125 660 läst ·
1 757 svar
126k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Vad är det värt 2030?nikasp skrev:
Jag gissar på 0:-
Då det med fakta redan idag 2026 man kan leva med ett obundet abonnemang med fri surf för 399:-
CS, wifi, vinter OS, streaming, tiktok osv...
Och om fyra år har vi svaret!
Hade jag fel eller rätt...
Påminn mig gärna!
Redigerat:
Har dom ingen wifi över fiber på sjukhuset.pacman42 skrev:
Vad menas med att fiber kommer dö ut, det behövs för mobilnätet funktion.Krilleman skrev:
Precis min uppfattning också!
Stabilt utan installationskostnad och utan "grävning" på egen tomt för XXX:-.
Men vad vet jag, jag har ju faktiskt provat alternativet...
"Fiber" kommer med största sannolikhet dö ut om ett par år, då allt rullar mobilt...
6G? 7G?
Inte konstigt så "alla" vill tvinga på gemene man "framtidssäkrat! då fiber har en begränsning...
Var det någon som berättade det för er när ni tackade ja?
Sorry jag förstår inte din invändning. Givetvis kan en kan eller fiber klippas. Det gör det inte vanskligt att använda en sådan metod för kommunikation detta är något man använder i tredje eller fjärde hand när inget annat fungerar och man tänker förstås på var man lägger denna tråd, precis som man alltid gjort.Krilleman skrev:
Dra en kabel kommer alltid vara ett alternativ för kommunikation och allt jag lyft fram är att man nu kan dra ut denna med en drönare på några få minuter.
Att en kabel kan klippas är inget konstigt även om de videos du tänker på visar ett helt annat scenario (man flyger drönare rakt in i fiendens område, flera kilometer). Har man förband långt in på fientligt område markerar man förstås inte var man befinner sig med en kabel.
Jag som kör både fiber och mobilt i fastigheterna säger att båda är bra utifrån behov och förutsättningar.
Fiber har vi haft i ca 15 år och max 2-3 timmar avbrott som vi märkt av. Kostnaden ser jag idag som avskriven och kommer att fortsätta med den. Hade beställt det även idag.
Mobilt bredband med 4G i ett tiotal år, 3G strulade pga platsen, men visst det fungerar men kan vara störningar beroende av väder och utifrån plats, samt 2 km till basstation. Fungerar surf och även TV som är behovet. 5G är inte aktuellt att byta router för då det här inte ger så mycket extra.
Och så kan vi väl vara överens om att dagens mobilnät fungerar bra för många utifrån att idag använder väl 65-70% av hushållen fiberanslutning i bostäderna.😉
Har väl kört det mesta som funnits/finns för "uppkoppling" men inte satellit.
Fiber har vi haft i ca 15 år och max 2-3 timmar avbrott som vi märkt av. Kostnaden ser jag idag som avskriven och kommer att fortsätta med den. Hade beställt det även idag.
Mobilt bredband med 4G i ett tiotal år, 3G strulade pga platsen, men visst det fungerar men kan vara störningar beroende av väder och utifrån plats, samt 2 km till basstation. Fungerar surf och även TV som är behovet. 5G är inte aktuellt att byta router för då det här inte ger så mycket extra.
Och så kan vi väl vara överens om att dagens mobilnät fungerar bra för många utifrån att idag använder väl 65-70% av hushållen fiberanslutning i bostäderna.😉
Har väl kört det mesta som funnits/finns för "uppkoppling" men inte satellit.
Redigerat:
Samma här - 4 år med 4G/5G och är jättenöjda med Telia. Vi har bindningstid i 2 år nu och priset kommer att gå upp rejält när bindningstiden går ut. Tele2 gick jättebra tills att det började gå jättelångsamt. Under åren har vi bytt x antal leverantörer och vi har upplevt störningar 2-3 gånger när det var störningar med mobilnätet. Vi var helt utan internet en dag när de jobbade på mastern. Det löste vi genom att använda jobbmobilen (och en annan operatör) som hotspot.nikasp skrev:
Det kan vara bra att tänka på: att inte förlita sig endast på en operatör.
Sedan går det lite långsammare när många är hemma och tittar på strömmande tjänster men man märker inte det om man inte spelar dataspel eller tittar på flera filmer i 4K samtidigt.
Med det sagt, jag skulle gärna betala upp till 50 kSEK för att få fiber, vi har videobevakning som går på knät när det blåser mycket och många kameror behöver ladda upp video samtidigt.