112 010 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Quake va även mitt första online spel när den modden kom. Då började mitt intresse. ISDN uppkoppling och Quake 😁lars_stefan_axelsson skrev:
Sen har det bara pinnat på med både PC och konsoll multiplayerspel, spelade aldrig single-player spel efter Quake, har bara spelat multiplayerspel sedan dess 😊
(Jag är uppkopplad via trådlös accesspunkt och sambon kör VPN)MathiasS skrev:
Jag lovade mig själv att hålla mig borta från denna fåniga tråd men jag misslyckades
Vargen är ju redan hos dig, du har 20Mbps i upplänk?
Jag har normalt 600/600Mbps. Jobbets VPN drar ner lite på farten från fiberns 980Mbps. När det är så lågt som 100/100 har jag redan börjat leta fel i nätverket för det märks direkt. Hur märker jag det? Jo det märker jag i ökade svarstider i allt jag gör. Öppna en fil, stänga en fil, öppna webapplikationer från centrala resurser, jobba i dessa applikationer osv osv. Teams är förstås en annan applikation där det också märks.
Och här sitter du och säger att det går PERFEKT att köra TVÅ personer med teams på 20Mpbs i upplänk. Det betyder bara en sak för mig och det är att det inte spelar er någon roll om du har några sekunders väntetid när du jobbar med datorn.
Farsan har ungefär samma inställning till det. Spelar ingen roll om han får vänta 20sek innan det händer något när han tryckt på musknappen, själv har jag redan påbörjat beställningen av ny dator.
Men, om man ny tycker livet är toppen med vargen på plats så säger jag grattis! Inget fel med det. Men snälla, säg inte att det fungerar perfekt. Säg istället att det inte spelar dig någon roll om saker inte händer direkt när du jobbar. Det är ok det med.
Jag är superkänslig för sånt och kan intyga att inget ”laggar” hos oss. Skulle få fnatt direkt om man behövde kolla på snurrande boll/timglas. Har du testat 5G en längre tid själv eller tror du bara att det inte *borde* kunna fungera? I torpet har vi fiber och ”bara” 100/10 och det funkar helt OK det med.
Hade det funkat som du påstår hade jag lagt beställning på fiber före sommaren och tråden hade varit avslutad. Har jobbat uppkopplad hemifrån sedan år 2000, haft jour många år men nu PM-roll. Som sagt sitter jag inte och skyfflar gigantiska filer hela dagarna utan har högst normalt kontorsjobb och sambon samma, hon sitter i videomöten större delen av sina dagar. Jag något mindre. Vi båda kör blandat Teams och Zoom. För min del är det nog 70-80% Zoom.
Fast ni är ute i ogjort väder när ni sammanfattar att ”de går aaaaaldrig!” (på närkingska). Det funkar inte bara sådär halvhyfsat utan jag märker ingen skillnad alls mot 100/100 fiber som jag hade i 9 år. Har nu provkört 5G i över fem månader.Alfredo skrev:
Fånig var ordet. Jag förstår inte vad någon av sidorna försöker åstadkomma. TS är uppenbarligen nöjd men kommer aldrig att övertyga "meningsmotståndarna" om förträffligheten med mobilt bredband. På samma sätt kommer (vi) fiberkramarna aldrig att få TS med flera att inse att fiber är frälsningen då de alldeles uppenbart är nöjda med sitt walkie talkie "bredband". Är det inte bra att det för närvarande finns olika tekniker som passar olika personer? Vad försöker ni som envist upprepar samma argument att uppnå?
Hemma är det förstås fiber på heltid när jag jobbar eftersom jag sitter på samma ställe hela tiden. Överallt när jag inte är på hemmakontoret så jobbar jag via mobilt bredband (även på kontoret, det har byggts inomhustäckning så det är mobilt som gäller även där). Eftersom det är mitt jobb att sälja mobilnät ligger det nära till hands...nikasp skrev:
Laggar allt så brutalt mycket som du skriver? Skulle inte klara en sekund och inte heller att se på TV om allt skulle ha fördröjning.MathiasS skrev:
Hemma är det förstås fiber på heltid när jag jobbar eftersom jag sitter på samma ställe hela tiden. Överallt när jag inte är på hemmakontoret så jobbar jag via mobilt bredband (även på kontoret, det har byggts inomhustäckning så det är mobilt som gäller även där). Eftersom det är mitt jobb att sälja mobilnät ligger det nära till hands...
Nej det laggar inte brutalt mycket men skillnaden är tillräckligt stor för att jag ska välja fiber varenda dag i veckan när jag kan välja. När jag inte kan välja är det toppen att 5G-näten är såpass bra som de ofta är.nikasp skrev:
Vad är det du ser? Jag tror inte du skulle klara ett blindtest hos. Känner absolut noll skillnad mot 2016-2025.MathiasS skrev:
Med tanke på hur mycket bättre näten har blivit sedan dess, ja det säger nog mer om dig. Jag märker en enorm skillnad sedan dess trots mer krävande trafik och högre bandbreddsbehov.nikasp skrev:
Det är en enorm skillnad vara sedan Covid.
Jag har redan beskrivit det ovan, hur jag märker det. Kan sammanfattas med svarstid/delay.nikasp skrev:
Jag behöver inte göra fler blindtest. Har haft en switch som fattat egna beslut om att slå om från 1000mbps länkhastighet till 100Mbps, och det tar ett par timmar innan man börjar undra vad som är fel…. Har gjort den redan 10-15 gånger innan en ny switch kom på plats.
Kör med mobilt bredband i sommarstugan i lagg där men det är ju inte direkt 4k man tittar på..
Blev erbjuden fiber för massa år sedan vart inget då 2 av 20 var intresserade.
Nu ligger fibern bland fiskarna ute i havet och chansen att få fiber är typ 0.00000001%..
Bor man på vischan så ska man hoppa på fiber när man får chansen bor man i stan kan man köra med det som passar en för stunden går alltid att byta
Nu ligger fibern bland fiskarna ute i havet och chansen att få fiber är typ 0.00000001%..
Bor man på vischan så ska man hoppa på fiber när man får chansen bor man i stan kan man köra med det som passar en för stunden går alltid att byta
Jag hade exakt samma problem, men det var en kabel som var dålig. Innan jag hittade det hade jag redan köpt ny Switch...MathiasS skrev:
Jag har redan beskrivit det ovan, hur jag märker det. Kan sammanfattas med svarstid/delay.
Jag behöver inte göra fler blindtest. Har haft en switch som fattat egna beslut om att slå om från 1000mbps länkhastighet till 100Mbps, och det tar ett par timmar innan man börjar undra vad som är fel…. Har gjort den redan 10-15 gånger innan en ny switch kom på plats.
Vi drog in fiber i torpet men kommer troligen att byta till 5G där och halvera månadskostnaden. Är mest basic hemautomation; slå igång raddar, läsa av nån sensor och tända och släcka.G Greger_08 skrev:Kör med mobilt bredband i sommarstugan i lagg där men det är ju inte direkt 4k man tittar på..