433 läst ·
14 svar
433 läst
14 svar
Koppla förbi acktankar - ekonomiskt?
Köpte hus med nedan värmesystem för knappt ett år sen. Har fundering på om det är ekonomiskt att koppla förbi acktankarna då jag mest troligtvis aldrig kommer att nyttja vedpannan. Om det ens är görbart. Jag har idag:
VP är inte inverter om jag förstått det rätt. Den har dock två olika lägen; tank och/eller rumsvärme. Så tanken är att koppla förbi acktankarna och ställa om läget på VP till rumsvärme. Men kommer detta innebära att VP kommer gå många korta intervall då den är on/off? Jag kommer ju heller inte ha möjlighet till att köra elpatronen i detta läge då den sitter i acktank.
Eller finns det andra alternativ som skulle kunna göra att VP inte går typ 22h per dygn? Jag planerar tilläggsisolera vinden under 2026, så det borde ju förbättra en del åtminstone.
- Vedpanna: Calmarpannan V33
- Värmepump: Invest Living Bonus Air 12 från 2018
- 2 st ack-tankar på 750 liter vardera, varav det sitter 120 liter beredare i ena
- 1 st 6 kW elpatron i ena acktanken (ej styrd av värmepumpen, utan enbart egen termostat)
- Thermomatic CBJ shuntautomatik med rumsgivare
- Calmarberedarn (nyinstallerad för att slippa hålla 55+ grader i acktank året om)
VP är inte inverter om jag förstått det rätt. Den har dock två olika lägen; tank och/eller rumsvärme. Så tanken är att koppla förbi acktankarna och ställa om läget på VP till rumsvärme. Men kommer detta innebära att VP kommer gå många korta intervall då den är on/off? Jag kommer ju heller inte ha möjlighet till att köra elpatronen i detta läge då den sitter i acktank.
Eller finns det andra alternativ som skulle kunna göra att VP inte går typ 22h per dygn? Jag planerar tilläggsisolera vinden under 2026, så det borde ju förbättra en del åtminstone.
Kikade i manualen till pumpen och där var det bra beskrivit i bild och ord vad du delvis söker. Eftersom du laddar acctank idag med både förvärme till varmvattenberedning och värme till huset så kör pumpen med fast kondensering och styrs av tempsensor i tank tills uppnått värde inträffar. Denna lösning beskrivs som robustM mjaensson skrev:Köpte hus med nedan värmesystem för knappt ett år sen. Har fundering på om det är ekonomiskt att koppla förbi acktankarna då jag mest troligtvis aldrig kommer att nyttja vedpannan. Om det ens är görbart. Jag har idag:
När det går under nollan ute står VP och går i princip konstant för att upprätthålla temperaturen i ena acktanken (den andra är avstängd). Det jag funderar på är om det är ekonomiskt och genomförbart att koppla förbi acktankarna så VP värmer radiatorkretsen direkt?
- 2 st ack-tankar på 750 liter vardera, varav det sitter 120 liter beredare i ena
- 1 st 6 kW elpatron i ena acktanken (ej styrd av värmepumpen, utan enbart egen termostat)
- Calmarberedarn (nyinstallerad för att slippa hålla 55+ grader i acktank året om)
Sen beskrivs en lösning utan acctank som ger värme direkt till radiator kretsen och är då med flytande kondensering och styrs av tempen i huset via rumsgivare. Beskrivs som effektiv energianvändning.
Båda beskrivande fallen har en extern varmvattenberedare på el
Om effekttariffen kan sänkas ned 2-3 kWh/h per månad, då har man en hel del som betalar för det...DonPablo skrev:
Antar vi att uppvärmningen förlorar 3 kr per natt i effektivitet, då skulle jag ändå gå plus...
Värma så pass mycket på natten kommer inte gå med VP, då behöver jag nog upp i 80 grader i tankarna och det är ju inte möjligt med VP...
Eftersom att jag är själv i huset är det bara i princip en gång om dagen när jag duschar som jag tar varmvatten, så det blir ju inte mycket extra VVB kommer behöva värma om jag matar den med kallt vatten eller 40-gradigt från VVB i acktanken så pass sällan och lite.
Ska kolla med min VVSare vad han vill ha för att sätta in några kulventiler så jag enkelt kan skifta mellan fast kondensering och flytande.
Men det är ingen fara för VP att den möjligen får gå fler kortare stunder? Kompressorer gillar väl generellt att gå längre perioder?
Eftersom att jag är själv i huset är det bara i princip en gång om dagen när jag duschar som jag tar varmvatten, så det blir ju inte mycket extra VVB kommer behöva värma om jag matar den med kallt vatten eller 40-gradigt från VVB i acktanken så pass sällan och lite.
Ska kolla med min VVSare vad han vill ha för att sätta in några kulventiler så jag enkelt kan skifta mellan fast kondensering och flytande.
Men det är ingen fara för VP att den möjligen får gå fler kortare stunder? Kompressorer gillar väl generellt att gå längre perioder?
Är du obekväm med vedeldning? Synd när du har en så fin anläggning att inte nyttja den. Kommer ju bli mest ekonomiskt. Eller sätt en pelletsbrännare i pannan. Ska väl vara ett uttag i sidan för det?M mjaensson skrev:Köpte hus med nedan värmesystem för knappt ett år sen. Har fundering på om det är ekonomiskt att koppla förbi acktankarna då jag mest troligtvis aldrig kommer att nyttja vedpannan. Om det ens är görbart. Jag har idag:
När det går under nollan ute står VP och går i princip konstant för att upprätthålla temperaturen i ena acktanken (den andra är avstängd). Det jag funderar på är om det är ekonomiskt och genomförbart att koppla förbi acktankarna så VP värmer radiatorkretsen direkt?
Men då är väl pellets bra alternativ?M mjaensson skrev:
Annars så sälj utrustningen för vedeldning
Jag behåller allt som det är nu och försöker göra det bästa med det jag har utan att investera i allt för mycket nytt. VP jag har är ju kanske inte bästa kvaliteten, så har inga stora förhoppningar att den håller jättemånga år till. Så när den ska bytas gör jag om allt helt och hållet. Får se nästa vinter också hur den beter sig efter jag isolerat om vinden. Ersätta 15-20 cm kutterspån med ångspärr och 20-30 cm modern isolering borde göra lite skillnad...
Varför skulle man värma tankarna till 80°C med en värmepump?M mjaensson skrev:Värma så pass mycket på natten kommer inte gå med VP, då behöver jag nog upp i 80 grader i tankarna och det är ju inte möjligt med VP...
Det är ju dock ofta avsevärda prisskillnader på elen, så nog måste det ofta netto kunna vara lönsamt att åtminstone ladda lite extra, trots försämrad COP?DonPablo skrev:
Problemet med min pump är dock att den dynamiskt verkar minska vad den värmer tanken till beroende på vad det är för utetemperatur. Nu när det varit några plusgrader har den värmt till 50 grader utan problem. Är det x grader minus så värmer den till exempelvis 46, trots att jag ställt den på 50. Så det är inte möjligt med denna fina värmepump 🤔C cpalm skrev:
Nä, så är det ju, den inbyggda styrningen är tyvärr inte anpassad för sådana funktioner.M mjaensson skrev:
Finns ju dock redan idag lösningar som lurar pumpen genom t.ex. en virtuell utomhusgivare.
Helt klart är att det kräver något externt mer avancerat reglersystem som också reglerar shunten på tankarna.
Klicka här för att svara