J
A A-Man_08 skrev:
Om man kör frystoa eller septitank istället för kommunalt avlopp vad är det jämförbart med för bredband, uppringt modem, isdn, adsl, mobilt?
😄
Det motsvarar coax vad jag kan se i min tabell

• Haha
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
@lars_stefan_axelsson Tyvärr verkar du inte förstå att du INTE är medel svensson i denna fråga iaf.
Nej, du missade min poäng. Det finns inga medelsvenssons. Läs gärna rapporten jag länkade (eller googla en sammanfattning).

Det är ett ganska ointuitivt resultat som många låter sig luras av.

Och särskilt när man ser över tiden. Ingen och inget är statisk.

A A-Man_08 skrev:
Om man kör frystoa eller septitank istället för kommunalt avlopp vad är det jämförbart med för bredband, uppringt modem, isdn, adsl, mobilt?
😄
Det är ju två olika tekniker. Septiktank är som sagt coax. Frystoa som ISDN. Dvs ett tekniskt intressant men ändå tydligt tekniskt sidospår.

;)

• Haha
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
@lars_stefan_axelsson Tyvärr verkar du inte förstå att du INTE är medel svensson i denna fråga iaf.

Sagt det tidigare och säger det igen:
Svaret på frågan "Går det att leva med endast 5G idag" för STÖRRE delen av hushållen är till 100% javisst.
dvs mer än 50% av hushållen kommer aldrig att uppleva minsta problem med endast 5G.

att just du inte tillhör dem förändrar inget i sak.

Sen kommer vi till biten som @pacman42 skrev om
kommande upplänksproblem då fler o fler använder mer o mer i upplänk utan att man tänker på det..
Mig veterligen är skillnanden i specen för 5G mellan upp o nedlänk 1:2. Dvs upplänken har bara hälften av nedlänkskapciteten.
Sen kommer ju det in på specifik implementation i utrustning på båda sidor.
Frågan är hur mycket det kommer att bli ett problem för de flesta?
Vill inte ens sia om teknisk utveckling framöver. Oavsett vad jag gissar blir det fel skulle jag tro.

Att fiber är bättre javisst ... men för de flesta spelar det ingen roll alls och 5G skulle mer än väl räcka till.
(just nu iaf, hur det blir framöver vill jag itne spekulera i )
Cellplaneringen styr kapaciteten, inte specen. Normalt är 1:10 under förutsättning att täckningen är tillräckligt bra. Täckning i upplänk är mycket sämre än den är i nedlänk. Så för att leverera bra kapacitet i upplänk så krävs mycket bättre täckning än i nedlänk.

Poängen är som sagt att förändrade användningsvanor är svåra att hantera i mobilnätet och vi ser att användningen i upplänk håller på att öka snabbt.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Cellplaneringen styr kapaciteten, inte specen. Normalt är 1:10 under förutsättning att täckningen är tillräckligt bra. Täckning i upplänk är mycket sämre än den är i nedlänk. Så för att leverera bra kapacitet i upplänk så krävs mycket bättre täckning än i nedlänk.

Poängen är som sagt att förändrade användningsvanor är svåra att hantera i mobilnätet och vi ser att användningen i upplänk håller på att öka snabbt.
Tack. Du har alltid bra information om hur mobilnätet fungerar!

M MrDizzy skrev:

Sagt det tidigare och säger det igen:
Svaret på frågan "Går det att leva med endast 5G idag" för STÖRRE delen av hushållen är till 100% javisst.
dvs mer än 50% av hushållen kommer aldrig att uppleva minsta problem med endast 5G.

att just du inte tillhör dem förändrar inget i sak.

Sen kommer vi till biten som @pacman42 skrev om
kommande upplänksproblem då fler o fler använder mer o mer i upplänk utan att man tänker på det..
Mig veterligen är skillnanden i specen för 5G mellan upp o nedlänk 1:2. Dvs upplänken har bara hälften av nedlänkskapciteten.
Sen kommer ju det in på specifik implementation i utrustning på båda sidor.
Frågan är hur mycket det kommer att bli ett problem för de flesta?
Vill inte ens sia om teknisk utveckling framöver. Oavsett vad jag gissar blir det fel skulle jag tro.

Att fiber är bättre javisst ... men för de flesta spelar det ingen roll alls och 5G skulle mer än väl räcka till.
(just nu iaf, hur det blir framöver vill jag itne spekulera i )
definiera då "går att leva med". I Ukraina duger det fint med lite värme o en fungerande mobil.

Bör du inte ställa frågan till TS som ställde frågan i början?

pacman42 pacman42 skrev:
Och det här är ju något som tål att utveckla vidare. Vi har generellt varit extremt dåliga på att förutspå vad våra nätverk kommer att användas till. Protokoll som inte ens fanns för något år sedan kan helt plötsligt vara halva internettrafiken. Och vice versa.

Nu var det några år sedan jag jobbade aktivt med detta på Ericsson, men då samlade jag ett tag på oinfriade trafikplaner. Dessa blev nästan utan undantag betydligt mer fel är rätt.

Det kan ha stabiliserat sig något, men jag tänkte ändå ställa frågan. Har man blivit bättre? Eller är det fortfarande sant att "Sia är svårt, och särskilt om framtiden" även idag i branschen?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
definiera då "går att leva med". I Ukraina duger det fint med lite värme o en fungerande mobil.
+1

Helt rätt fråga!
Här i Sverige idag så definierar jag "går leva med" som så att det inte påverkar ens liv så mycket att man tycker att det är värt att lägga ut 30-40 tusen extra bara för att få fiber istället för att köra med 5G.
Blir man tillräckligt störd i sina videomöten / online-spelandes / film-tittade / annat att man tycker det är värt 30-40tusen så ska man ju givetvis lägga ut de pengarna om man har råd.
Men å andra sidan ska man inte spendera de pengarna på fiber "bara för att" även om man har de liggandes om man inte upplever att det är ett problem med sin 4/5G.

Flyttar man till ett hus utan fiber, och inte sitter 2 vuxna (i videomöte) o 1-2 barn (spel / tv) samttidigt tycker jag att det kan vara värt att skaffa en 5G router för 2tusen plus en extern för 1tusen för att testa.
Visst fungerar det inte är det surt med 3tusen , men då har man provat och kommit fram till att "nej 5G kan kanske fungera på semestern men inte hemma där behöver vi fiber"
Varför lägga ut 30-40 tusen extra om man inte har ett behov av det?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, inte egentligen, eftersom jag anser att du sätter upp lite av en halmdocka. Det är klart att man kan snäva in användargruppen såpass att den passar alla möjliga scenarier.

Det tar dock inte med i beräkningen att det inte finns någon "medelfamilj" pss som det inte finns någon medelperson, medelpilot (pdf), eller egentligen någon medel-någonting.

Så jag ifrågasätter egentligen hela ditt "Svensson"-koncept. För varje användare som producerar något så blir upplänken helt plötsligt intressant, och i en värld där dina ungar helt plötsligt bestämmer sig för att tävla i spelprogrammering *) (hände i mitt hus), eller bli youtube-influencers (det slapp vi), eller vill se sina filmer på annan plats, så ändras helt plötsligt situationen å det snaraste.

Om du framhåller att alla som inte använder upplänken till mer än att be om nästa facebooksida inte ingår i gruppen, så har du naturligtvis per definition rätt.

Och nej, jag går inte med på att dålig internetaccess inte alls skulle vara att likställa med avsaknad av varmvatten inne, eller att ha utedass på gården. Jag är nämligen nu så vid åren att jag upplevde det i min barndom (ja inte hemma hos mig då, vi bodde modernt). Det är nämligen inte längre sedan som det var "omodernt" men inte helt ovanligt.

Vi ställde dock redan då andra krav på bekvämlighet, och jag gör samma nu.

*) Nej, inte alla har lyxen att använda servrar, dvs någon annans datorer, när de utvecklar.

Och det är sant bara för att ni inte använder upplänken.

Pss det inte är världens katastrof att behöva använda utedass under sommarhalvåret.

Men när vintern kommer, då är det inte lika roligt. Tro mig. Jag vet. ;)
Här var grundfrågan 82 sidor bakåt i tråden:
”…så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?”

Jag vidhåller att om man drar in exempel med mediaserver och tung regelbunden dataöverföring mm så är man långt ute i periferin.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och det här är ju något som tål att utveckla vidare. Vi har generellt varit extremt dåliga på att förutspå vad våra nätverk kommer att användas till. Protokoll som inte ens fanns för något år sedan kan helt plötsligt vara halva internettrafiken. Och vice versa.

Nu var det några år sedan jag jobbade aktivt med detta på Ericsson, men då samlade jag ett tag på oinfriade trafikplaner. Dessa blev nästan utan undantag betydligt mer fel är rätt.

Det kan ha stabiliserat sig något, men jag tänkte ändå ställa frågan. Har man blivit bättre? Eller är det fortfarande sant att "Sia är svårt, och särskilt om framtiden" även idag i branschen?
Det enda vi vet är att vi inte vet vad som händer nästa år. Men mer kapacitet behövs i alla fall, frågan är bara hur mycket?

I praktiken så är det ingen prislapp på data volymerna. Detta gör att alla alltid förväntar sig att de kan göra nästa sak de vill göra. Det finns inget sätt att förhindra detta. Jag kommer ihåg hur kastade mobilnätet blev när Pokemon Go kom. Det var många nät som då gick på knäna, men de föll inte ihop.

När kommer nästa "Pokemon Go"? Kanske nästa år, kanske aldrig. Vi vet inte. Det enda vi vet är att det kan inträffa när som helst.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
nikasp
M MrDizzy skrev:
+1

Helt rätt fråga!
Här i Sverige idag så definierar jag "går leva med" som så att det inte påverkar ens liv så mycket att man tycker att det är värt att lägga ut 30-40 tusen extra bara för att få fiber istället för att köra med 5G.
Blir man tillräckligt störd i sina videomöten / online-spelandes / film-tittade / annat att man tycker det är värt 30-40tusen så ska man ju givetvis lägga ut de pengarna om man har råd.
Men å andra sidan ska man inte spendera de pengarna på fiber "bara för att" även om man har de liggandes om man inte upplever att det är ett problem med sin 4/5G.

Flyttar man till ett hus utan fiber, och inte sitter 2 vuxna (i videomöte) o 1-2 barn (spel / tv) samttidigt tycker jag att det kan vara värt att skaffa en 5G router för 2tusen plus en extern för 1tusen för att testa.
Visst fungerar det inte är det surt med 3tusen , men då har man provat och kommit fram till att "nej 5G kan kanske fungera på semestern men inte hemma där behöver vi fiber"
Varför lägga ut 30-40 tusen extra om man inte har ett behov av det?
Fast för oss går det bra att båda sitter i videomöte och båda barnen surfar och kollar på TV samtidigt.

Hos oss har fiber kostat 19000 kr sen efter anslutning 24000 kr.
Nu kommer nästa släng, rent plötsligt ringer dom på dörren och erbjuder det för 15000 kr, när jag säger att mitt bärbara har billigare månadskostnad än fibern dom erbjuder så sänktes installationen till 9000 kr.
Inte alltid första priset är bäst:):)

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag har väl haft fiber i 10-15 år nu och även om man gör efteranslutning till lägre pris mot de 17000kr vi då betalade är det inget som stör mig. Har ju under den här tiden kunnat nyttja vår anslutning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Hos oss har fiber kostat 19000 kr sen efter anslutning 24000 kr.
Nu kommer nästa släng, rent plötsligt ringer dom på dörren och erbjuder det för 15000 kr, när jag säger att mitt bärbara har billigare månadskostnad än fibern dom erbjuder så sänktes installationen till 9000 kr.
Inte alltid första priset är bäst:):)
Man spelar på folks rädsla, teckna nu imorgon kanske det kostar 45k.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.