8 013 läst ·
79 svar
8k läst
79 svar
Köpare av mitt hus reklamerar fel
Just TS fråga är ju om det juridiska, inte vad som är enklast eller borde vara rätt.H Hybro skrev:
Med det sagt så är kostnaden för låset sannolikt en väldigt liten del av den totala transaktionen. Man ska inte vara rädd att betala bort problem om det sparar tid.
Som att ha bil i Stockholm, oavsett vad man gör så kommer man få några böter per år. Bara att betala och gå vidare.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 804 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 804 inlägg
Kan väl hålla med om att det låter rimligt, men det krävs kanske mer än så för att bemöta föreningens krav på återställande? Nu har ju inte motiven för detta krav framkommit, men man kan t.ex. tänka sig att föreningen inte vill riskera att stå med underhållsansvar/"support" på en mer tekniskt komplicerad låslösning.W Weimik skrev:
Måste man även lämna kvar router och kameran på titthålet i dörren om dom satt där vid visningen? Jag tycker säljaren har gjort rätt här.
Ett helt annat fall där jag däremot tycker praxisen för säljare är riktigt gniden är att om man tex tillträder mitt i en månad, så ska man betala halva månadsavgiften utöver priset för BRFen. Du har just köpt något för flera miljoner och det kan inte bjudas på en halv promille av det, riktigt snål praxis!
Ett helt annat fall där jag däremot tycker praxisen för säljare är riktigt gniden är att om man tex tillträder mitt i en månad, så ska man betala halva månadsavgiften utöver priset för BRFen. Du har just köpt något för flera miljoner och det kan inte bjudas på en halv promille av det, riktigt snål praxis!
Saker som kräver verktyg för att demontera och finns på plats på visningen ingår i köpet om inget annat sägs.G Gustav E skrev:Måste man även lämna kvar router och kameran på titthålet i dörren om dom satt där vid visningen? Jag tycker säljaren har gjort rätt här.
Router stående på en hylla eller på golvet ikopplad med sladd - ingår inte
Router fastskruvad på väggen - ingår
men det är helt klart en röra regelmässigt eller ja reglerna är kanske inte så verklighetsanpassade idag
om allt skruvat på väggen ska ingå så ska ju tvn om den sitter på väggen sitta kvar åt köparen , det gör den ju aldrig ingen tänker ens tanken...
ja menar alla tar ju med sig tvn och hyllorna på väggen i vardagsrummet eller bokhyllan eller vitrinskåpet som har 2 skruvar i väggen för att inte riskera vicka frammåt om nån unge hänger i dörren
men ingen vettig tar med sig badrumskåpet...
Så även fastskruvade grejer är lite olika tradition på
om allt skruvat på väggen ska ingå så ska ju tvn om den sitter på väggen sitta kvar åt köparen , det gör den ju aldrig ingen tänker ens tanken...
ja menar alla tar ju med sig tvn och hyllorna på väggen i vardagsrummet eller bokhyllan eller vitrinskåpet som har 2 skruvar i väggen för att inte riskera vicka frammåt om nån unge hänger i dörren
Hmm, jag tror man får kvalificera regeln till att inte gälla saker som sitter fast enbart pga barnsäkring.P polaris78 skrev:men det är helt klart en röra regelmässigt eller ja reglerna är kanske inte så verklighetsanpassade idag
En tv går ofta att lyfta av från väggfästet utan verktyg, men jag har faktiskt varit med om att det blivit diskussion om tvn's väggfäste just pga fastskruvat - men inte själva tv'n.
Men torktumlaren, kylskåpet och frysen ingår trots att de står fritt och bara är inkopplade med vanlig stickpropp. Många specialfall i det här systemet.
jo det är helt klart rörigt och sen finns det ju väggfästen där tvn är fastskruvad..D deppan skrev:Hmm, jag tror man får kvalificera regeln till att inte gälla saker som sitter fast enbart pga barnsäkring.
En tv går ofta att lyfta av från väggfästet utan verktyg, men jag har faktiskt varit med om att det blivit diskussion om tvn's väggfäste just pga fastskruvat - men inte själva tv'n.
Men torktumlaren, kylskåpet och frysen ingår trots att de står fritt och bara är inkopplade med vanlig stickpropp. Många specialfall i det här systemet.
Egentligen är det ju våra mäklare som är lite lata i frågan och inte ser till att ha nån lista som klargör det hela med i köpekontraktet och tydligör vilka saker som ska lämnas och inte ,istället för regelverket som ju inte följs i praktiken
Och eller den allra smartaste är att köparen godkänner allt sånt när denna besiktar städningen och därmed godtar att alla saker som med medtagna och icke också godkännes med kråka där och då. så slipper man sånt här efter tjafs att man en tid senare kommer och frågar vart ens dörrlås eller andra saker har tagit vägen