Matningen ska fästas med klammer 5 -10 cm från brytaren och ledningen till maskinen ska ligga under dragavlastningen

• Gilla
Mattias Widell
  • Laddar…
Får jag fråga varför du kör med en sådan här brytare och inte vanligt vägguttag?

torbeno torbeno skrev:
Får jag fråga varför du kör med en sådan här brytare och inte vanligt vägguttag?
Det var en brytare som satt när jag flyttade in så jag antog att det måste vara en brytare eller vägguttag med brytare?

Den som sitter nu e i så dåligt skick att jag tänkte jag ska byta ut den nu när jag byter tvättmaskin..

E elmont skrev:
Matningen ska fästas med klammer 5 -10 cm från brytaren och ledningen till maskinen ska ligga under dragavlastningen
Okej tack! :-)

Skruvklammer med plugg funkar va?

Hur stort avstånd skall jag ha mellan klammerna efter den första från tvättmaskinsbrytaren?

Ok. Standard numera med tvättmaskin för hushållsbruk är ju sladd med stickkontakt och det är så mycket smidigare att ha det så. Jag hade absolut satt dit ett vägguttag och inte behövt mecka med brytare i framtiden om du behöver serva maskinen eller byta ut den. Det finns inga fördelar med väggbrytare när du har en vanlig tvättmaskin 230 volt 10 ampere.
Har du jordfelsbrytare?

• Gilla
Mattias Widell
  • Laddar…
E elmont skrev:
Duger det med såna här klammer och plugg det är enkelgipsvägg?

Vit klammer med skruv för montering på enkelgipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

torbeno torbeno skrev:
Ok. Standard numera med tvättmaskin för hushållsbruk är ju sladd med stickkontakt och det är så mycket smidigare att ha det så. Jag hade absolut satt dit ett vägguttag och inte behövt mecka med brytare i framtiden om du behöver serva maskinen eller byta ut den. Det finns inga fördelar med väggbrytare när du har en vanlig tvättmaskin 230 volt 10 ampere.
Har du jordfelsbrytare?
Nej det har jag inte, omodernt boende detta :thinking:

Jag använder TK (skruvklammer), plugg och skruv i gips, dom du länkade till är jag måttligt förtjust i dessutom på tok för dyra.
Beroende på kabel så skulle jag säga 18-22 cm mellan klammerna, men man ska se till att fördela avståndet så att det blir samma avstånd mellan klammerna.

• Gilla
Mattias Widell
  • Laddar…
Okej! :)

Så här blev slutresultatet, jag hade dragit kabeln rätt upp rakt och fint till brytaren men när jag skulle stoppa i brytaren i dosan så krockade kabeln med innandömet på brytaren.

Fick då tyvärr dra kabeln lite snett och fästa den i sidan på dosan.

Tänkte ju satt in en brytare men efter tips här så blev det en brytare med jordfelsbrytare.

Jag använder en fas och har skruvat ur säkringarna för dom andra två plus plomberat dom med klämmor i dosan.

Ser detta okej ut enl er med expertis på området?

Det funkar iaf, multimetern sumrar mellan jord och diskbänk.

Ingen ström mellan nolla och jord men 230v mellan fas och nolla och fas och jord.

Första bilden är hur det såg ut innan.

Väggmonterad brytare med jordfelsbrytare och snett dragen kabel i sidan på installationsdosa.
Skapa konto

Elektrisk installation med öppen dosa och snett draget kablage till en brytare med jordfelsbrytare.
Skapa konto
Väggmonterad brytare med jordfelsbrytare och snett dragen kabel som är fäst på väggen.
Skapa konto
Hand öppnar skyddslock på nyligen installerad vägguttag med integrerad jordfelsbrytare, kabel ansluten snett.
Skapa konto

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.