Alfredo Alfredo skrev:
Alla dörrlås är inte likvärdiga. Det trasiga låset ska ersättas med ett likvärdigt dörrlås, inte med ett godtyckligt dörrlås.
Jag är mer inne på inlägg #42

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Funktionen kommer såklart i första hand. Om något går sönder ska det ersättas med ett likvärdigt , dvs ett dörrlås. Jag skulle vilja se en köpare dra detta till rätten. Långsökt.
Men om det bara är funktionen som räknas skulle det ju innebära att man innan utflytt kan byta ut alla vitvaror till billigaste möjliga, enligt principen kylskåp som kylskåp. Det tror inte jag skulle funka i realiteten.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Men om det bara är funktionen som räknas skulle det ju innebära att man innan utflytt kan byta ut alla vitvaror till billigaste möjliga, enligt principen kylskåp som kylskåp. Det tror inte jag skulle funka i realiteten.
Det har nog inte prövats rättsligt.

Det tror jag faktiskt, men har inget att referera till på rak arm.

Men anser du det rätt att göra så?

Alfredo Alfredo skrev:
Men anser du det rätt att göra så?
Vad jag tycker har inget med tråden att göra. Inte heller vad jag skulle gjort som säljare eller köpare.

W Weimik skrev:
innan utflytt kan byta ut alla vitvaror till billigaste möjliga, enligt principen kylskåp som kylskåp.
Och de exklusiva parkettgolven mot billigaste plastmattan. Golv som golv. De massiva spegeldörrarna mot masonitdörrar. Dörr som dörr…

Vad jag tycker har inget med tråden att göra.
TS frågar oss hur vi ser på reglerna kring detta. Även du är lika välkommen med din åsikt som alla andra. 😉

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
TS frågar oss hur vi ser på reglerna kring detta. Även du är lika välkommen med din åsikt som alla andra. 😉
Jo, i sakfrågan, inte moralfrågan :)

C
Kilrain Kilrain skrev:
Att byta lås efter köp utan att meddela köparen i förhand är som att byta handfat, badkar, innerdörrar, golv, o.s.v.

Det är självklart inte okej.
Hur förhåller sig då TS till föreningen, som förelagt TS att byta tillbaka till originallåset?
Hårddrar man det kan föreningen blockera överlåtelsen med hänvisning till att det finns oreglerade krav på säljaren. Det blir ju ett moment 22?
TS kan ju knappast hävda att hans avtal med köparen trumfar föreningens rätt?
Eller är föreningen överhuvudtaget fel ute med sitt krav?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur förhåller sig då TS till föreningen, som förelagt TS att byta tillbaka till originallåset?
Hårddrar man det kan föreningen blockera överlåtelsen med hänvisning till att det finns oreglerade krav på säljaren. Det blir ju ett moment 22?
Jag vet inte, och för mig är det inte relevant.

Jag ser det som en fråga om folkvett, vilket alltid har fungerat i mina bostadsaffärer.

TS borde ha informerat köparen om vad som gällde före köpet.

Eftersom detta uppenbarligen inte skett är TS ”boven i dramat” här.

Men det är bara min åsikt, så klart. 🙂

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Hur mycket kostar ett begagnat lås av just den kalibern?

Är det verkligen värt besväret att bråka om, är min fråga?

Jag, tänker som så här... Är det inte värt att avsluta affären, så snart som möjligt?

Är väl ingen som går i konken för ett lås, om det inte ligger i planen?

C cpalm skrev:
Denna uppmaning är bara giltig om föreningen har underhålllsansvaret över låset.
C cpalm skrev:
Vi har ju avtalsfrihet så man kan nog anta att det händer att två parter sluter avtal som ej kan infrias pga avtal mot tredje part. Vems rätt som trumfar vem beror på.

I detta fall gissar jag på att föreningens krav är motiverat. Troligtvis hör cylindern till ett av föreningen ägt låssystem.

C cpalm skrev:
Oklarheten är eventuellt vad någon i styrelsen (eller föreningen?) påstått muntligen, men det som antagligen gäller är ”låset som redan sitter i dörren, ägs av föreningen och att det ska överlåtas till nästa husägare”. Med andra ord borde TS låtit det elektroniska låset sitta kvar samt lämnat originallåset på lämplig plats. Det är i alla fall vad jag tycker känns rimligt.

Davidbagare
i mindre orter säljs brf lägenheter för ett par tusenlappar. Då blir ett elektroniskt dörrlås lika värdefullt som hela köpesumman av lägenheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.