P
D Dilato skrev:
Avloppet ingår vanligtvis inte i besiktningen
Men nu gjorde det det. Men fortfarande bör man väl kolla upp vad man har köpt?
A annaast skrev:
besiktningsprotokollet "Avlopp: Trekammarbrunn enligt objektsbeskrivning"

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Men nu gjorde det det.
Nej, det gjorde det inte.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Men nu gjorde det det. Men fortfarande bör man väl kolla upp vad man har köpt?
Det står inget om att det besiktigats, bara att det enligt objektsbeskrivningen är en trekammarbrunn.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det står inget om att det besiktigats, bara att det enligt objektsbeskrivningen är en trekammarbrunn.
Går att tolka på olika sätt.
För var står det att det INTE besiktigades? i alla fall kontrollerades att det var en dylik?

En som läser texten kan tro att det besiktigades och att det menas "Ja det är en trekammarbrunn"
Visst det står inte vad det är för någon eller vilket skick.
Men som vanligt dessa besiktiningar är noll värda.
De som skriver dessa vill ju ordbajsa så det ser ut som de har gjort ett bra jobb.

Hade det stått
"Avlopp: Trekammarbrunn enligt objektsbeskrivning men ej kontrollerad på något sätt" så hade det varit tydligt att man bara skriver samma text som någon annan skrivit

• Gilla
  • Haha
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Vet inte om alla får detta svar - men vill gärna skicka ett generellt tack för alla tankar, förslag och rekommendationer. Känns mycket bättre nu! 🙏

• Gilla
swagmeikster21 och 10 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Hade det stått
"Avlopp: Trekammarbrunn enligt objektsbeskrivning men ej kontrollerad på något sätt" så hade det varit tydligt att man bara skriver samma text som någon annan skrivit
Man skriver sällan vad man inte gjort, särskilt om det inte ingår i besiktningen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A annaast skrev:
Hej!

För 3 år sedan sålde jag som dödsbodelägare min farfars sommarstuga. Vi besiktigade huset och ett par köpte det i befintligt skick - möbler och allt ingick för de skulle totalrenovera för att göra året-om-boende.

Nu har de hört av sig om att brunnen visat sig vara en tvåkammarbrunn, trots att det tydligen stod i objektsbeskrivningen att det var trekammarbrunn - och vill ha ersättning för att byta brunn.

Vad har vi för rättigheter? Har man inte undersökningsplikt som köpare? De gjorde ingen besiktning själva. Det står dock inget om brunnen i vår besiktning (förutom hänvisning till objektsbeskrivningen).

Hjälp ett vilset barnbarn
Hej .

Som några skriver så hade jag meddelat köparen att ni inte kommer att återgälda något ekonomiskt till dom och att ni anser affären avklarad.
Köparen har stark undersöknings plikt och en brunn från 70 talet är sedan många år tillbaka utdömd efter nya regler.
En 2 - 3 kammar brunn är inget dolt problem.
Det är bara att öppna locket och titta ner.
( Köparens undersökningsplikt).
Så mitt råd är att inte gå med på något och vill dom driva detta så låt dom göra det.
Det kommer att kosta dom mer än det smakar.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Efter att läst denna redogörelse på lawline, även om dom inte alltid är helt korrekta, så hade jag inte oroat mig. Jag hade meddelat köparen att tyvärr finns ingen motoart längre, då dödsboet är upplöst. Ni har inget intresse eller skyldighet att träda in i dödsboets ställe. Om de skulle prova att gå vidare med ett skadeståndsmål, som verkar ännu svårare än folda fel. Som i sig är extremt svårt att få rätt i.

https://lawline.se/answers/kan-ett-...a-fa-ta-over-ansvaret-nar-dodsboet-ar-upplost

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A annaast skrev:
Hej!

För 3 år sedan sålde jag som dödsbodelägare min farfars sommarstuga. Vi besiktigade huset och ett par köpte det i befintligt skick - möbler och allt ingick för de skulle totalrenovera för att göra året-om-boende.

Nu har de hört av sig om att brunnen visat sig vara en tvåkammarbrunn, trots att det tydligen stod i objektsbeskrivningen att det var trekammarbrunn - och vill ha ersättning för att byta brunn.

Vad har vi för rättigheter? Har man inte undersökningsplikt som köpare? De gjorde ingen besiktning själva. Det står dock inget om brunnen i vår besiktning (förutom hänvisning till objektsbeskrivningen).

Hjälp ett vilset barnbarn
Men ni har besiktat? I den finns ju en försäkring? Låt försäkringsbolaget ta hand om det, det är ju därför man köper besiktning?

Vi hade tvåkammarbrunnar på landet, som nu är ersatta av kommunalt avlopp. Killarna som var och grävde för det nya avloppet menade på att brunnarna var i "nyskick" trots att de byggdes 1946. Så livslängden är nog svårt att bestämma med gissningar.
När besiktningsmannen skriver "enligt objektbeskrivning" eller med annan hänvisning, så betyder det att han inte besiktigat, utan just hänvisar till det dokumentet.

• Gilla
gunnar.malmstrom
  • Laddar…
Spontant hade jag erbjudit dem en femtusing, mer för att straffa mig själv för att jag inte dubbelkollat objektbeskrivningen, mot att de skrev på ett papper som sade att de förstod att pengarna var av "ars gratia" än att jag vidkändes någon som helst skuld och givit dem länken till den här tråden samt helgen att fundera. Efter helgen blir det lättare att klämma blod ur en sten än att försöka få något av mig :)

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Två eller tre kammarbrunn har ingen betydelse. Avloppet kommer inte att bli godkänt utan efterföljande
behandling. Eller byta till minireningsverk.
Mordernaenskildaavlopp

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Betala inga pengar alls över huvud taget innan tingsrätten säger så - betalar man så kan köparen ta det som en svaghet och försöker pressa fram mer pengar, dvs. ger du lillfingret så kommer de snart försöka roffa åt sig hela handen...

- och kravet skall riktas till den upplösta dödsboet - inte till någon av dödsbodelägarna, så redan där är det fel.

I objektsbeskrivningen anges att avloppsanläggningen är från 1970-talet - och bara det borde hinta köparna att det är en 50-årig anläggning vars ekonomiska livstid är långt förbigånget och var år man kan köra vidare på den utan problem är ren bonus och som snart behöver omvårdnad med allt vad det innebär med nya avloppstillstånd och markarbeten.

Nu har de kört på det i 3 år sedan köpet och förmodligen inte ens låtsas om den (kanske inte ens slamsugit, även om kommunen brukar komma ihåg det åt en) och nu blev det stopp och översvämmning och nu letar de efter varje halmstrå att försöka få någon annan att betala det.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
det är själva infiltrationen som komun kan säga är utdömd efter tid
Njae ?

När kommunen dömde ut min infiltration var det inte pga ålder, utan pga funktion.

Dom besiktade även trekammarbrunnen och skrev nåt i stil med att den var 50 år gammal och beräknades hålla i 50 till.

Besiktningsmannen muttrade även nåt om att betongbrunnar är bra, dom där plastbrunanrna däremot..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är infiltreringsbädden och dess funktion som i slutändan bestämmer när man måste lägga om.

Står det med vatten halvfyllda rör som inte vill sjunka bort inom rimlig tid, så fungerar bädden inte längre.

trekammarbrunnar är just bara behållare med en specifik funktion och så länge de inte börja vittra och spricka sönder och mellanväggar börja rasa ihop och försvinna så håller de i princip hur länge som helst.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.