12 603 läst ·
106 svar
13k läst
106 svar
Koppla förbi strömbrytare för kontinuerlig el till uttag
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag har rensat lite
/moderator
/moderator
Redigerat:
Jösses glöm bilden, den verkar helt orelevant.
L Lars_P2006 skrev:
Nej, bild 1 i #13 visar spänning mellan fas och tändtråd (som får noll-potential via lampan i denna mätning. Lampan lyser inte).J J-banan skrev:
Bild 2 visar 0 V över stängd brytare (lampan lyser).
Bild 4 visar ingen spänning över noll och tändtråd (lampan av)
Bild 5 visar spänning över tändtråd och noll (lampa på)
Eller?
Jag har inte läst hela tråden!
Men mäter du 400V mellan 2 ledare så har du 2 faser i dosan!
Det är helt normalt om det är en installation för elvärme med 400V element (troligen 380V när det installerades) då är där ingen Nolla bara Skyddsjord.
Normalt är det 4 ledare i kabeln, 3 fasgrupp+jord och element fördelas så det blir jämn belastning på alla 3 säkringarna i gruppen.
Jag har nu tittat igenom bilderna jag "pudlar" den där dioden vid 400V lurar en.
Men min beskrivning ovan är typisk för el-värme installation i sommarstuga.
Det är helt normalt om det är en installation för elvärme med 400V element (troligen 380V när det installerades) då är där ingen Nolla bara Skyddsjord.
Normalt är det 4 ledare i kabeln, 3 fasgrupp+jord och element fördelas så det blir jämn belastning på alla 3 säkringarna i gruppen.
Jag har nu tittat igenom bilderna jag "pudlar" den där dioden vid 400V lurar en.
Men min beskrivning ovan är typisk för el-värme installation i sommarstuga.
Redigerat:
Den där dioden visar inte 400 V. Den indikerar fas på samma sätt som en faspenna/mejsel eller vad det nu heter. Alltså att utnyttja dig och allt annat som kondensator mot jord. Dioderna till vänster visar spänning. Det räcker att läsa inlägg #1 för att fatta hur det hänger ihop. Vad som är liite otydligt är att lampan går till vänster, matningen kommer från höger och brytaren går nedåt.L Leif i Skåne skrev:Jag har inte läst hela tråden!
Vi hade i helgen en stor diskussion om farstatjej90 råd men det raderas imorse, Visst mycket av det kanske var övergränsen till off-topic men vissa grejer belyser elfaran med att ta råd från forum. Så jag antar att vi inte ska göra inlägg om detta mera. utan fokusera på hur vi kan hjälpa TS.Alfredo skrev: