G
Alfredo Alfredo skrev:
Billigast kanske men då tappar hemmet internetförbindelse när man är på landet, vilket inte är så lyckat…
Ja man får ju själv ta beslutet om man ska ha extra datasim eller inte kan ju bli fiasko om man har äldre barn som inte följer med alltid..

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
kan ju bli fiasko om man har äldre barn som inte följer med alltid..
Ja det blir naturligtvis inte bra. Jag tänkte mest på att det blir svårt att komma åt hemmet om man packar ner internetförbindelsen.

• Haha
nikasp
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det blir naturligtvis inte bra. Jag tänkte mest på att det blir svårt att komma åt hemmet om man packar ner internetförbindelsen.
Nä det gör man ju inte om man har båda...😇
Fiberanslutning får vara kvar hemma och mobila bredbandet finns ju klart i fritidshuset.
Ungefär som TV hemma via box och i fritidshuset via Play.
Och skulle de bli problem har våra mobiler abonnemang med obegränsad datamängd.
"Fint och bra ska det va".😉

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Förtydligande:
Vi hade fiber i förra huset 300 meter bort mellan 2016 till maj 2025. Sedan drog vi igång 5G i nya huset så jag jämför med hur det fungerade i våras = ingen skillnad och nu har vi jobbat, spelat, kollat på TV mm i fyra månader med flying colors.
Mycket bättre förhållanden än 5G i Sollentuna nära flera stora datacenter lär det väl inte bli?

Därtill har många appar anpassats till förutsättningarna.

nikasp nikasp skrev:
Nä, var inte riktigt tanken. Men 2 lax för en router och ca 100 kr/mån slår 384 kr/mån för 100/10 till Bredband2. Är ibland bara där en vecka per år.
Du kan köpa en billigare router.

K karlmb skrev:
Du kan köpa en billigare router.
Var hittar du en billigare 5G router med sim-kort än 2000?
( jag har inte hittat det och skulle vara intresserad själv av att köpa en)

M MrDizzy skrev:
Var hittar du en billigare 5G router med sim-kort än 2000?
( jag har inte hittat det och skulle vara intresserad själv av att köpa en)
Ah, ok, kanske i samband med tecknade av abb bara.

Och ute på landsbygd kanske man klarar sig utan 5G och då finns bra 4G-routrar till lägre pris utifrån vilka band/frekvenser som används.
Bättre då att lägga pengar på t.ex. en extern antenn.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bättre då att lägga pengar på t.ex. en extern antenn.
En extern antenn är nästan alltid rätt.

Jag har 250Mbps inomhus men hela 800Mpbs utomhus på rätt sida av huset.

Nu är ju mobila abonnemang snart gratis. Lyca mobile har just nu 99kr/mån för all framtid för 120 GB abonnemang. De kör i Telenors nät för tillfället. Man är med deras abonnemang begränsad till 100 Mbps.

Har man inte stor användning av data så räcker detta väldigt långt. Men man måste ju ha täckning för man är också. När bägge barnen bodde hemma så låg vi på runt 1 TB i månaden, jag skulle gissa att vi nu klarar oss på runt 300 GB I månaden på vår fasta anslutning.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
jag skulle gissa att vi nu klarar oss på runt 300 GB I månaden på vår fasta anslutning.
På landet var juli drygt 500 GB och övriga månader klart mindre. Hemma i stan har jag ingen aning och vet inte ens hur jag skulle mäta totalen.

814 GB de senaste 29 dagarna i nedlänk genom routern (där jag läser ut det)). 64 GB i upplänk. Men då har sonen bara bott hemifrån i en dryg vecka.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu är ju mobila abonnemang snart gratis. Lyca mobile har just nu 99kr/mån för all framtid för 120 GB abonnemang. De kör i Telenors nät för tillfället. Man är med deras abonnemang begränsad till 100 Mbps.

Har man inte stor användning av data så räcker detta väldigt långt. Men man måste ju ha täckning för man är också. När bägge barnen bodde hemma så låg vi på runt 1 TB i månaden, jag skulle gissa att vi nu klarar oss på runt 300 GB I månaden på vår fasta anslutning.
Var hittar du det abbet?

F fnord skrev:
[länk]
Tack! Inte illa! En operatör som inte går via värdelösa 3 har ju en stor fördel enligt vad jag märkt!

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.