H hempularen skrev:
Om felet finns i objektbeskrivningen, så är väl första frågan var uppgiften kommer ifrån. Och har ni som säljare något med beskrivningen att göra. Ofta är den upptagen som bilaga till köpekontraktet. Då har ni ett ansvar för korrektheten i bilagan. Oavsett om du har någon koll på vad som står i beskrivningen.

Sedan är det väldigt vanligt att man när dödsbo säljer skriver in en friskrivningsklausul.

OM det står i objektbeskrivningen och är formulerat tillräckligt tydligt för att vara en giltig utfästelse om att det skall vara en trekammarbrunn. Då minskar köparens undersökningsplikt, men tar inte bort den helt. Om det kan anses uppenbart att uppgiften inte stämmer så kan köparen inte hävda att det finns en felaktig utfästelse.

Men som sagts redan i tråden. OM brunnen är så gammal så borde åldersavskrivningen göra att det ändå inte blir några pengar att betala OM ni skulle anses ansvariga.

Köparen här har en lång uppförsbacke.
I objektsbeskrivningen står det "
M Maxitupla skrev:
Lägg inte pengar på en jurist i det här skedet. Jurister kan bli dyra.
Vi har kontakter så vi får lite rådgivning gratis. Tråden spårade rejält nu men tar iallafall med mig att avvakta med att betala en jurist eller gå till rätten eller så. Förhoppningsvis löser sig detta med lite kommunikation.

• Gilla
swagmeikster21 och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt pausa juristen tills det mot förmodan kommer ett krav via tingsrätten. I nuläget skulle jag bara beklaga att informationen från mäklaren om objektet blivit otydlig. och i artiga ordalag avsäga mig ansvar, Något i sitl med att jag kan inte se att jag har något ansvar för otydligheten.

Jag skulle använda just "otydlig" som beskrivning, inte erkänna att informationen är felaktig. Att det står trekammarbrunn skulle kunna tolkas som synonym för "enskilt avlopp" som information att det finns ett enskilt avlopp. Utan att man nödvändigtvis skall märka ord om att det är just precis en trekammarbrunn. Alltså otydligt, inte felaktigt.

I övrigt, gå inte in i detaljdiskusioner med köparen, bara beklaga situationen, och bestrid ev, krav, utan ytterligare motivering. Allt vad ni säger till köparen kan användas av köparen för att stärka sin argumentation.
I objektsbeskrivningen står det citat "Avlopp till trekammarbrunn." och i besiktningsprotokollet "Avlopp: Trekammarbrunn enligt objektsbeskrivning".

Vår approach kommer helt klart vara att beklaga och avvakta. Dem får väl ta det vidare om de vill försöka.

• Gilla
swagmeikster21 och 4 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
OM de följt lagen så har de haft minst en tömning per år och är det en tvåkammare så anmäler tömmaren det och återkopplig direkt till ägaren så tre år efter anses nog som en försumlighet
Hur menar du? De bör ha upptäckt detta tidigare? Annars har dem inte följt lagen?

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Då skulle jag nog påstå att den tekniska livslängden anses förbrukad. Vilket medför att värdeskillnaden på en två och trekammarbrunn blir liten.
Jahadu. Vilken teknisk livslängd har en brunn enligt dig?
De är ju i stort sett outslitliga…

Jag skrev ”anses” jag håller annars med dig.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
det är själva infiltrationen som komun kan säga är utdömd efter tid

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nej, det kan de inte. De har försökt med det fick de backning på. De måste peka på tekniska brister. Något som i allmänhet finns på gamla anläggningar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kan de inte. De har försökt med det fick de backning på. De måste peka på tekniska brister. Något som i allmänhet finns på gamla anläggningar.
många här runtikring har fått föreläggande på infiltrationen

• Gilla
Olof321
  • Laddar…
Och? Kommunen kan inte ge ett föreläggande baserat på ålder. Men de kan göra det för att det tex saknas provtagningsbrunnar. Vilket normalt saknas på äldre infiltrationer.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U
Jag skulle säga att de spelar inte så stor roll va värdet på brunnen är. Deras ersättningskrav kan avfärdas redan på att det inte kommit in inom rimlig tid.

3år efter tillträdet för ett fel som borde uppmärksammas inom första året, ännu tidigare om man nu har för avsikt att göra det till året-runt standard, är för sent för att komma med krav på en sån del av fastigheten som avloppsbrunnarna.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Även om friskrivningsklausul finns är det inte alls säkert att det hjälper för just detta. Har man sagt att det finns 3-kammarbrun så har man.

Sen är det som påpekats inte värdet av en sådan som ska ersättas, utan den förväntade priskillnaden för huset om detta angivits korrekt.

Rent praktiskt är det nog dags att åtgärda brunnen ändå, men det kan ju vara billigare att åtgärda befintlig 3-kammarbrunn (ny infiltration) jämfört med att anlägga en helt ny. Så jag har viss förståelse för att köparen känner sig drabbad av felet. Den kostnadsskillnaden är nog absolut max för beloppet de kan kräva. Däremot är det långt ifrån säkert att de får rätt, man kan argumentera för att liknande objekt med 2-kammarbrunn gått för samma pengar och det inte skulle påverkat priset.

Att komma överens ligger nog i bådas intresse.

• Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Även om friskrivningsklausul finns är det inte alls säkert att det hjälper för just detta. Har man sagt att det finns 3-kammarbrun så har man.
Det faller ändå inom undersökningsplikten, för en lekman så kan "3-kammarbrunn" vara mer likställt med "avlopp men ej kommunalt". Sen 3år, har man inte märkt det på 3 år så är det kanske inget större problem.

• Gilla
swagmeikster21 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Vem är det som anser det tänker du?
Möjligen de som har som yrke att byta ut brunnar.

Annars är det normalt infiltrationen eller markbädden som behöver fixas, men inte brunnen.

P
A annaast skrev:
I objektsbeskrivningen står det citat "Avlopp till trekammarbrunn." och i besiktningsprotokollet "Avlopp: Trekammarbrunn enligt objektsbeskrivning".
Då kan det riktas mot besikningsföretaget/personen som inte kontrollerat
Men står det inte att dödsbo ägarna inte har bott i huset och därmed vet mycket lite om fastigheten?
A annaast skrev:
Vår approach kommer helt klart vara att beklaga och avvakta. Dem får väl ta det vidare om de vill försöka.
Gör ni rätt i. De har köpt från ett dödsbo som inte finns längre.
Visst det går att återöppna ett dödbo men kravet är nog för litet för att man gör det.

A annaast skrev:
Annars har dem inte följt lagen?
Vilken lag?
Det som finns är nog krav från kommunen att det ska tömmas med ett visst intervall.

Droppa det bara. Dom fiskar efter att "någon annan" ska betala pga de har förbrukat alla pengar på "köket" eller annat som man tycker är så mycket viktigare än att se till att myndigheter etc är nöjda.

• Gilla
Bengt72
  • Laddar…
  • Gilla
swagmeikster21 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.