112 065 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Hur "transporterar" man bäst signalen från utomhusantennen till inomhus-wifi? Vill ju inte borra hål i fasaden för att dra igenom en datakabel. Finns det trådlösa lösningar? Tänker mig en antenn på fasaden med 5g SIM i sig som tar in signalen från teleoperatören, och därefter trådlös kommunikation mellan ute-antenn och routern för wifi inomhus.MathiasS skrev:
Med en antennkabel. Vill du ha någon form av aktiv utrustning vid antennen måste du dra ut el.K KallePingvin skrev:Hur "transporterar" man bäst signalen från utomhusantennen till inomhus-wifi? Vill ju inte borra hål i fasaden för att dra igenom en datakabel. Finns det trådlösa lösningar? Tänker mig en antenn på fasaden med 5g SIM i sig som tar in signalen från teleoperatören, och därefter trådlös kommunikation mellan ute-antenn och routern för wifi inomhus.
Vad är det som gör att du inte vill dra en antennkabel?
TAck. Men vill alltså INTE ha kabel genom fasaden. Finns dock eluttag utomhus så en antenn som eventuellt kräver el är inget bekymmer. Finns det lösningar som transporterar signalerna utifrån och in till wifi-routern trådlöst?A AndersS skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Då tror jag du är körd.K KallePingvin skrev:
Det kan ev gå med någon mesh-lösning (som i allmänhet skall undvikas) där du har WiFi direkt från utomhusenheten och sedan förlänger den med mesh-enheter inomhus.
Men du behöver då hela accesspunkten utomhus (som den måste klara) och de är inte vanliga. Eller billiga.
Finns säkert lösningar men jag har inte använt någon. Men wifi genom ytterväggar försämrar ju så att det kan bli sämre än att ha router/modem inomhus.
Vad är problemet med att dra in en antennkabel, finns ju många olika lösningar om man vet förutsättningarna?
Vad är problemet med att dra in en antennkabel, finns ju många olika lösningar om man vet förutsättningarna?
"Problemet" med att dra in en kabel är att huset är helt nybyggt och det känns "sådär" att borra hål genom fasaden. Därav min fråga om det finns några fiffiga trådlösa övergångar mellan ute och inne.A AndersS skrev:
Varför bör mesh undvikas? Hade tänkt att ha en mesh-lösning inomhus mellan de tre våningsplanen. Denan fråga hänger alltså inte ihop med min fråga kring utomhusantenn och transport av signalen genom fönstret utan nu undrar jag vad som gör att mesh bör undvikas?lars_stefan_axelsson skrev:
Trådlöst kräver ström.K KallePingvin skrev:
Jag har en WiFi AP utomhus, men då maxar jag verkligen inte prestandan på den (det är IOT-prylar bara). Vill du ha maximal prestanda så är trådlöst inte att rekommendera.
För att kapaciteten du använder till mesh tas från den övriga kapaciteten i nätet. Dvs du halverar i princip din WiFi-kapacitet om du har en jämn last. Du halverar kapaciteten för den trafik som går genom den APn i alla fall.K KallePingvin skrev:
Men även här kan du få klamra kabel på fasaden för att komma till platsen där en antenn passar att placeras. Kan du inte dra in antennkabel via t.ex. takfot och vind om det finns?K KallePingvin skrev:
För mig hade inte ett borrhål haft någon betydelse även om huset är nytt, men vi har olika synsätt.
Och se till helheten hur du bygger ditt nätverk både inne och ute när du väljer utrustning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Och du får dessutom alla problem med WiFi gånger två. Dvs inte bara din enhet störs ut, eller vad det nu må vara, utan även kopplingen mellan accesspunkter. Så ditt system blir ännu mera känsligt.pacman42 skrev:
Tråd är det enda rätta.
Ett litet hål på 6 mm, är det hela världen? Att sätta elektroniken ute går förstås men det vill du inte betala extra för.K KallePingvin skrev:
Fiffiga sätt att ta in kabeln utom just igenom fasaden finns det iaf. Genom taket på något sätt tex. Antennen ska ju helst sitta nära det.K KallePingvin skrev:
Fast taket kanske man heller inte vill göra hål i på ett nytt hus…K karlmb skrev:
Å andra sidan har det fungerat bra att ta in TV-antennens kabel genom taket i alla tider.