3 119 läst ·
43 svar
3k läst
43 svar
koppla in mjukstart till kompressor ?
Det skrevs lite om tryckavlastningsventil tidigare i tråden. Går det ett tunt rör från ventilen där luften går in i tanken till tryckströmbrytaren? Om den är inbyggd tror jag inte att det går att fördröja den. Den gula ratten borde vara strömmen till motorskyddet. När motorn startar pyser det då under några sekunder från tryckströmbrytaren?K Ken skrev:
Hur gamla var propparna som löste? Förr brukade man skilja mellan snabba och tröga säkringar. Om det var snabba säkringar som löste kanske det räcker att byta typ.
Ja det går ett rör där. Jag hinner ej kolla om det pyser innan propparna går. Nya proppar, jag hittar inte tröga längre.... Men jag tror jag har hittat felet nu, när den försöker komma igång så mätte jag inkommande spänning, det var nere under 100V mellan fas och nolla, har ju bara några sekunder på mej att mäta, spänningsfall i ledningen förmodligen. Jag har 18 meter 2,5mm2 ledning från garagtes central till kompressorn, sen från gargets central till huset är det också bara 2,5, och där är det ca 25 meter mellan, så över 40 M ledning.... Jag skall testa att koppla in en skarvsladd med 4mm2 till kompressorn direkt i husets central, få se om det funkar.A Avemo skrev:Det skrevs lite om tryckavlastningsventil tidigare i tråden. Går det ett tunt rör från ventilen där luften går in i tanken till tryckströmbrytaren? Om den är inbyggd tror jag inte att det går att fördröja den. Den gula ratten borde vara strömmen till motorskyddet. När motorn startar pyser det då under några sekunder från tryckströmbrytaren?
Hur gamla var propparna som löste? Förr brukade man skilja mellan snabba och tröga säkringar. Om det var snabba säkringar som löste kanske det räcker att byta typ.
Har du ohmmätt lindningarna på motorn?
Långa ledningar kan absolut påverka men jag har också många meter 2,5kvadrat och startar 4kW motor på 16A säkring. Säkert 30m till en bod + 15m till garaget + 25m skarvsladd ut på gården.
Det är en hydraulklyv i o f s så det är ju ingen svängmassa just.
Om du belastar ner varje fas med tex en vattenkokare vad mäter du för spänning då? Tänker om det är dålig kontakt nånstans efter vägen.
Långa ledningar kan absolut påverka men jag har också många meter 2,5kvadrat och startar 4kW motor på 16A säkring. Säkert 30m till en bod + 15m till garaget + 25m skarvsladd ut på gården.
Om du belastar ner varje fas med tex en vattenkokare vad mäter du för spänning då? Tänker om det är dålig kontakt nånstans efter vägen.
Långa ledningar SÄNKER ström och spänning och är därför bra för det sänker startströmmen lite.K Ken skrev:Ja det går ett rör där. Jag hinner ej kolla om det pyser innan propparna går. Nya proppar, jag hittar inte tröga längre.... Men jag tror jag har hittat felet nu, när den försöker komma igång så mätte jag inkommande spänning, det var nere under 100V mellan fas och nolla, har ju bara några sekunder på mej att mäta, spänningsfall i ledningen förmodligen. Jag har 18 meter 2,5mm2 ledning från garagtes central till kompressorn, sen från gargets central till huset är det också bara 2,5, och där är det ca 25 meter mellan, så över 40 M ledning.... Jag skall testa att koppla in en skarvsladd med 4mm2 till kompressorn direkt i husets central, få se om det funkar.
Smart idé, skalll testa det med nån apparat som jag vet stömförbrukningen på.B Bjober skrev:Har du ohmmätt lindningarna på motorn?
Jag har inte ohm testat lindningarna.
Redigerat:
Den snurrar alltså i 2-3 sekunder utan att orka komma upp i varv? Jag vill minnas att det var lite tal om i början av tråden att en kompressor är lite svår att mjukstarta. Jag undrar om det är vad som händer här. Spänningsfallet i den långa matningen gör att strömmen sjunker. Det gör även momentet. Därför orkar inte motorn upp till sin driftpunkt. Även om alltså strömmen sjunker tack vare den långa kabeln så förblir den hög mycket längre. Om det skulle vara problemet så gör du bara saken värre med en mjukstart. Mjukstarter fungerar bra på prylar som inte behöver jobba mot en last när de varvar upp. En kompressor kanske helt enkelt är en dålig tillämpning för en mjukstart.K Ken skrev:
Leta som Bjober skrev efter fel i din installation som elmont skriver får du lite av en naturlig mjukstart med dina ledningslängder. Se också till att avlastningen fungerar. Du ska inte behöva ha några problem att starta en kompressor med 5.5 kW motor med 16 A säkring och dina förhållanden.K Ken skrev:
En mjukstart är inte direkt någon lysande lösning i många fall tex en kompressor. Med 5.5 kW motor bör den dessutom kunna Y/D-startas det passar många gånger bättre i fall som ditt. Du skulle kunna testa att lägga den Y och köra så lite kortvarigt det är inget skadligt om du bara gör lite tester.
I frågan om hur spänningen påverkar motrns moment är det kvadratiskt beroende så riktigt kass om du nu mätt upp 100 V. Och som sagt inte positivt för mjukstartare som bygger på den principen genom fassnittstyrning alltså en trefasdimmer med ramp. Ställ i så fall rampen kort och startspänningen hög när du testar.
Jag testar att ställa upp mjukstartaren till kortare tid, samt 70% på spänningen, vilket är högsta läget, skall kolla alla kopplingspunkter också, samt testa med en annan belastning och mäta spänningsfallet. Jag tänkte också på tryckströmställaren, som är helt urkopplad nu, behöver den spänning för att fungera? Det har den ju inte just nu, av utseendet att döma så verkar den ju vara mekanisk.
Klicka här för att svara