124 420 läst ·
1 757 svar
124k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
2021 så sålde vi vårat hus och flyttade till hyresvilla.
Har alla dessa åren rullat på 12 månaders "erbjudanden" från olika leverantörer (Tele2, Telia, Hallon osv...) för runt 299:-/månad för obegränsat abonnemang.
Har fungerat klockrent 99% av tiden med både streaming 4G/5G.
Både med TV/Youtube/Spotify/CS.
Så "måste" man ha fiber för stabil uppkoppling?
NEJ
Det behöver man verkligen inte.
Dessutom ligger fibern även "nere" stundtals likt mobilt.
Fördelen är installationskostnaden, 899:- för en friköpt router utan bindningstid över huvud taget...
Har alla dessa åren rullat på 12 månaders "erbjudanden" från olika leverantörer (Tele2, Telia, Hallon osv...) för runt 299:-/månad för obegränsat abonnemang.
Har fungerat klockrent 99% av tiden med både streaming 4G/5G.
Både med TV/Youtube/Spotify/CS.
Så "måste" man ha fiber för stabil uppkoppling?
NEJ
Det behöver man verkligen inte.
Dessutom ligger fibern även "nere" stundtals likt mobilt.
Fördelen är installationskostnaden, 899:- för en friköpt router utan bindningstid över huvud taget...
Redigerat:
Svaret blir den samma.MathiasS skrev:
När drönaren åkt förbi så är allt som krävs att enkelt klippa fibertråden.
Finns mängder med filmer på YT då markstyrkorna klippt tråden...
Har du annan input?
Drar man koppar eller fiberkabel där fienden går kan fienden förstås klippa kabeln. Det gäller alla kablar.Krilleman skrev:
Traditionellt har man promenerat ut en ny kabel, nu kan man flyga ut kabeln istället och reducerar tiden för att få ut en ny kabel till minuter istället för timmar. Du kan ju dessutom enkelt lägga den bland trädtopparna så att risken för klipp minskar.
Dessutom så lägger man ju typiskt inte kabel mellan två platser där fi går runt.
Det var poängen.
Men oavsett så är detta en väldigt vanskligt sätt att bedriva krigsföring.MathiasS skrev:
Drar man koppar eller fiberkabel där fienden går kan fienden förstås klippa kabeln. Det gäller alla kablar.
Traditionellt har man promenerat ut en ny kabel, nu kan man flyga ut kabeln istället och reducerar tiden för att få ut en ny kabel till minuter istället för timmar. Du kan ju dessutom enkelt lägga den bland trädtopparna så att risken för klipp minskar.
Det var poängen.
Det finns mängder med sk. "klipps" att kika på saken med kriget på rysslands invasion på Ukraina.
Vill du att jag länkar? Eller känns det överflödigt?
Låt mig ge ett exempel. I somras så gick en basstation i Gällivare sönder, halva sjukhuset tappade uppkopplingen med Telia och personalen fick köpa kontantkort hos en annan operatör för att kunna ringa varandra. Nej, det finns inte alltid en annan mast som täcker upp...
Jag har kört 5G dagligen i nio månader utan glitchar. Jag kör 60% hemma och sambon nästan fem dagar per vecka så vi skulle märks av problem genast. Ni som också funderar på 5G, Telias är inte svajigt överhuvudtaget som man skulle kunna tro om man läser det vissa här skriver.F f10l skrev:
Precis min uppfattning också!nikasp skrev:
Stabilt utan installationskostnad och utan "grävning" på egen tomt för XXX:-.
Men vad vet jag, jag har ju faktiskt provat alternativet...
"Fiber" kommer med största sannolikhet dö ut om ett par år, då allt rullar mobilt...
6G? 7G?
Inte konstigt så "alla" vill tvinga på gemene man "framtidssäkrat! då fiber har en begränsning...
Var det någon som berättade det för er när ni tackade ja?
Redigerat:
Inte bara ganska, jag märker ingen som helst skillnad mot fiber som jag hade i 9 år innan. Det fungerar helt perfekt faktiskt. Vi jobbar så pass mycket hemifrån och har två kanariefåglar/barn som skulle reagera genast utanför arbetstid om det nånsin ”laggar” eller strular.A A-Man_08 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort samma grej innan. Slantat upp strax under 20 lax och grävde själv 50 meter. I torpet körde de ner slang med en ditch witch.Krilleman skrev: