17 944 läst ·
21 svar
18k läst
21 svar
koppla in ny varmvattenberedare
Ok Tack för ditt svar det var ett bra svar som förklarar det bra.hempularen skrev:Frågan om varför man inte får koppla kombinerad jord och nolla i samma tråd.
Skillnaden mellan en neutralledare och en skyddsjord trots att de är sammankopplade i centralen ligger främst i att det inte normalt får gå någon ström i skyddsjordledaren. I neutralledaren går det ström.
Ur säkerhetssynpunkt kan man hitta ett antal skäl till detta, det mest lättbegripliga är att om du får ett avbrott på den kombinerade skyddsjorden/neutralledaren så blir allt som är inkopplat på den ledaren spänningsförande. Dvs ett enkelfel ger livsfarliga konsekvenser. Allt säkerhetsarbete strävar efter att fara inte skall kunna uppkomma med ett enkelt fel. En normal elanläggning kan inte bli farlig förrän 2-3 fel samverkar.
Rent rättsligt så riskerar du åtal för mord eller dråp eller om du har tur allmänfarlig vårdlöshet ifall du gör på det föreslagna sättet. Jag vill betona att en sådan koppling är inte bara en liten formell felaktighet, det är ett GROVT uppsåtligt fel. Dvs om det går åt skogen så beror det inte på en oturlig olyckshändelse, det är ett uppsåtligt brott.
Du skriver även att du inte vet om den gamla beredaren gick på ren 3-fas. Det betyder att du vet inte om din blåa tråd är nolla eller om det är en fasledare. Det måste du ta reda på innan du kopplar in den nya beredaren. Om det inte är nolla, och din nya beredare behöver nolla, så kommer du att köra 400V på en beredare avsedd för 230V. I bästa fall pajar beredaren, har du otur brinner huset. Observera att det kan fungera en kortare tid på överspänning, så att det fungerar är inget bevis för att det är rätt kopplat.
Kan den kopplas in på 2-fas med sämre effekt med dessa 4 ledare och hur ska det då kopplas.(förutsatt att det är 2 faser en jord och en nolla
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Immobil tog orden ur mitt inlägg.
Protte
Protte
Ok låter ju jättebra. vart hittade du den informationen?Immobil skrev:
Jag hitter den inte någonstans på deras hemsida.
Skicka en länk så skulle jag bli tacksam
edit: Jag hittade den texten men jag kanske skulle ha nämnt en viktig sak. beredaren som skall kopplas in är inte helt ny utan ny för mig. den är från 1990 och heter som tidigare i inlägget. jag lägger upp ett foto senare när tjejen har tagit kort på locket
Redigerat:
Hittade det här: http://www.ctcvarme.se/enertech/p294/files/Inst_CTC_Safir.pdf
och här finns det mer info:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p294/files/CTC_Safir_0801.pdf
och här finns det mer info:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p294/files/CTC_Safir_0801.pdf
Japp det var samma som jag hittade efter lite letande, men som sagt den som skall kopplas in är inte ny som dom på denna sida. är det då troligt att de som är aldre har samma inkoppling.?Immobil skrev:
Jag ringer med elektrikerpolare och kollar. nu har jag nog iaf tillräckligt med kött på benen för att inte döda hans öron med frågor.
ps: El är intressant
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden