Hej!

Fick ett mindre psykbryt när elpriserna i SE1 exploderade, vilket ledde till att jag impulsbeställde batteri och växelriktare.

Bostaden ligger norr om Kiruna, så det är ingen större idé att montera solpaneler, eftersom det är ytterst begränsat med solljus de tider på året när elen är dyr.

Istället vill jag fokusera på lastbalansering, elprisarbitrage och stödtjänster till elnätet.

Min huvudsäkring är på 250A, och jag har ett så kallat Effektabonnemang från Vattenfall.

Det blir ett stort batteri på drygt 76 kwh (Dyness Stack 100), med en växelriktare på 50kw (Solis S6).

Idén är att styra batteriet med Tibber Bridge.

Jag vill också lägga ett tak på kostnadsdrivande effekttoppar med hjälp av Tibber Pulse, helst på max 25kw per snitt-timme.

Min dröm är att Tibber Bridge kör en löpande optimering på alla funktioner i hemmet, dvs balanserar luftvärmepumparna, golvvärmen, bastuaggregaten, spis, ugn, den elektriska snösmältningen, billaddningen etc. Så att den använder lagrad energi från batteriet när elpriset är högt och laddar på natten när priset är som lägst. Systemet bör helst kunna prioritera smart och stänga av exempelvis golvvärme under dyra timmar för att sedan brassa på när elen är billig.

Vid strömavbrott bör systemet gå över automatiskt på ö-drift, och det vore förstås önskvärt om systemet stängde av alla oviktiga elektriska funktioner så att endast internet, belysning, frys, etc är igång.

Växelriktaren en anslutning för exempelvis dieselgenerator, så man ska kunna ladda batteriet vid strömavbrott. Jag vill använda bilens batteri för detta ändamål, istället för dieselgenerator. Har införskaffat en Tlyard V2L som kan leverera 7,5kw ur bilen.

Lista på beställda komponenter:

Växelriktare:
1x Solis S6-EH3P50K-H-EU hybride 3-phase inverter with Back-up

Batteri:
1x Dyness Stack 100 BDU & Base
15x Dyness Stack 100 HV battery 5.12kWh (1C)

Billaddare:
1x Tesla Wall Connector Gen 3

V2L
1x Tlyard 7,5kw

Styrsystem:
1x Tibber Bridge
1x Tibber Pulse P1

Det är hopplöst att få någon vettig support på hur detta schabrak ska kopplas ihop för att fungera som det är tänkt. Min elektriker och jag funderar på om vi tagit oss vatten över huvudet...

Finns det någon här som kan erbjuda goda råd om hur systemet ska kopplas för att fungera bra?
Några fallgropar vi bör ser upp för?

Mycket tacksam för alla råd.

Installera batteri till växlarens batteri ingång plus kommunikations kabel, wifi och ut port för ac till elnät etc borde inte vara problem. Sen skall detta konfigureras i växlaren via deras app.

Sen skall man bestämma vilka förbrukare som skall kunna köras i ö-drift under strömavbrott dvs backup porten på växlaren. De skall då ligga på denna ac utgång. Ex frys, kyl, vp etc. Kräver egen liten elcentral.

Generator delen i växlaren med "Tlyard V2L" adapter som stoppas in i teslas bilen och har 1 fas utgång till förbrukare i andra änden låter mer tveksam då gen ingången enligt manual på växelriktaren har 3 fas som anslutning. Så där där man kolla hur den skall anslutas. Växlaren vill också ha kontroll på när reservkraft skall startas via kontakt vilket jag misstänker saknas på denna adapter.

Övriga konfigurationer styrs av tibber bridge (cloud) , dvs när växlaren skall ladda batteriet beroende på många olika parametrar pris etc

Tibber bridge har också stöd/styrning för vissa värmepumpar, termostater till radiatorer, golvvärme etc. Tror det finns stöd även för "dumma" el enheter då har givetvis tibber "energi mätare universal" att tillgå

Tibber pulse kopplas till elmätaren och själva bryggan är ac/wifi pluggen som följer med som knyter ihop allt med växlaren och tibber cloudtjänst.

• Gilla
vickentur och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt bra information, tusen tack!

Hur ska man konfigurera Solis-växelriktaren för att den ska samarbeta bra med Tibber Bridge? Om jag förstått det hela rätt har Solis en molntjänst som liknar Tibbers. Finns det risk att konflikter uppstår mellan Solis och Tibber om man konfigurerar fel?

För "dumma" enheter har jag beställt några Shelly Pro 4PM, vilka (om jag fattat det rätt) ska kunna styra normala laster samt vara kompatibla med Tibber Bridge. Har även beställt en Shelly Pro 3EM+Add-on samt en kontaktor för att Tibber även ska kunna styra sånt med hög last, som exempelvis ett bastuaggregat på 18kw.

Är det möjligt att ge Tibber en priolista över grejer som kan stängas av om elpriset är högt och batteriets SOC är lågt?

M Matthies skrev:
Hur ska man konfigurera Solis-växelriktaren
Tibber bridge hanterar mest batteriets laddning i växeln så nån konflikt kan jag ej se, antar att den gör en override på eventuella lokala inställningar

M Matthies skrev:
Tibber en priolista
Ja, det är vad den jobbar med
Hittade detta i all hast

Solenergi i första hand: Om du har solceller prioriterar systemet att ladda batteriet med överskottsproduktion under dagen.
Ladda vid lågt pris: Om batteriet är urladdat och elpriset är lågt (t.ex. på natten), laddar Tibber Bridge batteriet via elnätet för att du ska ha billig el under dyrare timmar.
Undvika laddning vid högt pris: Systemet försöker undvika att ladda batteriet från nätet när elpriset är som högst.
Grid Rewards (Stödtjänster): Systemet kan ladda/ladda ur batteriet baserat på behovet i elnätet, vilket kan ge intäkt er.

• Gilla
Hakjoh08 och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Tibber bridge hanterar mest batteriets laddning i växeln så nån konflikt kan jag ej se, antar att den gör en override på eventuella lokala inställningar

Ja, det är vad den jobbar med
Hittade detta i all hast

Solenergi i första hand: Om du har solceller prioriterar systemet att ladda batteriet med överskottsproduktion under dagen.
Ladda vid lågt pris: Om batteriet är urladdat och elpriset är lågt (t.ex. på natten), laddar Tibber Bridge batteriet via elnätet för att du ska ha billig el under dyrare timmar.
Undvika laddning vid högt pris: Systemet försöker undvika att ladda batteriet från nätet när elpriset är som högst.
Grid Rewards (Stödtjänster): Systemet kan ladda/ladda ur batteriet baserat på behovet i elnätet, vilket kan ge intäkt er.
Toppen!

Att Tibber prioriterar smart är ju jättebra, men vet vi om den också helt kan stänga av vissa laster om det är för dyrt?

Vad säger ditt försäkringsbolag om att du installerar ett 76kWh-batteri?

Alla bolag jag pratat med har en absolut gräns på 50kWh för installation i byggnad, även om man uppfyller alla upptänkliga krav på brandcell, ventilation osv

• Gilla
Matthies
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Vad säger ditt försäkringsbolag om att du installerar ett 76kWh-batteri?

Alla bolag jag pratat med har en absolut gräns på 50kWh för installation i byggnad, även om man uppfyller alla upptänkliga krav på brandcell, ventilation osv
Det är var en mycket intressant fråga som jag inte kände till alls.

Enligt Boverket krävs extra brandskydd för alla batterilager över 20kwh, enligt ett nytt regelverk. Fram till den 1:a juli i år (2026) verkar det dock som att övergångsregler gäller, där man kan välja att tillämpa de gamla eller nya regelverket.

Mitt försäkringsbolag verkar inte ha några skrivningar av hur de resonerar kring detta.

Batteriet jag beställt (Dyness Stack 100) har inbyggd brandsläckning i alla batterimoduler, vet inte om det spelar någon roll?

M Matthies skrev:
Toppen!

Att Tibber prioriterar smart är ju jättebra, men vet vi om den också helt kan stänga av vissa laster om det är för dyrt?
Ligger inte logiken i tibber bridge så finns det stöd i tibber power ups osv... Det är när det blir mer komplicerad logig som ex. Om SOC < 20% och pris > 3kr, stäng av uttag X som annan appmåste till ex home assistans

• Gilla
Matthies
  • Laddar…
Vill tacka igen för all hjälp i tråden, batteriet är nu i drift!
Alla delar är inte igång än, exempelvis billaddaren och V2L, men ett steg i taget.

De viktigaste delarna är dock igång och verkar fungera tillsammans.

Viktig information till andra som vill göra samma sak:

Solis ska inte ha igång sitt AI-läge, eftersom det krockar med Tibber Bridge. AI-läget är dock inte igång per default, så det är bara att låta bli att aktivera det.

Solis är i skrivande stund inte med i Tibbers default-lista på växelriktare i appen. För att kunna koppla ihop Tibber med Solis måste man aktivera "Tibber Lab" i Tibber-appen.

Solis S6 är heller inte kompatibel med Tibber Bridge från start. Man måste öppna en ticket hos Solis Support och begära att Solis installerar en viss firmware på växelriktaren som stödjer Tibber Bridge. Detta är en relativt smärtfri procedur som tog mindre än ett dygn i mitt fall.

Solis S6 har inget inbyggt stöd för Wi-Fi. Däremot följer det med en "data logger" som man behöver installera i en port och sedan ansluta till Wi-Fi. När denna är up and running kan Solis Support ansluta på distans och uppdatera firmware.

Min Tibber-app visar för närvarande ingen historik på hur mycket energi som urladdats från batteriet (man kan dock se i realtid när den laddar eller laddar ur). Jag gissar att detta är en bug som beror på att Solis-stödet inte är 100% färdigt än. Har skickat in en fråga till Tibber om detta.

Eftersom jag ännu inte anslutit en billaddare verkar jag inte kunna aktivera Grid Rewards i Tibber appen, vilket verkar konstigt. Batteriet borde ju räcka tycker man?

Solis-växelriktaren ger en konstant varning om att den inte får någon information om lasterna på inkommande nätkabel, vilket inte är så konstigt eftersom vi valde att inte installera klämman på kabeln. Detta pga att jag redan har Tibbers Pulse P1 ansluten till mätaren. Det kändes fel att ha två olika mätare som eventuellt kan hamna i konflikt med varandra.
Tibber Bridge styr växelriktaren med hjälp av informationen från Tibber Pulse P1, men den verkar inte ha något sätt att förmedla denna information till växelriktaren.

När Solis S6 50Kw brassar på för fullt ger den ifrån sig ett ganska störande vinande ljud. Kan vara bra att ha i åtanke när man funderar på placeringen.

Ska försöka uppdatera tråden om något nytt händer.
Har någon frågor i detta skede så svarar jag gärna.

K
M Matthies skrev:
Alla delar är inte igång än, exempelvis billaddaren och V2L, men ett steg i taget.

Solis ska inte ha igång sitt AI-läge, eftersom det krockar med Tibber Bridge. AI-läget är dock inte igång per default, så det är bara att låta bli att aktivera det.

Solis är i skrivande stund inte med i Tibbers default-lista på växelriktare i appen. För att kunna koppla ihop Tibber med Solis måste man aktivera "Tibber Lab" i Tibber-appen.

Solis S6 är heller inte kompatibel med Tibber Bridge från start. Man måste öppna en ticket hos Solis Support och begära att Solis installerar en viss firmware på växelriktaren som stödjer Tibber Bridge. Detta är en relativt smärtfri procedur som tog mindre än ett dygn i mitt fall.

Solis S6 har inget inbyggt stöd för Wi-Fi. Däremot följer det med en "data logger" som man behöver installera i en port och sedan ansluta till Wi-Fi. När denna är up and running kan Solis Support ansluta på distans och uppdatera firmware.

Min Tibber-app visar för närvarande ingen historik på hur mycket energi som urladdats från batteriet (man kan dock se i realtid när den laddar eller laddar ur). Jag gissar att detta är en bug som beror på att Solis-stödet inte är 100% färdigt än. Har skickat in en fråga till Tibber om detta.

Eftersom jag ännu inte anslutit en billaddare verkar jag inte kunna aktivera Grid Rewards i Tibber appen, vilket verkar konstigt. Batteriet borde ju räcka tycker man?

Solis-växelriktaren ger en konstant varning om att den inte får någon information om lasterna på inkommande nätkabel, vilket inte är så konstigt eftersom vi valde att inte installera klämman på kabeln. Detta pga att jag redan har Tibbers Pulse P1 ansluten till mätaren. Det kändes fel att ha två olika mätare som eventuellt kan hamna i konflikt med varandra.
Tibber Bridge styr växelriktaren med hjälp av informationen från Tibber Pulse P1, men den verkar inte ha något sätt att förmedla denna information till växelriktaren.

När Solis S6 50Kw brassar på för fullt ger den ifrån sig ett ganska störande vinande ljud. Kan vara bra att ha i åtanke när man funderar på placeringen.

Du behöver nog installera klämmorna till din Solis. Jag tror den behöver kunna läsa den datan själv i realtid och kan inte få det via tibber.

K knightjocke skrev:
Du behöver nog installera klämmorna till din Solis. Jag tror den behöver kunna läsa den datan själv i realtid och kan inte få det via tibber.
Ja, Tibber ger ingen realtidsdata till Solis. Men eftersom Tibber Bridge har datan och kontrollerar Solis så vet jag inte hur Solis skulle bidra till systemet om den hade egen data? Har jag tänkt fel?

En liten uppdatering:

Det verkar i nuläget inte gå att lastbalansera Solis/Dyness via Tibber Bridge för att begränsa effektuttaget ur elnätet.

Detta är ett problem eftersom jag har en 250Kw huvudsäkring med ett så kallat effektabonnemang.
Just nu laddas batteriet med ca 46Kw, vilket innebär att jag kommer få en onödigt saftig abonnemangskostnad.

Hade gärna velat begränsa uttagen från nätet till typ 25Kw, men Tibber Bridge verkar sakna denna funktion. Det känns inte riktigt som en färdig produkt.

K
M Matthies skrev:
Ja, Tibber ger ingen realtidsdata till Solis. Men eftersom Tibber Bridge har datan och kontrollerar Solis så vet jag inte hur Solis skulle bidra till systemet om den hade egen data? Har jag tänkt fel?
Den behöver informationen för hålla koll på huvudsäkringen. När den laddar behöver den samsas med din egen förbrukning till exempel, eller vid exponert.

Kanske ingen risk med ditt stora elabonnemang, men prylarna är dumma och förutsätter. Så har det varit på de anläggningar jag sprungit på.

• Gilla
Matthies
  • Laddar…
M Matthies skrev:

Grattis till rejäl anläggning!

Sitter på en nyinstallerad mindre anläggning med liknande problem (integration av Solis och Tibber). Tyvärr är installationsbolaget/Tibber inte jätteintresserade av att ge support så man hänvisas till forum som dessa (där iofs den gemensamma kunskapen är högre).

Du skrev:
”Solis S6 är heller inte kompatibel med Tibber Bridge från start. Man måste öppna en ticket hos Solis Support och begära att Solis installerar en viss firmware på växelriktaren som stödjer Tibber Bridge. Detta är en relativt smärtfri procedur som tog mindre än ett dygn i mitt fall.”

Min fråga: var lyckades du öppna en ticket (hittar en mejladress till Nordiska supportteamet men osäker om det är rätt)??
Vad heter versionerna nya/gamla?

Tack på förhand!

M Martinsand12345 skrev:
Grattis till rejäl anläggning!

Sitter på en nyinstallerad mindre anläggning med liknande problem (integration av Solis och Tibber). Tyvärr är installationsbolaget/Tibber inte jätteintresserade av att ge support så man hänvisas till forum som dessa (där iofs den gemensamma kunskapen är högre).

Du skrev:
”Solis S6 är heller inte kompatibel med Tibber Bridge från start. Man måste öppna en ticket hos Solis Support och begära att Solis installerar en viss firmware på växelriktaren som stödjer Tibber Bridge. Detta är en relativt smärtfri procedur som tog mindre än ett dygn i mitt fall.”

Min fråga: var lyckades du öppna en ticket (hittar en mejladress till Nordiska supportteamet men osäker om det är rätt)??
Vad heter versionerna nya/gamla?

Tack på förhand!
Hej!

Tibber är verkligen chockerande hopplösa på support. Omöjliga att nå på telefon, och svar i chatten är det inte tal om. Jag har för närvarande fyra öppna frågor i Tibber-chatten som deras kundtjänst noga ignorerar.

Min räddning blev det svenska företaget Senergia som har några livräddande guider online. Bland annat den bifogade bilden.

Här följer lite viktiga länkar:

https://support.senergia.se/sv-SE/support/solutions/articles/101000564871-solis-koppla-mot-tibber

https://support.senergia.se/sv-SE/support/solutions/articles/101000564408-guide-hur-drifsätter-jag-tibber-bridge-med-solis-växelritkare-

I bilden framgår firmware-information, men jag tror inte man behöver ange den till Solis support, det räcker nog med att säga att man vill ha firmware som gör växelriktaren kompatibel med Tibber Bridge.

Lycka till!

• SenerGIA-guide för Solis och Tibber-driftsättning med instruktioner för uppdatering av växelriktare och tabell över produktmodeller och mjukvaruversioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.