130 523 läst ·
237 svar
131k läst
237 svar
Köparen kräver STORT skadestånd eller återköp av villa
TS skriver ju i trådstart att ett 40 år gammalt dokument anger att ventilationen måste vara igång då den även ventilerar grunden. Och att det finns ventilationshål på några ställen vid golvet.
Jag läser det som att systemet drar ned rumsluft genom hålen i golvet och sen evakuerar luft från under golvet och ut via värmeväxlare. På så sätt hålls plattan torr och varm och eventuell dålig luft från grunden kommer inte in i huset.
Hur tänker sig herrarna med de mörka tankarna om TS att ventilationssystemet i golvet fungerar? @RalleB @Larsa
Jag läser det som att systemet drar ned rumsluft genom hålen i golvet och sen evakuerar luft från under golvet och ut via värmeväxlare. På så sätt hålls plattan torr och varm och eventuell dålig luft från grunden kommer inte in i huset.
Hur tänker sig herrarna med de mörka tankarna om TS att ventilationssystemet i golvet fungerar? @RalleB @Larsa
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Ventilerade golv är ju en vanlig lösning för att mitigera tillskjutande fukt och minska radonhalt. Utan att se på plats hur det ser ut ver man inte riktigtR RalleB skrev:Inte alla dock skriver ju TS.
Allvarligt läser ni inte?
Och genom undertryck så sugs ju naturligtvis luft upp från grunden.
Man byter filter och ”glömmer” sätta igång ftx inför visning. Skämtar ni med mig att ni inte förstår? 😂😂😂
Hur många gånger har ni själva glömt att sätta igång nått efter filterbyte….
Skadeståndet torde aldrig bli högre än återställandet av golvet.B Bosse1234566 skrev:Hej,
Vi sålde vår fastighet för en tid sedan och nu kräver köparen ett gigantiskt skadestånd eller återköp av pga att de hävdar att vi dolt fukt i grunden och att det uppreglade golvet har blivit fuktigt och mögligt.
Kort fakta:
Huset byggt slutet på 70-talet. Uppreglat golv på platta.
Det var original golv osv när vi köpte det i vår tur och vi gjorde lite ytskikt osv innan vi valde att flytta vidare 4år senare.
Satt installerat ett gammalt FTX aggregat som tuffade på och gick vid visning. Sen stängde jag av det för att byta filter någon dag innan besiktningen (som köparen anlitade). Dvs aggregatet var avslaget vid besiktning då det föll i glömska.
Besiktning utfördes med några få anmärkningar om att golvbrunn osv var gamla. Ingenting om dålig lukt eller eller fukt i grunden togs upp.
Köparen skickar nu en skrivelse och kräver ett enormt skadestånd eller återköp pga ett 40år gammalt dokument de hittat att ventilationen måste vara igång då den även ventilerar grunden. Detta var vi helt ovetande om och har aldrig sett det dokumentet tidigare.
Det visar sig suttit ventilationshål i golvet på några ställen som sitter ihop med resten av systemet som vi pga ovetskap täckt över med det nya golvet. Inte alla skall dock påpekas! De var väl synliga på i vissa rum och ingenting togs upp på besiktningen då vi inte lagt in nytt golv överallt!
Vi står helt villrådiga över vad vi ska göra?!
De hävdar att vi medvetet dolt felen och kräver att vi betalar att hela grunden görs om eller återköp av huset.
Renoverare
· Uppsala
· 2 199 inlägg
Men enligt inlägg #1 var ju FTX igång på visningen? Då borde det ju ha luktat på visningen i och med att unken luft drogs upp?R RalleB skrev:Om man genom undertryck med ftx drar upp unken luft i huset med nån märklig lösning där man drar upp luft ifrån grunden.
Då ”glömmer” man att ha igång denna lösningen på en visning = man drar inte upp unken doft ifrån grunden och det luktar inte på visning.
Köparen flyttar in och ftx är igång = undertryck = luft ifrån grunden dras upp i huset. = unken doft
Behöver jag vara ännu tydligare?
Jo... Men du gör tydligen inte det.R RalleB skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Ja, du har din åsikt och jag har min.Claes Sörmland skrev:
TS skriver ju i trådstart att ett 40 år gammalt dokument anger att ventilationen måste vara igång då den även ventilerar grunden. Och att det finns ventilationshål på några ställen vid golvet.
Som sagt, gå till dig själv. Hur många gånger har du ”glömt” sätta igång nånting efter ett filterbyte.
Och att det sen helt slumpmässigt sammanfaller med en besiktning av huset.
Yeah, right. Du får gärna tro på slumpen och vara blåögd. Jag är det inte.
Aggregatet var på vid visningen. Stängdes sen av då filter skulle bytas, med småbarn kom någonting emellan. Budgivningen gick igång. Huset såldes och besiktigades med agget avslaget. Filtren var fortfarande inte bytt utan låg där utmed. Besiktningsmannen var in och kikade och jag hindrade ingen att starta det igen. Kom inte ens ihåg att det var avslaget för än vi var in där.R RalleB skrev:Inte alla dock skriver ju TS.
Allvarligt läser ni inte?
Och genom undertryck så sugs ju naturligtvis luft upp från grunden.
Man byter filter och ”glömmer” sätta igång ftx inför visning. Skämtar ni med mig att ni inte förstår? 😂😂😂
Hur många gånger har ni själva glömt att sätta igång nått efter filterbyte….
Vad är din åsikt då? Hur uppfattar du att systemet med golvets ventilationen fungerar? Jag har redogjort för min förståelse om förutsättningarna för diskussionen, ser du alternativ?R RalleB skrev:
Det sammanföll inte med visning av huset. FTXen var påslagen vid visningen.R RalleB skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Ventilerat undergolv, nivell etc. Ganska vanligtS styren skrev:
Undergolvet får ventiler eller springor i ena sidan och på andra sidan tar man ut frånluft. Har huset i övrigt aktiv ventilation eller även tilluft är ett FTX aggregat naturligtvis en god idé.
Sen ska man komma ihåg att en riskkonstruktion inte på något vis betyder att det är ett fel.
I TS beskrivning saknas ju både det dolda och felet. Fukt och påväxt i en sån konstruktion med golv på platta bör förväntas kunna ha fuktskador och påväxt efter 50 år, med eller utan ventilerat golv som dessutom bör vara ganska enkelt att kontrollera
Orört? Vad betyder nedanstående då?Rabbithole skrev:
B Bosse1234566 skrev:
men din teori bygger ju på att luften kommer in via dessa ventiler, när det i verkligheten är frånluft (ut) igen dem. så de borde snarare minska doften.R RalleB skrev:
men nu var ju systemet igång på visning och avstängt under besiktning med mera. så om en doft fanns så borde den ju ha funnits vid något av tillfällena
Bra, då vet vi att golvventilationen är separat, och inte kopplad till husets egen vent (FTX). Vilket jag antog från början.Rabbithole skrev:
Ventilerat undergolv, nivell etc. Ganska vanligt
Undergolvet får ventiler eller springor i ena sidan och på andra sidan tar man ut frånluft. Har huset i övrigt aktiv ventilation eller även tilluft är ett FTX aggregat naturligtvis en god idé.
Sen ska man komma ihåg att en riskkonstruktion inte på något vis betyder att det är ett fel.
I TS beskrivning saknas ju både det dolda och felet. Fukt och påväxt i en sån konstruktion med golv på platta bör förväntas kunna ha fuktskador och påväxt efter 50 år, med eller utan ventilerat golv som dessutom bör vara ganska enkelt att kontrollera
Om vi nu antar att du har rätt och TS haft denna lömska plan så har du ändå ett problem med ditt resonemang. Om det nu vore så planerat så hade väl TS slagit på fläkten efter visningen. Vad blir ditt svar? Öh, tänkte inte på det....R RalleB skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer