Halloj!
Sprang på ett fynd idag på Elgiganten. En Ny Miele G5843 SCU Active plus E blev inhandlad och kommer om en vecka eller två. Enligt produktbeskrivningen ska man kunna spara rejält med elförbrukning på maskinen genom att ansluta den till varmvatten ledning istället för kall.

Så nu till frågan. Är det värt det? Värmer kåken och tappvattnet med en nyinstallerad Thermia bvvp. Frågan är om det blir mer ekonomiskt att ta varmvatten från pumpen till diskmaskinen. Bvvp är ju inte gratis när den gör varmvatten heller.

Hur har ni andra gjort?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det mesta av energiåtgången påstås ju gå till att värma vatten... men har inte räknat eller mätt på det själv.

Har dock sedan många år både tvätt och disk kopplat till varmvatten.
Har för mig att jag mätte tvättmaskinen för kanske 8år sedan med en sådan stickpropps-mätare.
Drog väl drygt 40% av vad det stod att den skulle dra i kWh om jag inte mins fel.

Varmvattnet från bergvärmen är ju energisnålare än värmt i diskmaskinen. Sen är det väl sköljningar med kallt vatten i maskinen, och då får man ju varmt. Kopplade in en maskin på varmvattnet för många år sen och då meddelade installatören att ägg och stärkelse (potatis mm) måste sköljas bort innan disk annars kan det stelna på disken under första sköljningen.

Inte mycket svar till dig… Men ett par tankar iaf

• Gilla
Bill Algö och 2 till
  • Laddar…
Kan maskinen anslutas till både varmt och kallt vatten samtidigt och den själv väljer vilket som ska användas för tillfället?

Man tjänar inget på att ansluta den enbart till varmvatten eftersom det innebär att alla sköljningar som normalt sett görs med kallvatten också kommer att förbruka varmvatten.
Dessutom är moderna maskiner så snåla med vattnet att det inte hinner komma något varmt vatten om det legat och svalnat i ledningarna...

• Gilla
Bill Algö och 6 till
  • Laddar…
Det som gör mig fundersam är att koppar-tungmetaller löser ut i varmt vatten, sista sköljningen vill jag ha i kallt vatten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det som gör mig fundersam är att koppar-tungmetaller löser ut i varmt vatten, sista sköljningen vill jag ha i kallt vatten.
Tror det är rätt få beredare idag som är kopparmantlade.
Tom kopparrör börjar bli ovanligt. Och risken att få i sig mätbara mängder koppar från sköljningar är antagligen väldigt låg.

En fördel med att skölja med varmt vatten är att disken torkar mycket snabbare efter en disk.

Men har man väldigt långa ledningar från sin beredare/panna så blir det givetvis förluster där.
För min egen del står pannan I källaren rakt under diskmaskinen. Varmt vatten kommer väldigt snabbt.

• Gilla
  • Haha
Bill Algö och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
En fördel med att skölja med varmt vatten är att disken torkar mycket snabbare efter en disk.
Alla moderna diskmedeler värmer sista sköljvattnet just av den anledningen. Så det blir ingen skillnad på torkning om man kopplar den till kallt eller varmt vatten.

• Gilla
Bill Algö och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan maskinen anslutas till både varmt och kallt vatten samtidigt och den själv väljer vilket som ska användas för tillfället?

Man tjänar inget på att ansluta den enbart till varmvatten eftersom det innebär att alla sköljningar som normalt sett görs med kallvatten också kommer att förbruka varmvatten.
Dessutom är moderna maskiner så snåla med vattnet att det inte hinner komma något varmt vatten om det legat och svalnat i ledningarna...
Tackar för bra svar och funderingar! Har faktiskt inte tänkt på att maskinen sköljer med både varmt och kallt vatten! 😅

Allt lutar mot att koppla den mot kallvatten ledningen. När jag läser i specen så ska maskinen dra ca 0.54 kWh per eko program. Så känns inte speciellt aktuellt att krångla till saker med varmvatten.

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
W Wickee_88 skrev:
När jag läser i specen så ska maskinen dra ca 0.54 kWh per eko program.
Det programmet skulle jag vara försiktig med om jag vill ge maskinen ett långt liv.

• Gilla
Bill Algö och 6 till
  • Laddar…
vet inte hur miele har det, men bosch/siemens har en konstruktion där maskinen förvärmer nästa inkommande vatten genom att släppa in det i en platt behållare som täcker vänster sidovägg.

en sorts värmeväxlare kan man säga. funnits sedan nittiotalet och eventuella patent bör ha gått ut.

och efter alltid till 70 gr uppvärmt sista sköljvatten åkt ut (enda 'slöseriet'), kommer nytt kallvatten in i sidoväggen, varpå det sker torkning genom kondensation på den kalla ytan.

en funktion man missar om maskinen ansluts till varmvatten. detta sista 'kylvatten' som kommer in i den här platta behållaren väntar förresten där tills det är dags använda det vid nästa disk.

vid det laget är det automatiskt rumstempererat, inte bara några få plusgrader så som kallvatten är. och är disken av normal smutsgrad kommer en sensor acceptera detta redan spontant halvt uppvärmda vatten till nästa huvuddisk.

eventuell ekonomisk vinst med att ansluta till varmvatten ter sig begränsad. snarare riskeras en extra kostnad. har man en värmeväxlare likt bosch får man sämre torkning på köpet.

• Gilla
Bill Algö och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det programmet skulle jag vara försiktig med om jag vill ge maskinen ett långt liv.
ffa ger det ett tidsslöseri av galaktiska mått. principen för att det sparar ström tycks vara mer eller mindre långa perioder av stillastående. en sorts blötläggning.

vanligen går sista sköljvattnet upp till 70 gr, trots ivern att spara ström, vilket bör skona maskinen från alltför mycket fett-kondensation i dess innandöme. oavsett är det bra emellanåt köra en intern rengöring med hjälp av 70 gr kastrullprogram. vissa maskiner har ett liknande 'rengöringsprogram'.

tänkte du på någon ytterligare faktor som kunde belasta maskinen om man kör dessa miljöprogram?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
tänkte du på någon ytterligare faktor som kunde belasta maskinen om man kör dessa miljöprogram?
Nej det var just diverse "rapporter" om att maskinerna på sikt "kleggar igen" om man mest/enbart kör "lågtemperaturprogram".

• Gilla
Bill Algö och 3 till
  • Laddar…
vår relativt moderna bosch talar när det är dags för rengöringsprogrammet. körs med speciella tabletter, typ varannan månad. kanske skulle den indikera oftare om man kört miljöprogram??

när rengöringsprogrammet körs hörs spolningen gå hörbart hårdare än med vanliga program, där huvuddisken går med mer avgränsade perioder med intensivare tryck på spolet.

vi kör för vanlig diskning ett 90 minuters program 65 gr. verkar rätt identiskt med vår förra bosch, men tror jag mindre vattenvolymer. jag tycker nog det fettar till sig mer i brunnen med den nya maskinen. inte bytt diskmedel.

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag har en liknande Miele-maskin och valde att koppla in på kallvattnet. Kör alltid 60-minutersprogrammet, alltid. Bra maskiner.

Nackdelen för mig att koppla in på varmvattnet är att det tar en stunds spolande innan det blir varmt för det måste gå i rören från värmeväxlaren. Så mycket vatten hade ändå varit kallt ofta samt då att eventuella sköljningar sker med varmt (eller vad tempen nu i rören är..).

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag har en liknande Miele-maskin och valde att koppla in på kallvattnet. Kör alltid 60-minutersprogrammet, alltid. Bra maskiner.

Nackdelen för mig att koppla in på varmvattnet är att det tar en stunds spolande innan det blir varmt för det måste gå i rören från värmeväxlaren. Så mycket vatten hade ändå varit kallt ofta samt då att eventuella sköljningar sker med varmt (eller vad tempen nu i rören är..).
Gott att höra! Vi har samma "problem" att man får ofta spola en stund innan varmvattnet kommer till köket så det lutar absolut mot att koppla in maskinen på kallvatten som tidigare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.