8 016 läst ·
79 svar
8k läst
79 svar
Köpare av mitt hus reklamerar fel
Men om det bara är funktionen som räknas skulle det ju innebära att man innan utflytt kan byta ut alla vitvaror till billigaste möjliga, enligt principen kylskåp som kylskåp. Det tror inte jag skulle funka i realiteten.Jonatan79 skrev:
Hur förhåller sig då TS till föreningen, som förelagt TS att byta tillbaka till originallåset?Kilrain skrev:
Hårddrar man det kan föreningen blockera överlåtelsen med hänvisning till att det finns oreglerade krav på säljaren. Det blir ju ett moment 22?
TS kan ju knappast hävda att hans avtal med köparen trumfar föreningens rätt?
Eller är föreningen överhuvudtaget fel ute med sitt krav?
Jag vet inte, och för mig är det inte relevant.C cpalm skrev:Hur förhåller sig då TS till föreningen, som förelagt TS att byta tillbaka till originallåset?
Hårddrar man det kan föreningen blockera överlåtelsen med hänvisning till att det finns oreglerade krav på säljaren. Det blir ju ett moment 22?
Jag ser det som en fråga om folkvett, vilket alltid har fungerat i mina bostadsaffärer.
TS borde ha informerat köparen om vad som gällde före köpet.
Eftersom detta uppenbarligen inte skett är TS ”boven i dramat” här.
Men det är bara min åsikt, så klart. 🙂
Hur mycket kostar ett begagnat lås av just den kalibern?
Är det verkligen värt besväret att bråka om, är min fråga?
Jag, tänker som så här... Är det inte värt att avsluta affären, så snart som möjligt?
Är väl ingen som går i konken för ett lås, om det inte ligger i planen?
Är det verkligen värt besväret att bråka om, är min fråga?
Jag, tänker som så här... Är det inte värt att avsluta affären, så snart som möjligt?
Är väl ingen som går i konken för ett lås, om det inte ligger i planen?
Denna uppmaning är bara giltig om föreningen har underhålllsansvaret över låset.C cpalm skrev:
Vi har ju avtalsfrihet så man kan nog anta att det händer att två parter sluter avtal som ej kan infrias pga avtal mot tredje part. Vems rätt som trumfar vem beror på.C cpalm skrev:
I detta fall gissar jag på att föreningens krav är motiverat. Troligtvis hör cylindern till ett av föreningen ägt låssystem.
Oklarheten är eventuellt vad någon i styrelsen (eller föreningen?) påstått muntligen, men det som antagligen gäller är ”låset som redan sitter i dörren, ägs av föreningen och att det ska överlåtas till nästa husägare”. Med andra ord borde TS låtit det elektroniska låset sitta kvar samt lämnat originallåset på lämplig plats. Det är i alla fall vad jag tycker känns rimligt.C cpalm skrev:Hur förhåller sig då TS till föreningen, som förelagt TS att byta tillbaka till originallåset?