12 603 läst ·
106 svar
13k läst
106 svar
Koppla förbi strömbrytare för kontinuerlig el till uttag
Råka du lägga proben mellan A & B haha? Den har man gjort. Du borde kunna lägga in uttagen på de plintarna, kan ej garantera att det blir bra med sånt gammalt grejs. Kan även vara klurigt att byta ut dosor med gamla kablar, beror på lite hur fräscha de är.
Tror den ska indikera potentiell farlig spänning typ?D Dilato skrev:Ok, jag erkänner att jag inte har den mätaren och därför kanske inte förstår at det kan finnas spänning som inte tänder någon indikator..varför det behövs en sådan fattar jag inte
så vilken spänning finns det här, och hur är den möjlig i ett 230-volt-land..
[bild]
enda mätningen som visar en vetttig indikation är
[bild]
Tänker att 120 volten kan vara lite spökspänning kanske, då han mäter mellan neutral och neutral på andra sidan brytaren (som är av) och den ligger parallellt med fasen. Lite osäker själv där.
Redigerat:
Nej, så är det inte. Mitt inlägg #8 gäller fortfarande. A är fas. Men du har helt klart inte huvud att begripa det här. Bara att erkänna och lägg ner.T thebiscuit skrev:
Det ser ut att vara dioden för indikering av en spänning utöver ELV-spannet. Dvs en personfarlig spänning.D Dilato skrev:
Från SS-EN 61243-3:
"4.2.1.2 Clear indication of a voltage above the ELV
The voltage detector shall clearly indicate the presence of a voltage above the ELV limit by having a ELV limit indication."
Spänningsprovaren mäter potentialskillnaden mellan två punkter och visar denna som en spänning i volt.
Elv-indikatorn ska alltid fungera för säker indikering.
Det kan finnas en personfarlig spänning fast spänningsprovaren inte visar detta om potentialskillnaden mellan mätpunkterna är 0 (Som kan vara fallet mellan en fas och en tändtråd)
Men du som har huvudet på skaft då kan ju lösa detta istället för att dryga dig?L Lars_P2006 skrev:
Eller så kan du komma hit och fortsätta vara dryg dig så får du se hur det fungerar?
Lätt och sitta bakom en skärm och bete sig som en idiot!
Om A är fas och B är nolla varför flög då en propp när jag kopplade uttaget på dessa båda?
Detta borde ju vara den enklaste saken i världen för dig att förklara för en idiot som mig eller hur?
Hur gjorde du kopplingen?T thebiscuit skrev:
Med tanke på brännmärkena på skruvarna verkar du ha sluntit och lagt något direkt mellan dom.
Hur kan den veta att det finns en farlig spänning om potentialen mellan proberna är noll?A avh67f skrev:Det ser ut att vara dioden för indikering av en spänning utöver ELV-spannet. Dvs en personfarlig spänning.
Från SS-EN 61243-3:
"4.2.1.2 Clear indication of a voltage above the ELV
The voltage detector shall clearly indicate the presence of a voltage above the ELV limit by having a ELV limit indication."
Spänningsprovaren mäter potentialskillnaden mellan två punkter och visar denna som en spänning i volt.
Elv-indikatorn ska alltid fungera för säker indikering.
Det kan finnas en personfarlig spänning fast spänningsprovaren inte visar detta om potentialskillnaden mellan mätpunkterna är 0 (Som kan vara fallet mellan en fas och en tändtråd)
En simpel testmejsel kan visa att det finns spänning mot jord/omgivning, men en spänningsprovares mest omskrivna egenskap är ju om jag fattat det rätt att den inte reagerar på kapacitivt kopplad spökspänning genom att den har en relativt låg intern resistans och drivs direkt från mätobjektet.
Jag är inte alls dryg. Jag gav svaret i inlägg #8, med en gång, även om jag var tveksam att ge råd eftersom din kunskapsnivå verkade lite låg. Mitt svar på hur du skall göra var kort och korrekt. Men du verkar inte begripa. Inget fel i det. Läs på om grundläggande begrepp som ström, spänning och hur en elektrisk krets fungerar. Förmodligen hade du kopplat fel i uttaget du försökte koppla inT thebiscuit skrev:Men du som har huvudet på skaft då kan ju lösa detta istället för att dryga dig?
Eller så kan du komma hit och fortsätta vara dryg dig så får du se hur det fungerar?
Lätt och sitta bakom en skärm och bete sig som en idiot!
Om A är fas och B är nolla varför flög då en propp när jag kopplade uttaget på dessa båda?
Detta borde ju vara den enklaste saken i världen för dig att förklara för en idiot som mig eller hur?