Jag har rensat lite

/moderator

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
snaggletooth och 4 till
  • Laddar…
Schematisk bild av elektricitetssystem med central, strömbrytare, två takdosor och elektriska ledningar som kopplar till en glödlampa och ett nytt uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild stulen i en annan tråd.
Observera att jag inte uppmanar till att du ska installera själv, mer för själva förståelsen

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
[bild]
Bild stulen i en annan tråd.
Observera att jag inte uppmanar till att du ska installera själv, mer för själva förståelsen
I den där bilden är det väl inte vidarekopplat från strömbrytaren till ett uttag?

useless useless skrev:
I den där bilden är det väl inte vidarekopplat från strömbrytaren till ett uttag?
Målet var att påvisa hur en nolla inte är representerad i en brytare, vanligtvis.

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Målet var att påvisa hur en nolla inte är representerad i en brytare, vanligtvis.
TS brytare bryter N inte fas

Jösses glöm bilden, den verkar helt orelevant.

J J-banan skrev:
TS brytare bryter N inte fas
Jo, den bryter fas

• Gilla
GK100
  • Laddar…
L Lars_P2006 skrev:
Jo, den bryter fas
Kolla #13 när TS mäter mellan sina 2 N plintar i första bilden när lampa inte lyser

L Lars_P2006 skrev:
Jo, den bryter fas
J J-banan skrev:
Kolla #13 när TS mäter mellan sina 2 N plintar i första bilden när lampa inte lyser
Nej, bild 1 i #13 visar spänning mellan fas och tändtråd (som får noll-potential via lampan i denna mätning. Lampan lyser inte).
Bild 2 visar 0 V över stängd brytare (lampan lyser).
Bild 4 visar ingen spänning över noll och tändtråd (lampan av)
Bild 5 visar spänning över tändtråd och noll (lampa på)

Eller?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden!
Men mäter du 400V mellan 2 ledare så har du 2 faser i dosan!
Det är helt normalt om det är en installation för elvärme med 400V element (troligen 380V när det installerades) då är där ingen Nolla bara Skyddsjord.
Normalt är det 4 ledare i kabeln, 3 fasgrupp+jord och element fördelas så det blir jämn belastning på alla 3 säkringarna i gruppen.

Jag har nu tittat igenom bilderna jag "pudlar" den där dioden vid 400V lurar en.
Men min beskrivning ovan är typisk för el-värme installation i sommarstuga.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Men mäter du 400V mellan 2 ledare så har du 2 faser i dosan!
Det är helt normalt om det är en installation för elvärme med 400V element (troligen 380V när det installerades) då är där ingen Nolla bara Skyddsjord.
Normalt är det 4 ledare i kabeln, 3 fasgrupp+jord och element fördelas så det blir jämn belastning på alla 3 säkringarna i gruppen.
Den där dioden visar inte 400 V. Den indikerar fas på samma sätt som en faspenna/mejsel eller vad det nu heter. Alltså att utnyttja dig och allt annat som kondensator mot jord. Dioderna till vänster visar spänning. Det räcker att läsa inlägg #1 för att fatta hur det hänger ihop. Vad som är liite otydligt är att lampan går till vänster, matningen kommer från höger och brytaren går nedåt.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Gör det.

• Gilla
nisse123 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För dom allra flesta användningsområden går det utmärkt med en vanlig 0,75x2 lampsladd.
Det går även utmärkt med exempelvis oisolerad najtråd men det är minst lika korkat som ditt förslag. Varför i hela fridens namn rekommenderar du att någon ska utföra en felaktig installation?

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det går även utmärkt med exempelvis oisolerad najtråd men det är minst lika korkat som ditt förslag. Varför i hela fridens namn rekommenderar du att någon ska utföra en felaktig installation?
Vi hade i helgen en stor diskussion om farstatjej90 råd men det raderas imorse, Visst mycket av det kanske var övergränsen till off-topic men vissa grejer belyser elfaran med att ta råd från forum. Så jag antar att vi inte ska göra inlägg om detta mera. utan fokusera på hur vi kan hjälpa TS.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
L Lars_P2006 skrev:
Nej, bild 1 i #13 visar spänning mellan fas och tändtråd (som får noll-potential via lampan i denna mätning. Lampan lyser inte).
Men den får 120v, jag tolkar det som att N är bruten och det blir en del spänning när TS mäter mot N

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.