Vrana Vrana skrev:
Du har därtill ljugit (oavsiktligen) i objektsbeskrivningen av sagda fastighet. Nu påpekar köparen lögnen. Som du ju skrivit under på.
En lögn är en avsiktlig handling. Att säga fel för att man inte har koll är inte att ljuga.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Det är dödsboet som köparen ska skriva till, inte er personligen. Dödsboet finns inte längre och därför inte heller någon part att kontakta.
Ni behöver alltså inte längre svara om ni inte vill.
Har ni inte heller gett en utfästelse att det verkligen är en 3-kammarbrunn så kan en uppgift råka felskrivas, vem är det egentligen som skrivit in det, har ni sagt det eller mäklaren tänkt det. Står säkert tom i objektsbeskrivningen att det kan hända och att köpare ska undersöka på egen hand.
Till sist handlar skadestånd om vad en köpare hade betalat mindre för fastigheten om de visste om skillnaden. Och är det så gammalt så lär det vara noll.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Vettiga människor löser sådant utan att blanda in rätten. Men det förutsätter att man kan kommunicera.
Samtidigt har vi en god indikation på att köparna inte vettiga människor eftersom de ställer detta tramsiga krav.

• Gilla
Klantskalle och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
X xxargs skrev:
Situationen kan i det här fallet liknas vid att köparen försöker kräva säljaren på helt nya vitvaror för att de 25 år gamla vitvarorna som följde med huset vid köpet, börja krångla efter 3 års användning efter köpet och nu kan inte tvätta sina kläder...
Eller mer åt hållet: "Det står att de gamla vitvarorna från 80-talet är vita i prospektet men de är faktiskt nougatfärgade."

• Gilla
Klantskalle och 9 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man som köpare helt underlåtit att undersöka / besiktiga det man köpt ( vilket är fallet här) har man avsagt sig möjligheten att komma med krav i efterhand.
Om säljaren gjort en utfästelse påverkar det omfattningen av köparens plikt rörande den specifika delen.

Det finns en äldre tråd här på forumet, som i sin tur bygger på en tidningsartikel om ett rättsfall.

Där krävde köparen ersättning för ett drygt 30 år gammalt avlopp, där det akuta felet var att det var bakfall på en sträcka av avloppet fram till brunnen.

Ärendet gick till tingsrätten, tydligen hade säljaren med advokat bedömt att kravet var helt felaktigt och bara nekade att betala. Men rätten kom av någon anledning fram till att köparen hade rätt till ersättning pga. bakfallet. Rätten konstaterade också att man troligen borde göra ett åldersavdrag, och skriva ned ersättningsbeloppet. Men eftersom säljarens advokat inte hade begärt detta, så dömde rätten att säljaren skulle betala hela kostnaden för ett helt nytt avlopssystem.

Så man bör kanske vara lite försiktig med att bara helt neka och föriutsätta att rätten dömer till säljarens fördel. Fallet som beskrivs i tråden tolkar jag handlar om en advokatmiss, att man inte hävdade att beloppet skulle skrivas ned pga. åldern.

H
X xxargs skrev:
Situationen kan i det här fallet liknas vid att köparen försöker kräva säljaren på helt nya vitvaror för att de 25 år gamla vitvarorna som följde med huset vid köpet, börja krångla efter 3 års användning efter köpet och nu kan inte tvätta sina kläder...

För det är den nivån det ligger på...

En 50 år gammal avloppsanläggning är dömd att börja krångla så småningom inom ganska närtid när markbädd till slut är mättade och igensatta av mångårig användning - och det visste köparen av fastigheten om i och med att det angavs att det var anlagd på 1970-talet med den tidens regler och det är inte att förvänta sig att det fungerar som en kommunal avlopp i obegränsad tid framöver såhär 50 år senare...

Och dessutom är det redan sagt att undersökningsplikten är omfattande och det här är inget dolt fel eftersom det hela tiden fans möjlighet att undersöka detta, begära ut avloppstillstånd från kommunen och sedan kontrollerar att det överensstämmer, och jag skulle tro att denna plikt övertrumfar det som står i objektsbeskrivningen vare sig med eller utan underskrift.

Sedan måste 'felet' som hittas vara så väsentlig att det kraftigt påverka fastighetens pris med eller utan 'felet' och en 50-årig avloppsanläggning är redan långt förbi sin ekonomiska livslängd och har inget värde som skulle kunna påverka fastighetens pris.
Håller helt med dig! Köparen måste ha förstått att en så gammal anläggning är på upphällningen. Oavsett antal kammare. Att dessutom komma 3 år efter köp.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G
H hempularen skrev:
Det finns en äldre tråd här på forumet, som i sin tur bygger på en tidningsartikel om ett rättsfall.

Där krävde köparen ersättning för ett drygt 30 år gammalt avlopp, där det akuta felet var att det var bakfall på en sträcka av avloppet fram till brunnen.

Ärendet gick till tingsrätten, tydligen hade säljaren med advokat bedömt att kravet var helt felaktigt och bara nekade att betala. Men rätten kom av någon anledning fram till att köparen hade rätt till ersättning pga. bakfallet. Rätten konstaterade också att man troligen borde göra ett åldersavdrag, och skriva ned ersättningsbeloppet. Men eftersom säljarens advokat inte hade begärt detta, så dömde rätten att säljaren skulle betala hela kostnaden för ett helt nytt avlopssystem.

Så man bör kanske vara lite försiktig med att bara helt neka och föriutsätta att rätten dömer till säljarens fördel. Fallet som beskrivs i tråden tolkar jag handlar om en advokatmiss, att man inte hävdade att beloppet skulle skrivas ned pga. åldern.
Kan man dra ett avslutat dödsbo till tingsrätten?

Jag vet att man kan öppna ett dödsbo igen om det dyker upp okända skulder men i detta fall finns det ju ingen skuld (än).

lilytwig lilytwig skrev:
Nu snackar du goja. Jag har en kopia av en bygglovsansökan om avlopp med trekammarbrunn som min morfar skrivit 1946. De har existerat sedan länge. Gissar sedan slutet av 1800-talet.
Så är det. Jag vet också att uppfinningen som sådan är äldre. MEN, jag nömde det i ett sarkastiskt/ironiskt syfte för att påtala hur ovanligt det var pä 70-talet. Jag vet knappt att jag sett en 3-kammarbrunn från 70-talet till en vanlig villa, än mindre till en sommarstuga.

Ps. Jag vet att ironi sällan går hem/förstås i skriven form. Dessutom var jag inte särskilt tydlig heller. Ds

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Det är väl plånboken som styrde förr precis som idag - en del kostade på 3-kammare, andra inte och nöjde sig med 2-kammar då det kanske var hela 500:- i prisskillnad ;-)

då hade man nog heller inte insikten att en 3-kammare kunde få markbädden att hålla lite längre än 2-kammare, men då var det heller inte så jobbigt och kostsamt att lägga om det då man bad bonden i närheten komma förbi med frontlastaren och grävaggregatet efter att grusbilen från en grus och bergbrott i närheten tippat av ett par lass - en god middag och en 75' renat och sedan var det klart - typ.

idag skall allt vara så komplicerat och massa papper skrivas och föda en massa tjänstemän innan spaden kan sättas i backen...

• Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
Hos oss har man garderat sig med 5-stegs slamavskiljare...

4774
D Daniel 109 skrev:
En trekammarbrunn har ofta ett eller två lock. Inte tre. Så nej, det argumentet håller inte.
Inte någon trekammarbrunn som jag har sett iaf. En trekammarbrunn har ett lock resten är öppet under det topplocket. Sedan har inspektionsbrunnar lock men de räknar inte jag in i själva trekammarbrunnen.

Jag har två. Så uppenbarligen representerar din och min brunn de två alternativ jag nämnde.

4774
A AG A skrev:
Så är det. Jag vet också att uppfinningen som sådan är äldre. MEN, jag nömde det i ett sarkastiskt/ironiskt syfte för att påtala hur ovanligt det var pä 70-talet. Jag vet knappt att jag sett en 3-kammarbrunn från 70-talet till en vanlig villa, än mindre till en sommarstuga.

Ps. Jag vet att ironi sällan går hem/förstås i skriven form. Dessutom var jag inte särskilt tydlig heller. Ds
Vår , innan vi gjorde nytt avloppssystem helt och hållet, (mest av tvång från de totalt inkompetenta handläggarna på miljökontoret), så var vårat från 1/1-70. Helt perfekt fungerande till glädje för både oss och grannen och slamtömmarna 😀.

Var det inte på 70talet som första upprensnings/inspektionsrundan började. Just för att ta tag i alla avlopp från innan 1970?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mellan militär och fortsatt skola på 70-talet arbetade jag med att gjuta delar till trekammarbrunnar och det gjordes väl 6-7 st om dagen så de är vanliga.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.