128 879 läst ·
237 svar
129k läst
237 svar
Köparen kräver STORT skadestånd eller återköp av villa
Finns väl inget som ger en köpare rätt att läsa någon "huspärm". Finns garanterat inget krav att det ska finnas någon huspärm. När jag köpte mitt nuvarande hus var det enda dokumentation som säljaren lämnade i huset några instruktionsskrifter för kyl/frys och liknande som låg i en kökslåda. Är det detta som anses vara "huspärmen"?Cruzze skrev:
Jag reagerar på "måste vara igång". Det finns inga måsten här. Du gör ju som du vill, och de gör som de vill. Du får ju bygga om ditt hus hur du vill. Konstruktionen du lämnat efter dig är en känd riskkonstruktion, oavsett täppta hål eller inte. De har ju köpt huset i skicket "stängda hål" så jag förstår inte riktigt vad de klagar på egentligen.B Bosse1234566 skrev:
Vad som rekommenderades i något dokument för 40 år sedan är ju öht inte relevant.
Jag tror det är inte helt ovanligt att man lämnar över dylik dokumentation om det finns. Men det sker vanligen långt efter köpet, vid tillträdet. Det kan också stå i avtalet att bruksanvisningar och information av fastigheten ska lämnas över vid tillträdet till köparen.L lbgu skrev:Finns väl inget som ger en köpare rätt att läsa någon "huspärm". Finns garanterat inget krav att det ska finnas någon huspärm. När jag köpte mitt nuvarande hus var det enda dokumentation som säljaren lämnade i huset några instruktionsskrifter för kyl/frys och liknande som låg i en kökslåda. Är det detta som anses vara "huspärmen"?
Håller med, men i inlägget jag svarade på antyddes att man hade någon sorts undersökningsplikt som köpare att läsa "huspärmen". Så då skulle det ju krävas att man hade rätt att få tillgång till den innan köpet plus att det skulle finnas något krav på att säljaren hade en "huspärm".Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att ställs en huspärm till förfogande vid t ex visningar och besiktning så ingår den i undersökningssplikten. Men jag har ingen erfarenhet av det. Men jag har sett att man lägger olika dokument som skulle höra hemma i en sån i prospektet och därmed avtalet. Areamätningar, intyg av olika slag o s v.L lbgu skrev:
Ni har fått många synpunkter i samma riktning, er köpare driver ett krav utan skäl. Ni har sålt ett hus och redovisat att det är en känd riskkonstruktion. Detta ställer höga krav på köparen när det gäller undersökning före köp. Att man nu noterat problem är knappast någon överraskning. Köparen har anlitat en advokat som går ut hårt. Det händer tyvärr att man gör så för att skrämma upp säljaren trots att man inte har någon grund. Det bör vara enkelt för er att avvisa dessa krav på flera olika grunder. Är ni osäkra bör ni nog anlita en kompetent jurist. Tänk även på det råd ni redan fått att er motpart kanske löser hör så undvik att ge detaljerade underlag här.B Bosse1234566 skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 132 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 132 inlägg
Hehe, man stänger av ftx aggregatet innan besiktning och ”glömmer” sätta igång det.
Kalla mig cynisk men jag har ALDRIG glömt att sätta igång aggregat efter filterbyte.
Känns medvetet, förmodligen för att ftx aggregatet drar upp unken krypgrundslukt när det är igång…
Känns som en ny ”spolar inte ner toalettpapper tråd”
Kalla mig cynisk men jag har ALDRIG glömt att sätta igång aggregat efter filterbyte.
Känns medvetet, förmodligen för att ftx aggregatet drar upp unken krypgrundslukt när det är igång…
Känns som en ny ”spolar inte ner toalettpapper tråd”
På vilket sätt skulle detta gynna säljaren TS? Jag förstår ej.R RalleB skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 132 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 132 inlägg
Du förstår inte?Claes Sörmland skrev:
Om man genom undertryck med ftx drar upp unken luft i huset med nån märklig lösning där man drar upp luft ifrån grunden.
Då ”glömmer” man att ha igång denna lösningen på en visning = man drar inte upp unken doft ifrån grunden och det luktar inte på visning.
Köparen flyttar in och ftx är igång = undertryck = luft ifrån grunden dras upp i huset. = unken doft
Behöver jag vara ännu tydligare?
Hur kan luft dras upp från grunden menar du?R RalleB skrev:Du förstår inte?
Om man genom undertryck med ftx drar upp unken luft i huset med nån märklig lösning där man drar upp luft ifrån grunden.
Då ”glömmer” man att ha igång denna lösningen på en visning = man drar inte upp unken doft ifrån grunden och det luktar inte på visning.
Köparen flyttar in och ftx är igång = undertryck = luft ifrån grunden dras upp i huset. = unken doft
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 132 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 132 inlägg
Du kan ju börja med att läsa hela TS inlägg……..Jonatan79 skrev:
”Köparen skickar nu en skrivelse och kräver ett enormt skadestånd eller återköp pga ett 40år gammalt dokument de hittat att ventilationen måste vara igång då den även ventilerar grunden. Detta var vi helt ovetande om och har aldrig sett det dokumentet tidigare.
Det visar sig suttit ventilationshål i golvet på några ställen som sitter ihop med resten av systemet som vi pga ovetskap täckt över med det nya golvet. Inte alla skall dock påpekas! De var väl synliga på i vissa rum och ingenting togs upp på besiktningen då vi inte lagt in nytt golv överallt!”
Tvärt om, om FTXen är påslagen så försvinner ju den unkna luften. Lämnas den avslagen så finns risk för lukt i huset från grunden.R RalleB skrev:Du förstår inte?
Precis. ”Satt igen hål i golvet”. Hur ska luft ta sig upp?R RalleB skrev:Du kan ju börja med att läsa hela TS inlägg……..
”Köparen skickar nu en skrivelse och kräver ett enormt skadestånd eller återköp pga ett 40år gammalt dokument de hittat att ventilationen måste vara igång då den även ventilerar grunden. Detta var vi helt ovetande om och har aldrig sett det dokumentet tidigare.
Det visar sig suttit ventilationshål i golvet på några ställen som sitter ihop med resten av systemet som vi pga ovetskap täckt över med det nya golvet. Inte alla skall dock påpekas! De var väl synliga på i vissa rum och ingenting togs upp på besiktningen då vi inte lagt in nytt golv överallt!”
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 132 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 132 inlägg
Inte alla dock skriver ju TS.
Allvarligt läser ni inte?
Och genom undertryck så sugs ju naturligtvis luft upp från grunden.
Man byter filter och ”glömmer” sätta igång ftx inför visning. Skämtar ni med mig att ni inte förstår? 😂😂😂
Hur många gånger har ni själva glömt att sätta igång nått efter filterbyte….
Allvarligt läser ni inte?
Och genom undertryck så sugs ju naturligtvis luft upp från grunden.
Man byter filter och ”glömmer” sätta igång ftx inför visning. Skämtar ni med mig att ni inte förstår? 😂😂😂
Hur många gånger har ni själva glömt att sätta igång nått efter filterbyte….