P
Nu har TS prövat och saknas permanent i tråden...

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:

Jösses, jag förstår att alla inte är tekniker men som du uttrycker dig tycks du sakna kompetens för att göra jobbet själv. Anlita en elektriker.

Du skriver ”ska koppla in en vanlig stickkontakt i spisen”. Antar du menar att ansluta spisen till 1-fas uttag.

Har för mig det finns bänkspisar med två plattor och en ugn som har kabel för anslutning till uttag för 230 V.
Är det en spis med endast två kokplattor du har?
Normala spisar med mer än två värmeplattor kan inte anslutas till 1-fas 230 V. Spisar med tre eller flera koställen är utförda för 230 V eller 400 V och kräver särskild matning med upp till fem ledare,
*
Jodå, det går. Även om det i te är rätt. Så länge man inte använder mer än en mindre del av spisen kan man köra en fullstor spis på 230V enfas. En 400V spis blir ju rejält slö, men fungerar gör den.

P
D Daniel 109 skrev:
Jodå, det går. Även om det i te är rätt. Så länge man inte använder mer än en mindre del av spisen kan man köra en fullstor spis på 230V enfas. En 400V spis blir ju rejält slö, men fungerar gör den.
lite fel är ju också rätt

Jag gjorde så med en 230V spis för kunna köra en extra ugn vid ett speciellt tillfälle. Då körde jag enbart ugn och inte något grill läge. Senare lyftes spisen in som backupp med samma inkoppling när den ordinarie spisen gav upp. Då användes även plattorna, men med försiktighet. Säkringen gick inte någon gång.

Så visst går det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.