A AndersS skrev:
Jag har väl haft fiber i 10-15 år nu och även om man gör efteranslutning till lägre pris mot de 17000kr vi då betalade är det inget som stör mig. Har ju under den här tiden kunnat nyttja vår anslutning.
Erbjuds det billig installation så kommer det normalt med krav på bundna abb i ett antal år. Pengarna ska in inom 3 år.

K karlmb skrev:
Erbjuds det billig installation så kommer det normalt med krav på bundna abb i ett antal år. Pengarna ska in inom 3 år.
Vad menas med att pengarna ska in inom 3 år?

Anslöt mig till öppenfiber för 13000 i oktober utan krav på abonnemang. Fick till och med räntefri avbetalning om man ville.

Vafan får alla billigare efteranslutnings erbjudanden för? jag vill också ha....

Jag bodde inte i kåken då det drogs fiber, utan köpte min kåk utan fiber så det är med efteranslutning jag kan få fiber.
Detta tar det kommunala bolaget 30tusen för. Till det tillkommer nedgrävning av fiberkabeln samt återställning av häck, rabatt och gräsmatta. Det är några tusen till
Mao 35-40 tusen.
Skulle jag få erbjudande om efteranslutning för 15tusen skulle jag nog ta det... men inte som det är nu, det är inte värt 35-40 tusen plus en till månadsavgift (detta då jag inte kan bli av med mitt obegränsade mobilabonnemang då jag behöver det pga jobbet(som inte betalar det) )

nikasp
A Argastesnickaren skrev:
Hos oss har fiber kostat 19000 kr sen efter anslutning 24000 kr.
Nu kommer nästa släng, rent plötsligt ringer dom på dörren och erbjuder det för 15000 kr, när jag säger att mitt bärbara har billigare månadskostnad än fibern dom erbjuder så sänktes installationen till 9000 kr.
Inte alltid första priset är bäst:):)
Just nu ligger jag lågt. 30’ lök med hyfsat mycket eget jobb och klart dyrare månadskostnad och ingen skillnad i upplevelse. Får omvärdera om det någonsin ändras.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Vafan får alla billigare efteranslutnings erbjudanden för? jag vill också ha....

Jag bodde inte i kåken då det drogs fiber, utan köpte min kåk utan fiber så det är med efteranslutning jag kan få fiber.
Detta tar det kommunala bolaget 30tusen för. Till det tillkommer nedgrävning av fiberkabeln samt återställning av häck, rabatt och gräsmatta. Det är några tusen till
Mao 35-40 tusen.
Skulle jag få erbjudande om efteranslutning för 15tusen skulle jag nog ta det... men inte som det är nu, det är inte värt 35-40 tusen plus en till månadsavgift (detta då jag inte kan bli av med mitt obegränsade mobilabonnemang då jag behöver det pga jobbet(som inte betalar det) )
Kan vara beroende av var man har duct att ansluta fastighet mot. Innan man började med 0-meter, dvs duct framdragen till hyfsad lämplig plats vid fastighetsgräns, har det t.ex. funnits 10 m från fastighetsgräns och då inte utifrån lämplig plats för fastigheten. Så har man otur kan det bli mellan 10-30 m på gata/trottoar och med asfalt, då kan det kosta pengar att både ta asfalt och sedan återställa. Beroende av förutsättningar kan en kommun t.ex. kräva fullbredd på trottoar. Eller att duct finns på andra sida gatan.
Många olika orsaker kan det vara även i tärorter med äldre fibernät.
Och med otur i områden där det tillkommit nya fastigheter har man använt befintlig duct och fiber så det krävs större arbete.
Har exempel där man fått använda en befinlig fastighetsanslutning som används och göra om den till matning av nytt fiberskåp, ny multifiber t.ex. 12 fiberpar, osv. för att kunna leverera och även återansluta fastigheten som påverkades. Men inte vanligt.

Redigerat:
A A-Man_08 skrev:
Vad menas med att pengarna ska in inom 3 år?
De ger rabatt och räknar med att du ger intäkter som täcker upp skillnaden mot verklig kostnad inom 3 år.

K karlmb skrev:
De ger rabatt och räknar med att du ger intäkter som täcker upp skillnaden mot verklig kostnad inom 3 år.
Hur gör dom när det är 24 månaders bindningstid ??

A A-Man_08 skrev:
Hur gör dom när det är 24 månaders bindningstid ??
Det är vid nyanslutning och det blir med bindningstid, dvs 3 år eller 36 månader.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Här var grundfrågan 82 sidor bakåt i tråden:
”…så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?”

Jag vidhåller att om man drar in exempel med mediaserver och tung regelbunden dataöverföring mm så är man långt ute i periferin.
Ja, vi förstår det. Och så blir en av barnen youtube-influencer, eller vill bidraga till någon open-source (git som det är tänkt, du vet), eller flyttar för att gå på universitetet men vill komma åt media-server från studentrummet.

Eller så händer något annat som gör att folk vill börja använda upplänken (LLM-modell som kan hjälpa tonårstjejer att komponera sin garderob för dagen bara man videostreamar hur man ser ut, vad man har för kläder). Eller något annat vi inte vet idag.

Och då är man helt plötsligt "ovanlig" då enligt dig och så har halmdockan fallit.

Så om du hävdar att det fungerar för de som det fungerar för så är det naturligtvis ingen som kan säga emot det.

Vi andra säger bara att tautologier sällan leder till några vettiga slutsatser.

Och att medelfamiljen inte finns. Alla avviker. På något sätt.

Dessutom, om du nu redan har svaret och är övertygad om att du har rätt till 100% för allt och för alla, varför väcker du ens frågan här? Vad var syftet med hela den här övningen?

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Syftet men första inlägget i den här tråden var väl att få hjälp med att avgöra om TS var i behov av nått mer än ett mobilt bredband. Och efter en prövotid tycks det verka som att mobilt räcker och blir över. Skulle förutsättningarna ändras någon gång i framtiden kan man ju ändra den dagen.
Sedan kommer det en del messersmittar och hävdar att att så inte är fallet.
Att många klarar sig utmärkt med ett mobilt bredband är ju helt naturligt då behovet varierar otroligt mycket mellan olika personer beroende på fritidsintressen och arbetssituation. Själv har jag under några år använt mobilt och jag har ALDRIG saknat fiber.

nikasp nikasp skrev:
Frågar igen; På vilket sätt är det viktigt för dig att ha t.ex. 100 eller flera hundra MBit/s i upload? Ge några exempel så vi andra förstår.

Jag skriver igen att för en normal familj med t.o.m. två som jobbar inom IT och mycket hemifrån med två barn som spelar mycket och streamar mycket så har det fungerat 100% bra sedan maj. Ni ropar varg eller att vargen troligen kommer snart men hos oss verkar det inte hända.
Jag lovade mig själv att hålla mig borta från denna fåniga tråd men jag misslyckades

Vargen är ju redan hos dig, du har 20Mbps i upplänk?

Jag har normalt 600/600Mbps. Jobbets VPN drar ner lite på farten från fiberns 980Mbps. När det är så lågt som 100/100 har jag redan börjat leta fel i nätverket för det märks direkt. Hur märker jag det? Jo det märker jag i ökade svarstider i allt jag gör. Öppna en fil, stänga en fil, öppna webapplikationer från centrala resurser, jobba i dessa applikationer osv osv. Teams är förstås en annan applikation där det också märks.

Och här sitter du och säger att det går PERFEKT att köra TVÅ personer med teams på 20Mpbs i upplänk. Det betyder bara en sak för mig och det är att det inte spelar er någon roll om du har några sekunders väntetid när du jobbar med datorn.

Farsan har ungefär samma inställning till det. Spelar ingen roll om han får vänta 20sek innan det händer något när han tryckt på musknappen, själv har jag redan påbörjat beställningen av ny dator.

Men, om man ny tycker livet är toppen med vargen på plats så säger jag grattis! Inget fel med det. Men snälla, säg inte att det fungerar perfekt. Säg istället att det inte spelar dig någon roll om saker inte händer direkt när du jobbar. Det är ok det med.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Själv har jag under några år använt mobilt och jag har ALDRIG saknat fiber.
Nej, men du är ju generationen som växte upp med handpump på brunnen på gårdsplanen och lite bortanför den torrdasset.

Så det är klart du klarar dig med mobilt bredband. ;)

Men nu pratar vi om digital natives.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Det skulle vara intressant och veta hur stor del av befolkningen kan leva ett fullödigt liv, med bara mobilt bredband. i min lilla by tror jag att det skulle vara upp emot 95%.

E elmont skrev:
Det skulle vara intressant och veta hur stor del av befolkningen kan leva ett fullödigt liv, med bara mobilt bredband. i min lilla by tror jag att det skulle vara upp emot 95%.
Kollar jag bland min sons kompisar så skulle noll procent klara sig.

Tittar man på svenska barnfamiljer med barn i åldrarna 10-20 år så skulle nog mindre än 50% av dessa klara sig.

I allmänhet så skulle jag tro att det handlar om runt 50% av hushållen.

På sikt klart färre, men främst i form av att yngre inte klarar sig. Men då pratar jag om mobilt bredband som det ser ut idag. I framtiden så pratar vi dock om en annan tjänst med en helt annan kostnadsbild (billigt abonnemang, men allt därutöver kostar extra - exempelvis att kunna spela).

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.