Farstatjej90
T thebiscuit skrev:
Men du som har huvudet på skaft då kan ju lösa detta istället för att dryga dig?

Eller så kan du komma hit och fortsätta vara dryg dig så får du se hur det fungerar?

Lätt och sitta bakom en skärm och bete sig som en idiot!

Om A är fas och B är nolla varför flög då en propp när jag kopplade uttaget på dessa båda?

Detta borde ju vara den enklaste saken i världen för dig att förklara för en idiot som mig eller hur?
Du är på rätt spår eftersom du startar en tråd på ett forum när du inte vet och det är mer än dom allra flesta hemmapulare gör så bra jobbat. Ansvarsfullt (oavsett vad vissa påstår....).

Men du har rätt mycket attityd själv. Det är folk som sitter på sin fritid och hjälper dig. Är någon dryg kan du bara låta det vara och gå vidare. Var tacksam och acceptera att hjälpen inte serveras precis så som du önskar...

• Gilla
tippo och 15 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det är antagligen möjligt, om du hittar en nolla också.

Men, jag har blivit bekväm med åren, så jag måste erkänna att jag inte orkar tyda dina mätningar och beskrivningar.

Istället; börja med att rita ett enkelt schema. Var har du matande fas och nolla? Detta kallas en "grupp" och skall komma samma väg från elcentralen. När du vet det, vad de har för färger (här vit fas?) så kan du rita upp resten. Dvs din fasta fas och tändtråd från din strömbrytare (här kan tändtråden vara blå, det är OK i en kabel), och hur tändtråden och nollan går till din lampa.

Detta bara för att vara komplett, och säker på att du förstår. Det enda du behöver här är nämligen en fast fas och nolla för att koppla in ett ojordat vägguttag.

Så, beroende på var dessa skall sitta så kan det bli mer eller mindre enkelt. Om allt bryts av din strömbrytare så finns det typiskt ingen fast fas i den delen av anläggningen. Du har bara bruten fas (dvs tändtråd) där. Det måste då dras en fast fas till, dvs det behöver utökas från den sista dosa där du har fast fas.

Om du har den dosan så är det dock enkelt; strömbrytaren är inte ens intressant i det läget. Du använder bara fast fas och nolla från den dosan till ditt vägguttag och så är det klart.

Så det behövs lite mer info, med lite mer omgivning för att kunna uttala sig hur enkelt det är.
Behörighet krävs
Inga fingrar i gröten

I ivarbe skrev:
Behörighet krävs
Inga fingrar i gröten

Verkligen konstruktivt svar. Är du rädd att missa ett jobb?

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
T thebiscuit skrev:
Hej Jannica!

Äntligen någon som håller sig till saken.

Är detta din bedömning efter att ha sett min mätning av spänningen?

Vore intressant om du ville utveckla lite kring varför du drar denna slutsats och vad det beror på att detta krävs?

PS. Till alla besserwissrar här inne som uppenbarligen inte har något liv, försök förstå följande. Innan alla certifikat, diplom och utbildningar så fanns det bara två sett för mänskligheten att lära sig något. Antingen genom egna misstag eller genom att någon som kunde mer visade och förklarade.

Min åsikt vad gäller ett sådant här forum är att det är till för att de som kan mindre ska lära sig av de som kan mer. Vill man inte hjälpa till med detta så kan man hålla käften tycker jag.
Jag tror alla är med på att man måste vara nybörjare innan man lär sig. Problemet här är att du experimenterar med farliga grejer. Om något går fel så kan det gå jättefel. Om du känner någon som kan el så be denne om hjälp med hur du ska tänka. På så vis lär du dig, samtidigt som det blir rätt. Det är därför elektriker har praktik i utbildningen...

Istället för att klaga på att folk inte kan hålla sig till ämnet så skulle jag rekommendera att du funderar över varför så många av oss reagerar på samma sätt. Känner du dig osäker på hur du ska dra el till ett uttag så ska du inte göra det.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
I ivarbe skrev:
Behörighet krävs
Finns som bekant ingen behörighet längre.
I ivarbe skrev:
Inga fingrar i gröten
Nej, det skall man aldrig. Men så länge som gröten inte är spänningssatt så har jag svårt att se vad det har att göra med den här frågan...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En skidåkare i blå-gul overall med skidor på axeln, omgiven av snöiga berg, med texten "Hä löns int förklar för den som int begrip".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man får utöka en befintlig anläggning och är det ojordade uttag i rummet får det nya uttaget INTE vara jordat. Man får inte föra in skyddsjord i en isolerad miljö. MEN handlar det om en större ombyggnation så gäller dom nya reglerna och då ska allt i rummet skyddsjordas.
Endera missuppfattar jag dig eller så har du inte riktigt koll på reglerna.
Det är alltid svårt då man inte sett bef installation på plats är denna dosa i en hall så gjorde man ofta för att mata ex wc med belysning då man inte ville ha någon dosa på wc.I hallen kan det ex finnas en dosa till vid ytterdörr där utebelysning matas då kan den dosan innehålla jord som då kan vara röd.
Så det är svårt att veta vad som är rätt o fel
gällande nytt vägguttag I hallen detta var ett förtydligande men man ska ju alltid anlita en som kan kolla på plats hur det ser ut

Fairlane
J Jesper mångsysslare skrev:
Det är alltid svårt då man inte sett bef installation på plats är denna dosa i en hall så gjorde man ofta för att mata ex wc med belysning då man inte ville ha någon dosa på wc.I hallen kan det ex finnas en dosa till vid ytterdörr där utebelysning matas då kan den dosan innehålla jord som då kan vara röd.
Så det är svårt att veta vad som är rätt o fel
gällande nytt vägguttag I hallen detta var ett förtydligande men man ska ju alltid anlita en som kan kolla på plats hur det ser ut
Men vad menar du nu?
En befintlig anläggning får utökas med ett uttag utan att det räknas som att rummet byggs om. Ifall övriga uttag i rummet är ojordade så ska det nya också vara det och tvärtom. Det förändras inte av om det är framdraget jord till en dosa eller inte.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte sett att det fanns bef ojordade VU
finns det går man därifrån med ojordad som du skrev för som bef dosa ser ut på bild kan det vara svårt att gå vidare därifrån med en bra anslutning tycker jag

Fairlane
Jag har inte sett att det fanns bef ojordade VU
finns det går man därifrån med ojordad som du skrev för som bef dosa ser ut på bild kan det vara svårt att gå vidare därifrån med en bra anslutning tycker jag
Man kan såklart även göra om befintlig dosa, eller hitta någon annan modell. Poängen är ändå att det är ointressant om det finns jord i en dosa till utebelysningen. Det är inte närvaron eller frånvaron av jord i dosor som avgör om ett jordat eller ojordat uttag ska sättas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men vist bör bef dosa bytas ut om det ska dit två nya trådar ock kanske då en lite bredare med bättre anslutningsnplint det blir mer plats att jobba på och lättare att få det att bli snyggt
för framtida ändringar

Vad som inte skrivs i denna tråd är vad för kabel som bör användas till ett fast monterat vu utan jord
risken kan vara att någon mjukledare används
som tex en lampsladd som inte ska klammras
skriv gärna vad som ni rekommenderar så vet frågeställaren det så blir det också rätt

Farstatjej90
Vad som inte skrivs i denna tråd är vad för kabel som bör användas till ett fast monterat vu utan jord
risken kan vara att någon mjukledare används
som tex en lampsladd som inte ska klammras
skriv gärna vad som ni rekommenderar så vet frågeställaren det så blir det också rätt
För dom allra flesta användningsområden går det utmärkt med en vanlig 0,75x2 lampsladd. Nästan inget du kopplar i ett uttag har mer än så. Den enda proppen som riskerar gå sitter i huvudet på er här på Byggahus som hetsar hela tiden....

I en tråd om en klamrad förgreningsdosa vid köksbänken nämndes ordet "Tjernobyl". I en tråd om nåns kök.

Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För dom allra flesta användningsområden går det utmärkt med en vanlig 0,75x2 lampsladd. Nästan inget du kopplar i ett uttag har mer än så. Den enda proppen som riskerar gå sitter i huvudet på er här på Byggahus som hetsar hela tiden....

I en tråd om en klamrad förgreningsdosa vid köksbänken nämndes ordet "Tjernobyl". I en tråd om nåns kök.
Går Ja, men nej, man är inte så dumsnål, någonsin. Helt plötsligt så kopplar någon in något som faktiskt drar 10 A. Finns helt enkelt inget skäl alls att göra så.

Klart TS ska koppla med rätt materiel, men först måste TS förstå vad han har och hur man ska göra.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Men vist bör bef dosa bytas ut om det ska dit två nya trådar ock kanske då en lite bredare med bättre anslutningsnplint det blir mer plats att jobba på och lättare att få det att bli snyggt
för framtida ändringar
Jag vill inte ens tänka på hur det skulle bli om TS skulle byta dosan ja nästan oavsett vem som skulle göra det. Inte lyckat om inte någon/några kablar byts också. Att utöka i befintliga är inte heller lätt men det går att göra vettigt.

Svårt att förstå vad TS sysslat med sett till brännmärken och sot vid klämmorna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.