Byggahus.se
Ska koppla in spis i stugan och ska koppla in en vanlig stickkontakt i spisen, den svarta kabeln kan den kopplas ihop med bruna!

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det ju omöjligt att säkert veta vad de olika färgerna används till i din stuga och i den spisen utan det måste ju kontrolleras, t.ex. med mätning och studerande av kopplingsschema.

Kan spisen fungera med bara en fas in?

Hoppar jag över den svarta så funkar ungen bara.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det ju omöjligt att säkert veta vad de olika färgerna används till i din stuga och i den spisen utan det måste ju kontrolleras, t.ex. med mätning och studerande av kopplingsschema.

Kan spisen fungera med bara en fas in?
Hoppar jag över den svarta funkar ungen bara.

L lasse060 skrev:
Hoppar jag över den svarta funkar ungen bara.
Tack för insläpp

BirgitS
Kan du ladda upp en bild på spisens kopplingsschema och på hur kabeln ser ut?

BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ladda upp en bild på spisens kopplingsschema och på hur kabeln ser ut?
svarta kabeln syns dåligt

• Etikett på maskin med elschema, varningstext "endast behörig elinstallatör", 400V-elementspänningar, installationsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller elledningar med avskalade ändar vid en grå elcentral, osäker installation, risk för elektrisk stöt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är en 400 V-spis som inte fungerar med bara en fas utan kräver två faser. En vanlig stickkontakt är gjord för 230 V och inte 400 V.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en 400 V-spis som inte fungerar med bara en fas utan kräver två faser. En vanlig stickkontakt är gjord för 230 V och inte 400 V.
Tack då nöjer jag mig med att bara ungnen funkar.

Den kommer bara att bli lite fesljummen på 230V, den kommer inte vara praktiskt användbar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Är du verkligen säker på att ugnen fungerar korrekt?
Den borde t.ex. inte kunna komma upp i höga temperaturer utan att vara ansluten till 400 V.

Kan du beskriva vilka färger du har kopplat till vilka nummer på spisen?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lasse060 skrev:
Tack då nöjer jag mig med att bara ungnen funkar.
Jamen det är ju jättebra, glöm inte bort att starta den en vecka innan bara

• Gilla
  • Haha
Knorren och 3 till
  • Laddar…
L lasse060 skrev:
Ska koppla in spis i stugan och ska koppla in en vanlig stickkontakt i spisen, den svarta kabeln kan den kopplas ihop med bruna!
L lasse060 skrev:
L lasse060 skrev:

Jösses, jag förstår att alla inte är tekniker men som du uttrycker dig tycks du sakna kompetens för att göra jobbet själv. Anlita en elektriker.

Du skriver ”ska koppla in en vanlig stickkontakt i spisen”. Antar du menar att ansluta spisen till 1-fas uttag.

Har för mig det finns bänkspisar med två plattor och en ugn som har kabel för anslutning till uttag för 230 V.
Är det en spis med endast två kokplattor du har?
Normala spisar med mer än två värmeplattor kan inte anslutas till 1-fas 230 V. Spisar med tre eller flera koställen är utförda för 230 V eller 400 V och kräver särskild matning med upp till fem ledare,
*

• Gilla
FreddeLind
  • Laddar…
I inlägg #7 framgår tydligt att spisen har elementspänning 400V. Det kan man inte få ur ett vanligt uttag. Det går säker att köra den på enfas 230V. Men den får då bara ca 1/3 effekt. Kommer att ta 3-4ggr längre att koka upp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I inlägg #7 framgår tydligt att spisen har elementspänning 400V. Det kan man inte få ur ett vanligt uttag. Det går säker att köra den på enfas 230V. Men den får då bara ca 1/3 effekt. Kommer att ta 3-4ggr längre att koka upp.
shh tala inte om detta för då rubbas cirklarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.