125 479 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Det många missar är att det kan handla om beredskap inför en eventuell kris. Är det ok att vara utan Internet i 48 timmar om den närmaste master går sönder? Det nog alltid bra att att ha en backuplösning ifall den primära slutar fungera! Detta gäller både fiber och 5G.
De flesta hemlarmsystem förlitar sig på 5G uppkoppling ifall den fasta uppkopplingen slutar fungera, vill man verkligen ha endast 5G i sådana fall? Om man har videoövervakning med kontinuerlig inspelning i 4K och x antal kameror så räcker det INTE med 80 mbps i uppladdning!
De flesta hemlarmsystem förlitar sig på 5G uppkoppling ifall den fasta uppkopplingen slutar fungera, vill man verkligen ha endast 5G i sådana fall? Om man har videoövervakning med kontinuerlig inspelning i 4K och x antal kameror så räcker det INTE med 80 mbps i uppladdning!
Hur menar du med närmaste masten går sönder?F f10l skrev:Det många missar är att det kan handla om beredskap inför en eventuell kris. Är det ok att vara utan Internet i 48 timmar om den närmaste master går sönder? Det nog alltid bra att att ha en backuplösning ifall den primära slutar fungera! Detta gäller både fiber och 5G.
Om den blir obrukbar så kopplar väl din mobil / router upp mot en annan?
Annars skulle det ju inte fungera i huvudtaget med en mobil i rörelse.
Får du dessa resultat majoriteten av gångerna du testar eller funkar det oftast bättre än resultatet du bifogat?pacman42 skrev:
Den där slår jag på jobbet.
[bild]
Men då står jag iofs runt 20-30 meter från antennen...
Men notera att jag inte ens då får mer än 88 Mbps i upplänk. Detta kommer att lösas med 6G där det verkar bli separata frekvenser för nedlänk och upplänk för att minska interferenserna.
Detta kommer dock att behövas. Det verkar bli enorma datamängder i upplänk pga XR och AI.
Hej, trasig master och mobil i rörelse är inte samma sak.A A-Man_08 skrev:
Med 5G måste man ha en master några hundra meter bort för att man ska få bra hastighet. Om den går sönder så kommer en annan master ta över (kanske), det kommer förmodligen gå att ringa men kommer knappt gå att surfa. Detta gäller utanför storstäderna såklart, i Stockholm city finns det master överallt.
Nu befinner ni er i helt olika geografiska områden, lite synd att vi inte kan se ett annat test i området han befinner sig.pacman42 skrev:
Den där slår jag på jobbet.
[bild]
Men då står jag iofs runt 20-30 meter från antennen...
Men notera att jag inte ens då får mer än 88 Mbps i upplänk. Detta kommer att lösas med 6G där det verkar bli separata frekvenser för nedlänk och upplänk för att minska interferenserna.
Detta kommer dock att behövas. Det verkar bli enorma datamängder i upplänk pga XR och AI.
Det tåget har gått för längesedan. Hade vi haft kopparnätet kvar så hade vi klarat en kris lite bättre.F f10l skrev:Det många missar är att det kan handla om beredskap inför en eventuell kris. Är det ok att vara utan Internet i 48 timmar om den närmaste master går sönder? Det nog alltid bra att att ha en backuplösning ifall den primära slutar fungera! Detta gäller både fiber och 5G.
Blir det kris och krig så plockar jag fram radion, eldar med ved och får hämta vatten från sjön. Jag har några kameror och jättemånga uppkopplade enheter i och kring huset.F f10l skrev:Det många missar är att det kan handla om beredskap inför en eventuell kris. Är det ok att vara utan Internet i 48 timmar om den närmaste master går sönder? Det nog alltid bra att att ha en backuplösning ifall den primära slutar fungera! Detta gäller både fiber och 5G.
Nej det går att surfa även om du är flera km bort..F f10l skrev:Hej, trasig master och mobil i rörelse är inte samma sak.
Med 5G måste man ha en master några hundra meter bort för att man ska få bra hastighet. Om den går sönder så kommer en annan master ta över (kanske), det kommer förmodligen gå att ringa men kommer knappt gå att surfa. Detta gäller utanför storstäderna såklart, i Stockholm city finns det master överallt.
Jag har 5G som backup till fibern. Det är ju självklart. Den hoppar automatiskt in när fibern går ned.F f10l skrev:Det många missar är att det kan handla om beredskap inför en eventuell kris. Är det ok att vara utan Internet i 48 timmar om den närmaste master går sönder? Det nog alltid bra att att ha en backuplösning ifall den primära slutar fungera! Detta gäller både fiber och 5G.
Men 5G/4G blir lätt överlastat när fibern går ned (som i somras skedde där jag bor, pga strömavbrott). Så det är inte så stabilt som man skulle vilja.
Precis, fiber är alltid bättre och mer förutsägbart än 5G.pacman42 skrev:
Nja det beror på, när jag får frågan från bekanta så blir svaret att varje plats är unik och utgå från det. Gäller även för basstationer på landsbygden, där vi i fritidshuset kan få in tre stycken vilket med 3G tekniken istället gav vissa problem som sedan försvann med 4G. Gäller även 5G som använder 4G.F f10l skrev:Med 5G måste man ha en master några hundra meter bort för att man ska få bra hastighet. Om den går sönder så kommer en annan master ta över (kanske), det kommer förmodligen gå att ringa men kommer knappt gå att surfa. Detta gäller utanför storstäderna såklart, i Stockholm city finns det master överallt.
Sedan kan man ha en teknisk lösning med riktantenn som påverkas om den basstationen försvinner.
Du får prestanda i relation till avståndet till masten om den inte har oanvänd kapacitet. Man får låg kapacitet nära cellgränsen då samma sändningseffekt från telefonen då bara räcker till låga bandbredder.F f10l skrev:
Hastigheten i upplänken är det som ofta begränsar nedlänken, exempelvis när man får 1,2 Gbps ned och har 88 Mbps upp...