125 481 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
MathiasS skrev:
Jag har redan beskrivit det ovan, hur jag märker det. Kan sammanfattas med svarstid/delay.
Jag behöver inte göra fler blindtest. Har haft en switch som fattat egna beslut om att slå om från 1000mbps länkhastighet till 100Mbps, och det tar ett par timmar innan man börjar undra vad som är fel…. Har gjort den redan 10-15 gånger innan en ny switch kom på
Tror du mig om jag säger att jag och resten av familjen inte märker någon som helst skillnad på fiber 100/100 och numer 5G typ 400/20 (får 17-20 ms i ping i regel). Hade fiber i förra huset i 9 år och har jobbat supermycket hemma i och med Covid. Vi märker absolut ingen skillnad i jobb så att det skulle sega/lagga stämmer inte inte för oss. Vi har inget som motiverar att vi skulle behöva gigabituppkoppling - hur märker du att skillnad på 100 och 1000 rent praktiskt. Sitter du och överför enorma mängder data hela tiden? Latency borde (väl?) inte skilja eller?MathiasS skrev:
Jag har redan beskrivit det ovan, hur jag märker det. Kan sammanfattas med svarstid/delay.
Jag behöver inte göra fler blindtest. Har haft en switch som fattat egna beslut om att slå om från 1000mbps länkhastighet till 100Mbps, och det tar ett par timmar innan man börjar undra vad som är fel…. Har gjort den redan 10-15 gånger innan en ny switch kom på plats.
Förtydligande:pacman42 skrev:
Vi hade fiber i förra huset 300 meter bort mellan 2016 till maj 2025. Sedan drog vi igång 5G i nya huset så jag jämför med hur det fungerade i våras = ingen skillnad och nu har vi jobbat, spelat, kollat på TV mm i fyra månader med flying colors.
Har du mätt täckning och bandbredd? Jag bor i ett villaområde på landet och jag har uroass prestanda trots att jag ser masten från fönstret....nikasp skrev:
Jag har haft den varianten också, på samma ställe. Först var det en blå Netgear som bytte länkhastighet, sedan byttes den mot en övervakad UniFi - långt senare fick jag samma problem igen men då var det en kabel som kastat in handduken.pacman42 skrev:
Jag hade en proffskabel från jobbet, bytte mot en billig från Kina och plötsligt fungerade det. Dyrt är inte alltid bäst...MathiasS skrev:
Jag ifrågasätter inte din upplevelse, om ni tycker det är bra så är det bra, för er. Men det är svårare att förstå hur du är superkändlig mot lagg men ändå inte märker någon skillnad på 20 eller 100Mbps upplänk.nikasp skrev:
Tror du mig om jag säger att jag och resten av familjen inte märker någon som helst skillnad på fiber 100/100 och numer 5G typ 400/20 (får 17-20 ms i ping i regel). Hade fiber i förra huset i 9 år och har jobbat supermycket hemma i och med Covid. Vi märker absolut ingen skillnad i jobb så att det skulle sega/lagga stämmer inte inte för oss. Vi har inget som motiverar att vi skulle behöva gigabituppkoppling - hur märker du att skillnad på 100 och 1000 rent praktiskt. Sitter du och överför enorma mängder data hela tiden? Latency borde (väl?) inte skilja eller?
Jag för inte över en massa gigantiska filer, det märks i svarstider när man öppnar och stänger applikationer, jobbar i applikationer, öppnar och stänger dokument i officeapplikationerna. Om jag ska gissa så vet du bara inte vad du ska ”leta efter” och lika bra är det för när man kommit på det så stör man sig på det.
När barnen hade ett mobilabonnemang som var begränsat till 1 Mbps i både upplänk och nedlänk så var de vansinniga på hur lång tid det tog att ladda upp filmer och bilder till Instagram. Så det abonnemanget fick vi byta bort. Det var annars riktigt bra då det var billigt och inte hade någon quota-gräns.
Japp be om att få ett extra datasim brukar kosta runt 100 kr/månaden.nikasp skrev:
Billigaste är ju att ta med sig routern fram och tillbaka kan ju dock sluta med att man glömmer ta hem den igen.
Då blir det nog att köpa en för 2000 spänn. Kommer att spara nästan 300 kr/mån så ganska snabbt betald. Sen behövs den för att min hemautomation ska lira. Håller koll på temp och slår av/på värme osv.G Greger_08 skrev:
Det vore kul att kunna kvantifiera för idag sitter jag på jobbet och det är heller ingen skillnad. Kör samma laptop här och hemma och finns inget som jag upplever tar någon millisekund extra. Skulle något ta 1-2 sekunder extra skulle jag anse att det är oacceptabelt.MathiasS skrev:
Jag ifrågasätter inte din upplevelse, om ni tycker det är bra så är det bra, för er. Men det är svårare att förstå hur du är superkändlig mot lagg men ändå inte märker någon skillnad på 20 eller 100Mbps upplänk.
Jag för inte över en massa gigantiska filer, det märks i svarstider när man öppnar och stänger applikationer, jobbar i applikationer, öppnar och stänger dokument i officeapplikationerna. Om jag ska gissa så vet du bara inte vad du ska ”leta efter” och lika bra är det för när man kommit på det så stör man sig på det.