Vet inte om det står något på den vita plinten, står motor under den dock. den styr el motorn till spjället.

Nu blir det snurrigt, jag menar den gråa kabeln som du visar på din första bild och som du har skruvat fast en kopplingsplint (sockerbit) på.
Den kabeln kommer väl från fläktkåpan och är ansluten någonstans på kretskortet?

Ja det stämmer, kopplad till motor på kretskortet.

OK, det är inte så att den kabeln du visar på första inlägget är just den kabeln, styrledaren, som tillverkaren skriver om.

Kontakten som sitter fast ska då tryckas ner i EXT-uttaget. Andra ändan bör då kopplas till styrledarna som kommer ut ur väggen. Kolla upp detta.

Vit/brun borde då ge en slutning vid aktivering av fläkt. Som sagt har du ett instrument är det lätt att verifiera detta.

Okej det kanske funkar, ska kolla det, tack på förhand :D

Kopplade in styrkabeln i EXT som du föreslog och kopplade in kabeln från vinden in i sockerbiten.
Nu fungerar allt som det ska, tack för all hjälp :D(y)

Fint att det funkade. Jag antog ju från början att styrkabeln från kåpan var korrekt ansluten för att just styra en extern enhet, konstigt att den satt på en kontakt märkt motor, den nämns ju inte alls i manualen.

Riktigt dåligt av Franke att manualen är så otroligt fattig på information, man vågar ju inte alltid chansa liksom. Jag har köpt en Alliancefläkt från Franke som ska kopplas in om ett tag, där handlar det om 230V till den externa fläkten men jag tror att informationen i den manualen faktiskt ska räcka, även om den också är lite fattig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.