BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Välkommen till forumet!
Tyvärr är det ju omöjligt att säkert veta vad de olika färgerna används till i din stuga och i den spisen utan det måste ju kontrolleras, t.ex. med mätning och studerande av kopplingsschema.
Kan spisen fungera med bara en fas in?
Tyvärr är det ju omöjligt att säkert veta vad de olika färgerna används till i din stuga och i den spisen utan det måste ju kontrolleras, t.ex. med mätning och studerande av kopplingsschema.
Kan spisen fungera med bara en fas in?
Hoppar jag över den svarta funkar ungen bara.BirgitS skrev:
Den kommer bara att bli lite fesljummen på 230V, den kommer inte vara praktiskt användbar.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Är du verkligen säker på att ugnen fungerar korrekt?
Den borde t.ex. inte kunna komma upp i höga temperaturer utan att vara ansluten till 400 V.
Kan du beskriva vilka färger du har kopplat till vilka nummer på spisen?
Den borde t.ex. inte kunna komma upp i höga temperaturer utan att vara ansluten till 400 V.
Kan du beskriva vilka färger du har kopplat till vilka nummer på spisen?
L lasse060 skrev:
L lasse060 skrev:
•L lasse060 skrev:
Jösses, jag förstår att alla inte är tekniker men som du uttrycker dig tycks du sakna kompetens för att göra jobbet själv. Anlita en elektriker.
Du skriver ”ska koppla in en vanlig stickkontakt i spisen”. Antar du menar att ansluta spisen till 1-fas uttag.
Har för mig det finns bänkspisar med två plattor och en ugn som har kabel för anslutning till uttag för 230 V.
Är det en spis med endast två kokplattor du har?
Normala spisar med mer än två värmeplattor kan inte anslutas till 1-fas 230 V. Spisar med tre eller flera koställen är utförda för 230 V eller 400 V och kräver särskild matning med upp till fem ledare,
*
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
I inlägg #7 framgår tydligt att spisen har elementspänning 400V. Det kan man inte få ur ett vanligt uttag. Det går säker att köra den på enfas 230V. Men den får då bara ca 1/3 effekt. Kommer att ta 3-4ggr längre att koka upp.