12 623 läst ·
106 svar
13k läst
106 svar
Koppla förbi strömbrytare för kontinuerlig el till uttag
Jo men jag fick ju en kortis när jag kopplade nolla och fas direkt utanför brytaren?useless skrev:
Det är standard även idag.
Vad är det du behöver hjälp att förstå? I dosan finns nolla och fas från elcentralen. Till brytaren går fasen vidare och kommer tillbaks till dosan i form av tändtråd. Kopplar du uttaget till nollan och tändtråden så funkar det såklart bara när lampan är tänd.
Det känns som att du saknar en del grundläggande förståelse för hur en elektrisk krets fungerar.
Det är ju detta som förbryllar?
Jag ska öppna upp fler dosor innan denna och säkerställa att jag verkligen har hittat nollan.
Tack för svar.
TS.
Hur är det med ansvarskänslan?
Hyr du bostaden? Om det är så, vad säger ägaren om du pillar med elen fast Du inte vet vad Du gör?
Så många inlägg tyder på att Du inte har adekvat kunskap.
Anlita en behörig elektriker!
Hur är det med ansvarskänslan?
Hyr du bostaden? Om det är så, vad säger ägaren om du pillar med elen fast Du inte vet vad Du gör?
Så många inlägg tyder på att Du inte har adekvat kunskap.
Anlita en behörig elektriker!
Nollan ska betraktas som strömförande, hur är det om du släcker lampan?T thebiscuit skrev:Okej, om jag inte har fattat allting fel så MÅSTE en lampa ha en nolla framdragen för att det ska bli en "sluten krets" (så att den lyser)?
I äldre installationer (som detta är) skippade man dock ibland att dra fram nollan till brytaren och drog den bara till lampan.
Vad jag inte kan förstå dock är följande:
Det jag trodde var nollan är alltså nollan men att koppla ett uttag direkt på den nollan och en fas fungerar inte pga att vi har en brytare som bara bryter fas och genom vilken det inte går en nolla.
VARFÖR är det så, detta skulle jag bli mycket glad om du ville förklara för mig för det går över mitt huvud?
Eftersom du får 400V så har strömbrytaren och vägguttaget olika faser.
Så som jag ser det.
H Hybro skrev:
Jag tror att du har helt rätt, det skulle förklara förvirringen.I ikaka skrev:
Utveckla gärna?
Jag vet inte exakt hur den där spänningsprovaren funkar. Men det är väl lysdiodstapeln till vänster som visar spänningen? Dioden med en blixt visar väl bara att det är någon spänning? Att den råkar sitta bredvid 400-voltsdioden kan såklart lura någon...D Dilato skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, jag erkänner att jag inte har den mätaren och därför kanske inte förstår at det kan finnas spänning som inte tänder någon indikator..varför det behövs en sådan fattar jag inteI ikaka skrev:
så vilken spänning finns det här, och hur är den möjlig i ett 230-volt-land..

enda mätningen som visar en vetttig indikation är

Till att börja med, du hade helt rätt.I ikaka skrev:
Jag har nu uppdaterat första bilden.
Så här måste det vara...
Förklarar också kortslutningen.