125 478 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Det är ju inte så konstigt 5G har ju stöd för 1024 QAM vilket 4G inte har så för att kunna "maxa" datahastigheten behöver man bra SINR samt få många resursblock allokerade och frekvensband med stor bandbredd hittar man på högre frekvenserF f10l skrev:Hej, det beror på vad man menar med snabb eller långsam uppkoppling…
1000 Mbps når man inte med låga frekvenser (de som används eller kan användas även av 4G)
Höga frekvenser = kortare våglängd som störs lättare av t.ex. träd eller annat vilket innebär att man måste vara närmare mastern för att uppkopplingen ska funka bra.
Jag tror att denna artikel förklarar det bättre än jag gör:
[länk]
5G specifically relies on closer proximitythan 4G, particularly for high-speed services.
För att nå höga hastigheter behöver man massive mimo och vad jag vet så finns det inte i Sverige.
Ja, man försöker uttrycka sig så att de flesta förstår, om man skaffar 5G för att ersätta fiber så vill man surfa snabbt och därmed utnyttja högre frekvenser, det var det jag menade och jag har inget mot 5G bara så vi vet. Men tack för infon, jag visste inte att vissa leverantörer i Sverige har valt att inte utnyttja lägre frekvenser för 5G det gör väl bara problemet värre?pacman42 skrev:
Det är därför man kan behöva kontrollera vilken operatör som ger bäst prestanda på platsen.F f10l skrev:
Ev. också välja en mera avancerad teknisk lösning beroende av vilket behov man har.
Det går inte generalisera, som jag noterat tidigare.
Man kan vända på frågan om du vill men känner du någon som surfar jättesnabbt (> 150 Mbps) via mobilt bredband och bor minst 1 Km från närmaste mastern?
Notera att jag har inte skrivit 5G eller 4G, har bara skrivit en hastighet som är svårt att nå med 4G eller ”fejk” 5G.
Notera att jag har inte skrivit 5G eller 4G, har bara skrivit en hastighet som är svårt att nå med 4G eller ”fejk” 5G.
Ni får bygga ett fibernät själva.F f10l skrev:Helt rätt men min poäng är att avståndet påverkar 5G mycket mer än 3/4G.
Är du säker att du faktiskt använder 5G eller faller den tillbaka till 4G?
Vi bor 100m från mastern men om den går sönder är närmaste master flera Km bort med en kulle i mellan så jag är inte alls säker vi skulle få någon uppkoppling alls.
Just nu har vi upp till 400 mbps ner och kanske 100 mbps upp och det som begränsar är ju operatören (man vill ju inte att en kund ska få för mycket bandbredd).
Med det sagt får vi nöja oss med 5G, de skulle gräva fiber och vi hade även beställt fiber från Open Infra men de ångrade sig efter 2-3 år och meddelade oss att förutsättningarna hade ändrats.
Ja som inte fungerar när det snöar 🌨️ kostar dubbelt så
ja, rent teoretiskt men hur många miljarder kommer det att kosta? Tanken var att få eu stöd och att tillräckligt många i området skulle beställa fiber… men vissa vägrade beställa med motivering att det fanns 5G täckning. Sedan vet jag inte exakt vad som låg bakom motiveringen, de sa bara ”ändrade förutsättningar”.K karlmb skrev:
Vi byggde för ca 800 hushåll för omkring 35 miljoner före bidrag på 50% har jag för mig.F f10l skrev:Ja som inte fungerar när det snöar 🌨️ kostar dubbelt så
ja, rent teoretiskt men hur många miljarder kommer det att kosta? Tanken var att få eu stöd och att tillräckligt många i området skulle beställa fiber… men vissa vägrade beställa med motivering att det fanns 5G täckning. Sedan vet jag inte exakt vad som låg bakom motiveringen, de sa bara ”ändrade förutsättningar”.
Inte många som ångrar den investeringen ännu iaf.
Problemet är väl just att huset inte är i rörelse och är då mer beroende av en enstaka mast…A A-Man_08 skrev:
Vad har det med ett stillastående hus att göra menar du?A A-Man_08 skrev:
Redigerat:
Intressant… men det är väldigt glest här, oftast 0,5-1 Km mellan husen. Jag är bara nyfiken, vilken firma installerade fiber hos er? Eller var det ni boende som bara beställde allt?K karlmb skrev:
Senaste med riktantenn och 3 km blev runt 120 Mbit/s och landsbygd, men det är nog nära max under de förhållanden.F f10l skrev:
Det låter glest. Vi startade en egen fiberförening och upphandlade själva. Korruption ledde tyvärr till ca 40% ökade kostnader men vi kom ändå ner till ca 35.000 per anslutning till sist, vilket enligt handläggaren på Länsstyrelsen ändå är typ hälften av vad de bästa kommunala bolagen presterar.F f10l skrev:
Vi har kanske 200m mellan husen i snitt, ett område nästan lika stort som halva Göteborgs kommun, med rätt dåliga markförhållanden, i princip noll % åkermark att gräva, mkt sten o kuperad, bergig terräng.