13 452 läst ·
39 svar
13k läst
39 svar
Kopling av Hager JFB
Tack för svaret,
ska försöka bli tydligare med detta.
Jag vill ha JFB i badrummet, till badrummet går 5 ledare 3 fas jord och N.
Det kommer ifrån underelcentral som är bredvid den elcentralen med mätaren.
Från elcentralen med mätaren går elkabel 5 ledare till den s. k. undercentral.
Från den har jag 3st(tomma) säkringar, 3 fas som jag har tänkt att använda.
I den undercentralen finns flera säkringar till olika saker, belysning, vägguttag, som ska inte kopplas till JFB.
Som det ser ut på bilden inkommande el från mätarcentralen går genom säkringar till 3,5,7 ingången på JFB och vidare genom 4,6,8 till badrummet, som ska till GVärme V-uttag, fläkt.
Kanske det blir bättre förklarat.
Hls. Christian
ska försöka bli tydligare med detta.
Jag vill ha JFB i badrummet, till badrummet går 5 ledare 3 fas jord och N.
Det kommer ifrån underelcentral som är bredvid den elcentralen med mätaren.
Från elcentralen med mätaren går elkabel 5 ledare till den s. k. undercentral.
Från den har jag 3st(tomma) säkringar, 3 fas som jag har tänkt att använda.
I den undercentralen finns flera säkringar till olika saker, belysning, vägguttag, som ska inte kopplas till JFB.
Som det ser ut på bilden inkommande el från mätarcentralen går genom säkringar till 3,5,7 ingången på JFB och vidare genom 4,6,8 till badrummet, som ska till GVärme V-uttag, fläkt.
Kanske det blir bättre förklarat.
Hls. Christian
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Ändå inte helt tydligt för mig.
Men som jag förstår det så tänker du alltså ta ut faser från 3 st. säkringar, som är placerade i undercentralen?
I så fall OK så långt.
Men så har vi det där med nollan. I ett sådant här fall där du redan har en separat nolla och separat skyddsjord så måste nollan till jordfelsbrytaren "matas" från nollskenan. Annars kommer det att drivas ström i jordskenan. Där skall det bara gå ström när något är fel. Så den inkopplingen är felaktig.
Dessutom har vi då tveksamheten ang. den där byglingen mellan nollskena och jordskena. OM det verkligen är separat matning av nollskena och jordskena från huvudcentralen, då skall det inte vara ngn. bygel där. Men det där måste kollas noga, det kan bli väldigt farligt om man gör fel.
Detta sätt att koppla in en trefas jordfelsbrytare på utgående grupp är väldigt udda, och andas hempul väldigt lång väg.
Men som jag förstår det så tänker du alltså ta ut faser från 3 st. säkringar, som är placerade i undercentralen?
I så fall OK så långt.
Men så har vi det där med nollan. I ett sådant här fall där du redan har en separat nolla och separat skyddsjord så måste nollan till jordfelsbrytaren "matas" från nollskenan. Annars kommer det att drivas ström i jordskenan. Där skall det bara gå ström när något är fel. Så den inkopplingen är felaktig.
Dessutom har vi då tveksamheten ang. den där byglingen mellan nollskena och jordskena. OM det verkligen är separat matning av nollskena och jordskena från huvudcentralen, då skall det inte vara ngn. bygel där. Men det där måste kollas noga, det kan bli väldigt farligt om man gör fel.
Detta sätt att koppla in en trefas jordfelsbrytare på utgående grupp är väldigt udda, och andas hempul väldigt lång väg.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
OK, en väsentlig skillnad på den här bilden mot tidigare är att här har du ingen separat neutralledare mellan centralerna.
I inlägg #17 skriver du också att det går en 5 ledare mellan centralerna. Nu är det plötsligt bara 4 ledare.
Vilket gäller?
Observera att det går inte att bara koppla bort neutralledaren mellan centralerna, din jordledare är troligen dimensionerad som just skyddsjord, inte kombinerad skyddsjord och neutralledare (PEN). En PEN ledare måste vid ny eller ombyggnad ha en area på minst 10 kvmm.
I inlägg #17 skriver du också att det går en 5 ledare mellan centralerna. Nu är det plötsligt bara 4 ledare.
Vilket gäller?
Observera att det går inte att bara koppla bort neutralledaren mellan centralerna, din jordledare är troligen dimensionerad som just skyddsjord, inte kombinerad skyddsjord och neutralledare (PEN). En PEN ledare måste vid ny eller ombyggnad ha en area på minst 10 kvmm.
Bilden visar fortfarande en felkoppling av nolledaren som går till jfb. Den nollan skall alltid anslutas till nollskena i det fallet som bilden visar. Men din kunskap verkar inte tillräcklig för att helt förstå den här kopplingen fullt ut. Det är bättre att lämna det jobbet till en elektriker.
Det finns ingen anledning att bara skydda en grupp med jordfelsbrytare när man ändå bygger om anläggningen såpass mycket.
Det finns flera allvarkiga risker med felkopplingar i det här fallet. Det är både personfara i bädrummet och brandrisken.
Det finns ingen anledning att bara skydda en grupp med jordfelsbrytare när man ändå bygger om anläggningen såpass mycket.
Det finns flera allvarkiga risker med felkopplingar i det här fallet. Det är både personfara i bädrummet och brandrisken.
Redigerat:
Nja, jag håller inte med helt och hållet.Tobbe_3 skrev:
I den nya bilden så är det ritat PEN mellan centralerna, dvs TN-C.
Och om undercentralen i ett senare skede kompletteras med en JFB till som ska skydda hela befintliga undercentralen så måste den här JFB'n faktiskt kopplas in just såhär.
Och då kan man ju koppla in så redan nu.
Det här var lite intressant, jag har inte råkat på denna frågeställning förut, men inser att det finns två korrekta sätt att koppla in nollan.
TS får ursäkta mig lite nu för allt fikonspråk här.
Men en sak måste du i vilket fall komplettera med, du måste ha 3 st säkringar för de utgående grupperna till badrummet osv.
Hej ,
ja, det finns 3st. säkringar s1, s2, s3.i "undercentralen"
ja, det finns 3st. säkringar s1, s2, s3.i "undercentralen"
Hej,
säkringarna är innan JFB , som på bild (s1,s2,s3) sen går till badrummet genom JFB.
Är det Ok?
säkringarna är innan JFB , som på bild (s1,s2,s3) sen går till badrummet genom JFB.
Är det Ok?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Men hur är det med nollan mellan centralerna, finns den som i första bilden, eller finns den inte?
@ Hempularen, inlägg #21 Ursäkta det var fel det är 4 ledare in i huset , 4 ledare till undercentralen.
//christian
//christian