S Seniorkonsulten skrev:
Två eller tre kammarbrunn har ingen betydelse. Avloppet kommer inte att bli godkänt utan efterföljande
behandling. Eller byta till minireningsverk.
Mordernaenskildaavlopp
"efterföljande behandling" som en infiltration ? ..som antagligen redan finsn på plats.

..Fast är den gammal så kanske den inte fungerar längre, men det är ju en helt annan sak.

På 70-talet var knappt 3-kammarbrunnen uppfunnen. Därför borde köparen undersökt det mer noga. Oavsett 2-, eller 3-kamrar så borde köparen undersökt ett så gammalt avlopp. Han skulle då sett att det inte stämmde.
Men brunnen hade aldrig heller fått godkänt vid en besiktning från Kommunen. Infiltrationen är slut! Därför är avloppet slut ändå.
Be köparen tala om hur mycket han tror att anläggningen är värd😄.

• Gilla
Simon91 och 2 till
  • Laddar…
Köparen har fått offert på 170 000 kr för byte av brunnen

• Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
För mig låter det som att ni är felande här. Ni har uppgett trekammarbrunn och det låter ju som att anläggningen tillkommit senare, inte på 70-talet. Först var det mulltoa och gråvatten. Så när installerades anläggningen egentligen?

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
A AG A skrev:
På 70-talet var knappt 3-kammarbrunnen uppfunnen. Därför borde köparen undersökt det mer noga. Oavsett 2-, eller 3-kamrar så borde köparen undersökt ett så gammalt avlopp. Han skulle då sett att det inte stämmde.
Men brunnen hade aldrig heller fått godkänt vid en besiktning från Kommunen. Infiltrationen är slut! Därför är avloppet slut ändå.
Be köparen tala om hur mycket han tror att anläggningen är värd😄.
Nu snackar du goja. Jag har en kopia av en bygglovsansökan om avlopp med trekammarbrunn som min morfar skrivit 1946. De har existerat sedan länge. Gissar sedan slutet av 1800-talet.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll om det finns ett fel eller inte. Avvisa alla krav utan ytterligare kommentarer.

Köparen blir tvungen att återuppliva dödsboet för att kunna stämma det. Det är en rejäl uppförsbacke och det kommer troligen inte hända eftersom köparen säkerligen blir avrådd när juridisk expertis kontaktas.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du har ärvt en fastighet och tjänat en slant på dess försäljning, utan större investering från din sida. Du har därtill ljugit (oavsiktligen) i objektsbeskrivningen av sagda fastighet. Nu påpekar köparen lögnen. Som du ju skrivit under på.

Varför alla är så glada att hetsa dig till att inte kommunicera med köparen förstår inte jag. Undrar hur många av dem som hade varit lika coola om säljarna till deras fastigheter ljög (oavsiktligt eller ej) i objektsbeskrivningen.

Nej du kommer förmodligen inte kunna åka på något skadestånd. Men helt rentvådd är du inte.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Du har ärvt en fastighet och tjänat en slant på dess försäljning, utan större investering från din sida. Du har därtill ljugit (oavsiktligen) i objektsbeskrivningen av sagda fastighet. Nu påpekar köparen lögnen. Som du ju skrivit under på.

Varför alla är så glada att hetsa dig till att inte kommunicera med köparen förstår inte jag. Undrar hur många av dem som hade varit lika coola om säljarna till deras fastigheter ljög (oavsiktligt eller ej) i objektsbeskrivningen.

Nej du kommer förmodligen inte kunna åka på något skadestånd. Men helt rentvådd är du inte.
Om man som köpare helt underlåtit att undersöka / besiktiga det man köpt ( vilket är fallet här) har man avsagt sig möjligheten att komma med krav i efterhand.

• Gilla
Violina och 13 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man som köpare helt underlåtit att undersöka / besiktiga det man köpt ( vilket är fallet här) har man avsagt sig möjligheten att komma med krav i efterhand.
Det vet varken du eller jag någonting om. Vidden av undersökning det vill säga. Men ens undersökning torde kunna färgas av vad som skrivs i ett officielt dokument med underskrift på.

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Situationen kan i det här fallet liknas vid att köparen försöker kräva säljaren på helt nya vitvaror för att de 25 år gamla vitvarorna som följde med huset vid köpet, börja krångla efter 3 års användning efter köpet och nu kan inte tvätta sina kläder...

För det är den nivån det ligger på...

En 50 år gammal avloppsanläggning är dömd att börja krångla så småningom inom ganska närtid när markbädd till slut är mättade och igensatta av mångårig användning - och det visste köparen av fastigheten om i och med att det angavs att det var anlagd på 1970-talet med den tidens regler och det är inte att förvänta sig att det fungerar som en kommunal avlopp i obegränsad tid framöver såhär 50 år senare...

Och dessutom är det redan sagt att undersökningsplikten är omfattande och det här är inget dolt fel eftersom det hela tiden fans möjlighet att undersöka detta, begära ut avloppstillstånd från kommunen och sedan kontrollerar att det överensstämmer, och jag skulle tro att denna plikt övertrumfar det som står i objektsbeskrivningen vare sig med eller utan underskrift.

Sedan måste 'felet' som hittas vara så väsentlig att det kraftigt påverka fastighetens pris med eller utan 'felet' och en 50-årig avloppsanläggning är redan långt förbi sin ekonomiska livslängd och har inget värde som skulle kunna påverka fastighetens pris.

Redigerat:
  • Gilla
ESLI och 7 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Det vet varken du eller jag någonting om. Vidden av undersökning det vill säga.
Jag förutsätter att TS talar sanning.
A annaast skrev:
Vad har vi för rättigheter? Har man inte undersökningsplikt som köpare? De gjorde ingen besiktning själva.

• Gilla
returen
  • Laddar…
P
Köparen har undersökningsplikt att det tar 3 år innan dom råkar fundera om det är en 2 eller 3 kammarbrunn i ett avlopp som troligen är från 70 talet och då anlagt för en sommarstuga,
Att det avloppet skulle ha en godkänd funktion som håller året runt standard idag ... NEJ det är gammalt skit som bör bytas då det är långt förbi teknisk livslängd..

Att ett avlopp kan hålla och funka och att en brunn kan hålla sen 40 talet betyder inte att nån garanterar det

Altså är avloppet gammalt och uttjänt och borde bytas oavsett hur många kammare brunnen har som kan ses bara man orkar lyfta på locket och kolla ner

Köparen har inget att komma med och det är en rejäl uppförsbacke att få detta till nåt som skulle ha orsakat nån skada för köparen även om uppgiften är lite fel så hade knappast priset på sommarstugan varit påverkat om det är 2 eller 3 kammare i den antika brunnen

När det dessutom är ett dödsbo som sålt och pengarna knallat vidare till arvingar så är det bara att följa råden här minimal kommunikation med så lite info och nya felaktiga utfästelser som möjligt och inte ens diskutera frågan med köparna som såklart som vanligt letar sponsor..

en 70 tals 2 kammarbrunn eller 3 kammrbrunn påverkar knappast säljpriset på fastigheten och efter åldersavdrag är det återigen 0 kronor värde på båda

• Gilla
Violina och 9 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag förutsätter att TS talar sanning.
Fair enough. Den biten missade jag.

Missförstå mig rätt jag tycker inte det finns den snyfthistoria som hade gett köparen rätt att kräva ett nytt avlopp av säljaren i den här soppan. Gissningsvis har köparen fått erfara hur dyrt det kan vara att renovera 3 år in och det svider.

Men när man säljer en fastighet där ägaren är död och man inte vet något om den, det enda man vet är att det är gratis pengar, då kan jag inte låta bli att undra om inte mycket ville ha mer när man gör utfästelser man inte begriper.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Fair enough. Den biten missade jag.

Missförstå mig rätt jag tycker inte det finns den snyfthistoria som hade gett köparen rätt att kräva ett nytt avlopp av säljaren i den här soppan. Gissningsvis har köparen fått erfara hur dyrt det kan vara att renovera 3 år in och det svider.

Men när man säljer en fastighet där ägaren är död och man inte vet något om den, det enda man vet är att det är gratis pengar, då kan jag inte låta bli att undra om inte mycket ville ha mer när man gör utfästelser man inte begriper.
Köparen vänder sig till TS som varit del i dödsboet som nu är upplöst, alltså fel väg.
TS skriver att denne inte vet om dödsboet sagt fel eller om mäklaren skrivit fel.
Köparen genomför ingen egen besiktning.
3 år har passerat sedan försäljningen.

Men som avslutning ser du dödsboet/TS som giriga och förmodligen har tänjt på sanningen för att få mer gratis pengar?

Säger nog mer om dig som person än TS, tyvärr.. 👎

• Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.