Bytte plats på två poler i handsken. Nu fungerar den igen.

Men ursprungsfrågan kvarstår. lite olika svar på det där om en sån Amazon-mjukstart hade gjort den snällare mot propparna ?
Tror det är lite på gränsen med 16a på 4000w när den startar (även med avlastningsventil) det ligger ju annat på dessa faser också. borde väl egentligen varit 20a men det blir dyrt...

Du har väl säkringar på uttaget också? Eftersom det är en huvudsäkring som löser lär det vara kombinationen av kompressorn och någon annan last som ställer till problemet. Kanske du kan omfördela något.

Rätt använd kommer mjukstarten att minska risken att säkringarna löser. Rätt använd innebär bland annat att allt är intrimmat så att motorn hunnit varva upp och mjukstarten är färdig innan tryckavlastningsventilen stänger.

Angående att byta plats på poler i handsken. En kompressor kommer att ge lika mycket tryckluft när den går baklänges. Men om den är trycksmord finns risken att den går utan smörjning när oljepumpen går åt fel håll. Så se till att den snurrar åt rätt håll. man brukar kunna se det på fläktvingarna.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Ja, den har 3 egna 16a säkringar, men precis som du säjer så ligger det även annat på samma 3 16a huvudproppar/ faser, ganska svårt att undvika : )
Kan inte direkt se hur jag skulle kunna omfördela bättre än det redan är faktiskt.
Är ganska bra fördelat mellan faserna idag, Både kompressorn och liften kör 3fas. Sen är 230-uttag och belysning på olika faser... Kan nog inte göra så mycket där.

Den snurrar åt rätt håll, det första jag kollade när den gick igång.

Amazonmjukstarten kan justeras tid /upprampning så den kan man ställa iallafall, Sen tänkte jag inte på om avlastningsventilen går att justera ? Finns det justerbara kanske ?

A Ansgahr Råttoffla skrev:
Sen tänkte jag inte på om avlastningsventilen går att justera ? Finns det justerbara kanske ?
Du har inte visat någon bild på den eller sagt något om den. Styrs den elektriskt eller direkt mekaniskt från tryckströmbrytaren?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
En tryckströmbrytare med svart hölje och en röd knapp på ovansidan, kan vara kopplad till en medtryckslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En guldig mässingskoppling med tre gängade anslutningar, lämpad för användning i medtryckslangsystem.
Skapa konto
Såna här sitter det på den. (medtryckslang mellan dom)

Ja, den har 3 egna 16a säkringar, men precis som du säjer så ligger det även annat på samma 3 16a huvudproppar/ faser, ganska svårt att undvika : )
Kan inte direkt se hur jag skulle kunna omfördela bättre än det redan är faktiskt.
Är ganska bra fördelat mellan faserna idag, Både kompressorn och liften kör 3fas. Sen är 230-uttag och belysning på olika faser... Kan nog inte göra så mycket där.

Den snurrar åt rätt håll, det första jag kollade när den gick igång.

Amazonmjukstarten kan justeras tid /upprampning så den kan man ställa iallafall, Sen tänkte jag inte på om avlastningsventilen går att justera ? Finns det justerbara kanske ?
Öppna avlastningen helt och kör sen lite start-stopp så ser du hur det ligger till med den och om du kan lösa något med den funktionen. Du kan också testa att tömma tanken helt och start-stoppa utan att tryck och se hur starterna blir då.

• Gilla
Ansgahr Råttoffla
  • Laddar…
[bild][bild] Såna här sitter det på den. (medtryckslang mellan dom)
Då kan du lossa tryckslangen och testa start-stopp med avlastningen aktiv hela tiden. Det du har där är vad Avemo kallade mekanisk så den går inte justera eller fördröja.

• Gilla
Ansgahr Råttoffla
  • Laddar…
K
Jag har samma problem, min Balma kompressor, 5.,5kW, blåser 16A huvudsäkring vid start, den funkade OK när jag hade den hemma där jag har 16A automatsäkringar, men nu har jag ett garage med gamla proppar, verkar känsligare. Köpte en mjukstartare som heter MSW (https://www.expondo.se/msw-mjukstartare-400-v-5-5-kw-13-a-10062933), ca 2000 spänn, men har inte lyckats koppla in den ännu, lite osäker på hur jag skall styra den med tryckströmbrytaren.

K Ken skrev:
Jag har samma problem, min Balma kompressor, 5.,5kW, blåser 16A huvudsäkring vid start, den funkade OK när jag hade den hemma där jag har 16A automatsäkringar, men nu har jag ett garage med gamla proppar, verkar känsligare. Köpte en mjukstartare som heter MSW ([länk]), ca 2000 spänn, men har inte lyckats koppla in den ännu, lite osäker på hur jag skall styra den med tryckströmbrytaren.
Tittar man i manualen så ser det ut som att den vill ha en fördröjning mellan spänningspåslag och RUN-signal. Kanske går det ändå att bygla RUN-signalen. Kanske går det att ha permanent matning till mjukstarten och låta tryckströmbrytaren bryta bara RUN-signalen. Annars behövs det något tidrelä för att få RUN-signalen efter att tryckströmbrytaren slagit till.

Nu funkar min iallafall. Har kört hela veckan utan problem. Tror det var den gamla tryckströmbrytaren som var konstig. Nu startar den och stannar som den ska, och den pyser längre/mer när trycket är uppe, + den startar igen när trycket skjunkit utan att blåsa en propp (som innan)
Bra bra på det !

• Gilla
breakman och 4 till
  • Laddar…
K
Bra att du fixat din! Jag skall testa lite med min, funderade om jag skulle mata mjukstartaren direkt, bypassa den 3-fas brytade som finns i tryckgivaren och bara styra RUN med tryckgivarens relä som du sade. Men då kommer den att vara sluten hela tiden, vad jag fattar av manualen så behöver den bara en impuls. Sen vet jag inte om den behöver sn stopp signal för att stanna igen. Alternativt då att bygla RUN och koppla mjukstartaren efter tryckstömbrytaren, så stannar den ju iaf när den blir strömlös.
Har frågat om funktinen där jag köpte den, men får kryptiska svar som verkar vara översatta...

K Ken skrev:
Jag skall testa lite med min, funderade om jag skulle mata mjukstartaren direkt, bypassa den 3-fas brytade som finns i tryckgivaren och bara styra RUN med tryckgivarens relä som du sade. Men då kommer den att vara sluten hela tiden, vad jag fattar av manualen så behöver den bara en impuls. Sen vet jag inte om den behöver sn stopp signal för att stanna igen.
Den kan ställas in för att gå med antingen bara RUN-signal eller både RUN- och STOP-signal. Bara en signal är standard. Så du behöver inte en separat stoppsignal.
K Ken skrev:
Alternativt då att bygla RUN och koppla mjukstartaren efter tryckstömbrytaren, så stannar den ju iaf när den blir strömlös.
Detta skulle jag se som det primära alternativet om det fungerar.

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
Testade idag, kopplade ut tryckgivaren och satte mjukstartaren direkt till motorn, gick inge bra, den börjar vilja gå igång sen går 2 av huvudpropparna. Rullade över kompressorn till grannen som har 25A, där funkade den fint och mjukstartaren kan användas med byglad RUN. Den startar fint då när strömmen slår till. Och RUN måste vara kopplad till COM hela tiden, inte bara en impuls, det är bra, då kan man bara använda tryckgivaren till att styra den.
Tillbaka till mitt garage då, skiftade 2 faser för att se om det va problemet, men nej, då försökte den bara gå baklänges ett tag innan propparna gick.
Skall testa mer i helgen, fick slut på proppar, kanske inställningarna kan justeras så säkringarna håller.

Multimeterkopplingar till en elektrisk motor med kablage och en mjukstartare, del av ett test för att lösa kopplingsproblem.
Skapa konto

K Ken skrev:
Skall testa mer i helgen, fick slut på proppar, kanske inställningarna kan justeras så säkringarna håller.
Du har tre inställningar. Startspänning, upprampningstid och nedrampningstid. Den sistnämnda blir helt verkningslös som du kopplat in den. Men det viktigaste att få till är att du får en fördröjning på tryckavlastningsventilen. Sekvensen skall vara att motorn startar mjukt helt obelastad. Först när den är uppe i varv får tryckavlastningsventilen stängas. Blir det någon skillnad när du startar med trycklös tank? Om den startar som den skall när tanken är trycklös, men säkringarna löser när den startar mot tryck så är tryckavlastningsventilen problemet. Löser säkringarna även när den startar med tom tank så kanske det hjälper att justera mjukstarten.

K
A Avemo skrev:
Du har tre inställningar. Startspänning, upprampningstid och nedrampningstid. Den sistnämnda blir helt verkningslös som du kopplat in den. Men det viktigaste att få till är att du får en fördröjning på tryckavlastningsventilen. Sekvensen skall vara att motorn startar mjukt helt obelastad. Först när den är uppe i varv får tryckavlastningsventilen stängas. Blir det någon skillnad när du startar med trycklös tank? Om den startar som den skall när tanken är trycklös, men säkringarna löser när den startar mot tryck så är tryckavlastningsventilen problemet. Löser säkringarna även när den startar med tom tank så kanske det hjälper att justera mjukstarten.
Tanken var helt trycklös när jag testade, mätaren stod på noll.. Kan tryckavlastningsventilen justeras om det behövs? Innan jag beställde mjukstartaren så kontaktade jag Verktygsboden där jag köpte den, dom sade att den borde ha 20A, men många kan köra på 16A om inte massa annat går samtidigt. Kanske jag får uppgradera till 20A.... skall labba vidare med inställningarna när jag köpt fler proppar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.