1 163 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Koppla förbi dubbel strömbrytare
Har för mig jag mätte 230v mellan fas och nolla och mellan fas och förmodad jord. Ingen spänning mellan nolla och förmodad jord.
Har ännu inte kopplat in något på kablarna ute, men hur vet jag om det är tändtrådar och inte jord? Som sagt mäter 230v mellan fas och ena tråden, samt mellan fas och andra tråden, men ingen spänning mellan dom två andra, förmodade nolla och jord. Finns det nåt enkelt sätt att mäta om det verkligen är skyddsjord. Nolla och jord är ju typ sammankopplade i centralen.useless skrev:
Om en av färgerna är gröngul och du mäter låg resistans med förmodad nolla så är den gröngula säkert jord.
Enda sättet att vara 100% säker är väl annars att öppna centralen och lossa bygeln mellan nollskena och jordskena och mäta.
Så tänker jag....
Enda sättet att vara 100% säker är väl annars att öppna centralen och lossa bygeln mellan nollskena och jordskena och mäta.
Så tänker jag....
Mätte som du skrev och fick 0.06 när jag hade mätaren i läget 200 ohm, i alla dom övriga lägena visade den bara 0 (2000-2000k). Jag mätte ett av uttagen i köket också och den gav samma resultat både när jag mätte spänning och resistans. Något högre ohm där men marginellt.D Dilato skrev:
Då verkar det vara i sin ordning då att det är fas, nolla och jord jag har där ute och inte tändtrådar? Min förmodade jord var röd, inte gulgrön. Huset är byggt 71-72. Så det var brun, vit och röd som kom ut ur röret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden