useless useless skrev:
Det är standard även idag.

Vad är det du behöver hjälp att förstå? I dosan finns nolla och fas från elcentralen. Till brytaren går fasen vidare och kommer tillbaks till dosan i form av tändtråd. Kopplar du uttaget till nollan och tändtråden så funkar det såklart bara när lampan är tänd.

Det känns som att du saknar en del grundläggande förståelse för hur en elektrisk krets fungerar.
Jo men jag fick ju en kortis när jag kopplade nolla och fas direkt utanför brytaren?

Det är ju detta som förbryllar?

Jag ska öppna upp fler dosor innan denna och säkerställa att jag verkligen har hittat nollan.

Tack för svar.

T thebiscuit skrev:
Jo men jag fick ju en kortis när jag kopplade nolla och fas direkt utanför brytaren?
Du måste ha kopplat fel på själva uttaget.
Har du inga bilder på hur du kopplade?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TS.
Hur är det med ansvarskänslan?

Hyr du bostaden? Om det är så, vad säger ägaren om du pillar med elen fast Du inte vet vad Du gör?

Så många inlägg tyder på att Du inte har adekvat kunskap.

Anlita en behörig elektriker!

• Gilla
minimunk
  • Laddar…

Bästa svaret

Nu har jag inte kollat noga ännu på dina bilder, men med tanke på installationens ålder kan de även har gjort den gamla klassikern att det är neutralen som bryts i brytaren...

• Gilla
Ichimoku64
  • Laddar…
D
T thebiscuit skrev:
Okej, om jag inte har fattat allting fel så MÅSTE en lampa ha en nolla framdragen för att det ska bli en "sluten krets" (så att den lyser)?

I äldre installationer (som detta är) skippade man dock ibland att dra fram nollan till brytaren och drog den bara till lampan.

Vad jag inte kan förstå dock är följande:

Det jag trodde var nollan är alltså nollan men att koppla ett uttag direkt på den nollan och en fas fungerar inte pga att vi har en brytare som bara bryter fas och genom vilken det inte går en nolla.

VARFÖR är det så, detta skulle jag bli mycket glad om du ville förklara för mig för det går över mitt huvud?
Nollan ska betraktas som strömförande, hur är det om du släcker lampan?

Eftersom du får 400V så har strömbrytaren och vägguttaget olika faser.

Så som jag ser det.

Och då blir det strax lite mer komplicerat. Alltså då menar jag att göra nya kopplingar.

D Danne824 skrev:
Eftersom du får 400V så har strömbrytaren och vägguttaget olika faser.
Det är väl inte 400V på någon av de redovisade mätningarna?

H Hybro skrev:
Fundera lite över varför man bryter fas och inte nol
I ikaka skrev:
Nu har jag inte kollat noga ännu på dina bilder, men med tanke på installationens ålder kan de även har gjort den gamla klassikern att det är neutralen som bryts i brytaren...
Jag tror att du har helt rätt, det skulle förklara förvirringen.

Utveckla gärna?

• Gilla
Markus nyberg
  • Laddar…
T thebiscuit skrev:
Jag tror att du har helt rätt, det skulle förklara förvirringen.

Utveckla gärna?
Vilka kablar går till vad, på första bilden? Höger från annan dosa, neråt brytare, vänster lampa?

useless useless skrev:
Tja, det finns en diod märkt 400V som lyser vad jag kan se🤔
Vad det betyder har ja ingen aning om...
947282-e1afb4b7a4e8881bb289ec97d05ec95d.jpg

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
Haha varför gissa och sen erkänna att du inte har en aning? Dioden som lyser indikerar spänning, de i vänstra skalan indikerar hur hög spänning

• Gilla
minimunk och 4 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Jag tittade på bilden inlägg 40, kanske inte gällde den här installationen.

Ber så mycket om ursäkt.

D Dilato skrev:
[bild]
Jag vet inte exakt hur den där spänningsprovaren funkar. Men det är väl lysdiodstapeln till vänster som visar spänningen? Dioden med en blixt visar väl bara att det är någon spänning? Att den råkar sitta bredvid 400-voltsdioden kan såklart lura någon...

Spänningsprovare med lysdioder som visar strömstyrka från 12V till 690V, används vid vägganslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ichimoku64 och 3 till
  • Laddar…
I ikaka skrev:
Haha varför gissa och sen erkänna att du inte har en aning? Dioden som lyser indikerar spänning, de i vänstra skalan indikerar hur hög spänning
Ok, jag erkänner att jag inte har den mätaren och därför kanske inte förstår at det kan finnas spänning som inte tänder någon indikator..varför det behövs en sådan fattar jag inte

så vilken spänning finns det här, och hur är den möjlig i ett 230-volt-land..

947423-0784a1eeb41f7c0c094ca3c656851c05.jpg

enda mätningen som visar en vetttig indikation är

947425-7a2a9312e85e14bc702c041856680bf1.jpg

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
I ikaka skrev:
Vilka kablar går till vad, på första bilden? Höger från annan dosa, neråt brytare, vänster lampa?
Till att börja med, du hade helt rätt.

Jag har nu uppdaterat första bilden.

Så här måste det vara...

Förklarar också kortslutningen.

• Elinstallation med synliga kablar märkta som neutral och fas i ett vägguttag, med skruvar märkta A, B, C. Anpassad för att lösa kortslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.