12 603 läst ·
106 svar
13k läst
106 svar
Koppla förbi strömbrytare för kontinuerlig el till uttag
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Nej. Det är inte så svårt egentligen. För mig hade detta varit trivialt.T thebiscuit skrev:
Men det är inte jag som skall göra jobbet, det är du. Och du måste förstå hur det är kopplat för att kunna göra utökningen. Det är du som därför måste göra utredningen för att förstå, och även lära dig på kuppen.
Det är en stor utredning för dig inte för de flesta av oss andra.
useless skrev:
Jo du är väldigt dryg och du är i gott sällskap i detta forum.L Lars_P2006 skrev:Jag är inte alls dryg. Jag gav svaret i inlägg #8, med en gång, även om jag var tveksam att ge råd eftersom din kunskapsnivå verkade lite låg. Mitt svar på hur du skall göra var kort och korrekt. Men du verkar inte begripa. Inget fel i det. Läs på om grundläggande begrepp som ström, spänning och hur en elektrisk krets fungerar. Förmodligen hade du kopplat fel i uttaget du försökte koppla in
Blir ju i slutänden så att alla kommer att använda Ai för att få svar på sina funderingar och hitta lösningar på sina problem istället.
Eftersom jag är relativt ödmjuk och inte rädd för att medge när jag har missat något så skruvade jag (dock motvilligt ska medges) bort höljet på det jag inbillade mig var ett stickproppsuttag.
Ett uttag som jag har hittat i en hög med el-bråte på gården. Och eftersom jag har monterat många sådana av orsaker som jag har förklarat (det är ju normalt inte särskilt komplicerat) så skruvade jag dit kablarna utan att reflektera över att något var knas.
Visade sig nu när jag öppnade den att det inte alls var bakstycket till ett stickproppsuttag som följde med utan bakstycket till en dubbel tryckströmbrytare. Med andra ord många fästpunkter...
Så extremt slarvigt kan man ju tycka från min sida men jag hade aldrig en tanke på att någon kunde göra så, sätta bakstycket till en strömbrytare som bakstycke till ett stickkontaktsuttag?
Givetvis är detta orsaken till allt huvudbry
Tack för hjälpen alla som har engagerat sig.
Att använda AI som bollplank har vi sett resultatet av här på forumet. Kommer inte ihåg vad tråden hette, men resultatet var INTE säkert och helt upp åt väggarna....T thebiscuit skrev:
Kanske om man saknar egen intelligens. Ai är inte alltid så klok som folk verkar tro. Om den inte vet hittar den på egen sanning. I detta fall är det bättre rådfråga kunniga än förlita sig på exempelvis Chat GPTT thebiscuit skrev:
För att dom får hjälp av såna som @Bo.Siltberg som älskar att kasta sin kunskap på folk som inte har ett endaste gnutt av läsförståelseW whak skrev:
Jag ber om ursäkt om jag uppfattats som dryg. Jag ville bara vara tydlig "Du begriper inte det här, det är för svårt för dig. Lägg ner projektet"
Men hur förklarar man för en som inte förstår att denne inte förstår?
Men TS är duktig på att skriva. Det måste jag tillstå. Helt ärligt. Det kan denne.
Men hur förklarar man för en som inte förstår att denne inte förstår?
Men TS är duktig på att skriva. Det måste jag tillstå. Helt ärligt. Det kan denne.
Kan du inte gå från något bef vägguttag i något angränsande rum som kanske också har jord o spika en kulo på golvlisten därifrånT thebiscuit skrev:Hej!
Jag vill koppla förbi en strömbrytare, något som jag trodde skulle vara ganska enkelt och självklart men det var det inte?
Som jag förstår det så har strömbrytaren en fas och en tändtråd?
Min tanke var att koppla förbi strömbrytaren och på så sätt behålla dess funktion (tända och släcka på toaletten) och samtidigt få ut ström till ett eluttag (stick kontakt) i hallen som således alltid är strömförande (för lampa, hårfön etc.)
Är detta inte möjligt?
Varför i så fall?
Jag lägger upp några bilder från gjord mätning.
Ja det är en kulokoppling och ingen jord, det är ett gammalt hus som egentligen borde "elsaneras", jag vet.
Bild 1, kopplingspunkter A,B,C:
Plint
Bild 2, kopplingspunk A: Strömbrytaren AV
Vit kabel (fas) in på kopplingspunkt A
Blå kabel (bakom) in från strömbrytare (tändtråd)
Bild 3, kopplingspunkt B: Strömbrytaren AV
Svart kabel från Lampan på toaletten in
Svart kabel från Ledaren in
Bild 4, Kopplingspunkt C: Strömbrytaren AV
Brun kabel från lampan på toaletten in
Svart kabel från Strömbrytaren in
Bild 5, Kopplingspunkt A: Strömbrytaren PÅ
Lampan på toaletten lyser
Bild 6, Kopplingspunkt B: Strömbrytaren på
Lampan på toaletten lyser
Bild 7, Kopplingspunkt C: Strömbrytaren PÅande
Lampan lyser
Tacksam för all information![]()
Och inte koppla på mer i bf badrum då ledningarna är dåliga o saknar jord
Dioden, den röda upptill indikerar att det finns ett elektriskt växelspänningsfält, inte hur hög spänningen är.D Dilato skrev:
Dioden indikerar likt en spänningsprovarpenna att det finns en växelspänning även om den är låg.
Varför ska TS sätta upp ett jordat uttag i en ojordad miljö? Det är inte tillåtet.J Jesper mångsysslare skrev:
När fick du din elbehörighet sedan 1994 gäller reglerna för nyinstalation eller utvidning av bef elanläggning som detta gäller under
Nej, man behöver inte skyddsjorda hela rummet för att man utökar en befintlig grupp med ett extra vägguttag. Vart har du fått den villfarelsen ifrån?J Jesper mångsysslare skrev:
Jag skrev inte att man ska skyddsjorda hela rummet men drar du matning från annat rum som i detta fall från badrum blir det ju en nyinstallation vist får du byta ojordade uttag varför är du negativ mot jordade uttag och har du b behörighet på ditt person nummer
Man får utöka en befintlig anläggning och är det ojordade uttag i rummet får det nya uttaget INTE vara jordat. Man får inte föra in skyddsjord i en isolerad miljö. MEN handlar det om en större ombyggnation så gäller dom nya reglerna och då ska allt i rummet skyddsjordas.J Jesper mångsysslare skrev:
Endera missuppfattar jag dig eller så har du inte riktigt koll på reglerna.
Vart står det att det är från ett annat rum? Vad jag förstår är allt i hallen utanför badrummet.J Jesper mångsysslare skrev:
Jag är inte negativ mot jordade uttag. Men om det är ett gammalt hus med ett ojordat rum får man inte dra in skyddsjord till ett enda uttag eftersom det drastiskt försämrar säkerheten,J Jesper mångsysslare skrev: