125 481 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Zoom stängs ju ner av M$ nu.nikasp skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Filöverföring, dels till/från mina egna servrar och till/från molnlagring. Jag kan inte sitta och vänta halva dan på att ladda upp data från mina egna datorer/servrar när jag är hemma, eller vänta på att ladda ner när jag är på jobbet/övernattningslägenheten.nikasp skrev:
Särskilt inte om någon samtidigt ser på film/TV från min Plex-server hemma. Eftersom en film ligger på 10-15-20Mbps så är alltifrån halva till hela din bandbredd uppäten redan där.
Och då har vi inte, som redan påpekat, tagit med övervakningskameror osv. i leken.
P.S. Och angående att ni jobbar "inom IT" så kan jag inte dra någon annan slutsats än att ni jobbar inom den delen av "IT" som aldrig använder kommandot "git" och dess vänner. Hade ni det så hade ni inte klarat er särskilt länge med 20MBps, eller rättare, ansett det vara acceptabelt.
Mao, spelar bransch ingen roll i det här sammanhanget; powerpoint är powerpoint oavsett vilken bransch man är i...
Nu kom en liten gliring/ härskarteknik? Förstår att du är på en liten marginal-percentil så blir inte så applicerbart för vanligt folk. Faktiskt så har jag varit applikationsingenjör som det hette från 1998 och ett antal år framåt. Trots att jag är PM nu så kan och använder jag git nästan dagligen, sätter upp och håller koll på branchar för vårt team på 25 pers mm. Men är inte min huvudsyssla. Sen behöver man ju rätt sällan slanga hem och upp saker via min dator hemma för något jobbrelaterat.lars_stefan_axelsson skrev:
Filöverföring, dels till/från mina egna servrar och till/från molnlagring. Jag kan inte sitta och vänta halva dan på att ladda upp data från mina egna datorer/servrar när jag är hemma, eller vänta på att ladda ner när jag är på jobbet/övernattningslägenheten.
Särskilt inte om någon samtidigt ser på film/TV från min Plex-server hemma. Eftersom en film ligger på 10-15-20Mbps så är alltifrån halva till hela din bandbredd uppäten redan där.
Och då har vi inte, som redan påpekat, tagit med övervakningskameror osv. i leken.
P.S. Och angående att ni jobbar "inom IT" så kan jag inte dra någon annan slutsats än att ni jobbar inom den delen av "IT" som aldrig använder kommandot "git" och dess vänner. Hade ni det så hade ni inte klarat er särskilt länge med 20MBps, eller rättare, ansett det vara acceptabelt.
Mao, spelar bransch ingen roll i det här sammanhanget; powerpoint är powerpoint oavsett vilken bransch man är i...
Jag har själv helt slutat med torrents och kör inte längre någon mediaserver sedan säkert 10-12 år. Det är ju inte lagligt att dela film på det sättet men det kanske bara är privat inspelat material.
Jag har fiber med 5g uppkoppling som backup. Körde först bara med 5g innan fibern gick in och visst det fungerar men flera gånger per dag så tänkte man ändå tanken att nätverket kanske inte verkar rätt konfigurerat osv för att sedan fungera igen. Bara det att Netflix står och tuggar i 2 sekunder gör att jag tänker tanken. Vanligt jobb går ju bra men när hela familjen kör på med tv-spel, Streaming osv så fungerar det helt enkelt inte för oss och det är främst latencyn som gör att det blir lidande.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Att tjata om härskarteknik stup i kvarten är väl egentligen den enda härskartekniken som är vanligt förekommande...nikasp skrev:
Det får den som lever se. Vi som har varit på internet sedan 1988 har sett trender och användningsfall komma och gå.nikasp skrev:
Jag tror trenden går mot större utnyttjande, inte mindre.
Men jag noterar din glidning från "Känner mig som Don Quijote, jag tycker att upplevelsen är exakt lika bra" till att det är alla oss andra som är "ovanliga." Dvs att det är oss det är fel på och du som har rätt.
Om din erfarenhet skall fungera som likare för alla oss andra, så har väl vi rätten att vända på den steken och säga att det inte gör det för oss?
Eller?
Bra för dig. Det är dock långtifrån ovanligt och trenden pekar uppåt igen. (Vilket inte är konstigt så som streamingtjänsterna uppför sig.)nikasp skrev:
Kan du inte gå med på att en utvecklare som har mediaserver och tycker att 20 MBit/s upstream är som att inte ha el eller vatten och laddar upp och ner många gigabyte inte är en normal Svensson-användare?lars_stefan_axelsson skrev:
Att tjata om härskarteknik stup i kvarten är väl egentligen den enda härskartekniken som är vanligt förekommande...
Det får den som lever se. Vi som har varit på internet sedan 1988 har sett trender och användningsfall komma och gå.
Jag tror trenden går mot större utnyttjande, inte mindre.
Men jag noterar din glidning från "Känner mig som Don Quijote, jag tycker att upplevelsen är exakt lika bra" till att det är alla oss andra som är "ovanliga." Dvs att det är oss det är fel på och du som har rätt.
Om din erfarenhet skall fungera som likare för alla oss andra, så har väl vi rätten att vända på den steken och säga att det inte gör det för oss?
Eller?
Bra för dig. Det är dock långtifrån ovanligt och trenden pekar uppåt igen. (Vilket inte är konstigt så som streamingtjänsterna uppför sig.)
Det är ju min tråd och svaret från mig är ännu att ”ja man kan absolut leva med 5G-uppkoppling i ett hem med hyfsat höga krav”. Vi har ju kört fiber i både hem och torp i 9 år och upplevelsen är exakt lika bra efter fyra felfria månader med mycket hemjobb.
Hade du liknade siffror som oss? Dvs. 400+ MBit/s hem och 20 upp? Jag upplever noll ”lagg”. Det som skulle kunna hända är om sonen blir hardcoregamer om några år och tycker att 17 ms ping suger 😀A atomlab skrev:Jag har fiber med 5g uppkoppling som backup. Körde först bara med 5g innan fibern gick in och visst det fungerar men flera gånger per dag så tänkte man ändå tanken att nätverket kanske inte verkar rätt konfigurerat osv för att sedan fungera igen. Bara det att Netflix står och tuggar i 2 sekunder gör att jag tänker tanken. Vanligt jobb går ju bra men när hela familjen kör på med tv-spel, Streaming osv så fungerar det helt enkelt inte för oss och det är främst latencyn som gör att det blir lidande.
Microsoft och Zoom har ingått ett avtal om att man skall kunna delta i möten med varandras appar. Detta har nog av någon tolkats som att Microsoft köpt Zoom, vilket alltså inte har hänt.nikasp skrev:
Yes. typ 200-400 och 30-50 upp.nikasp skrev:
Uppe i fjällen kör vi enbart med 5G då det inte finns fiber. Det är ju plågsamt långsamt just när det behövs men väldigt bra när alla är ute i backen och åker skidor. Men det är ju fantastiskt bra att det fungerar så pass bra för dig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Nej, inte egentligen, eftersom jag anser att du sätter upp lite av en halmdocka. Det är klart att man kan snäva in användargruppen såpass att den passar alla möjliga scenarier.nikasp skrev:
Det tar dock inte med i beräkningen att det inte finns någon "medelfamilj" pss som det inte finns någon medelperson, medelpilot (pdf), eller egentligen någon medel-någonting.
Så jag ifrågasätter egentligen hela ditt "Svensson"-koncept. För varje användare som producerar något så blir upplänken helt plötsligt intressant, och i en värld där dina ungar helt plötsligt bestämmer sig för att tävla i spelprogrammering *) (hände i mitt hus), eller bli youtube-influencers (det slapp vi), eller vill se sina filmer på annan plats, så ändras helt plötsligt situationen å det snaraste.
Om du framhåller att alla som inte använder upplänken till mer än att be om nästa facebooksida inte ingår i gruppen, så har du naturligtvis per definition rätt.
Och nej, jag går inte med på att dålig internetaccess inte alls skulle vara att likställa med avsaknad av varmvatten inne, eller att ha utedass på gården. Jag är nämligen nu så vid åren att jag upplevde det i min barndom (ja inte hemma hos mig då, vi bodde modernt). Det är nämligen inte längre sedan som det var "omodernt" men inte helt ovanligt.
Vi ställde dock redan då andra krav på bekvämlighet, och jag gör samma nu.
*) Nej, inte alla har lyxen att använda servrar, dvs någon annans datorer, när de utvecklar.
Och det är sant bara för att ni inte använder upplänken.nikasp skrev:
Pss det inte är världens katastrof att behöva använda utedass under sommarhalvåret.
Men när vintern kommer, då är det inte lika roligt. Tro mig. Jag vet.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
@lars_stefan_axelsson Tyvärr verkar du inte förstå att du INTE är medel svensson i denna fråga iaf.
Sagt det tidigare och säger det igen:
Svaret på frågan "Går det att leva med endast 5G idag" för STÖRRE delen av hushållen är till 100% javisst.
dvs mer än 50% av hushållen kommer aldrig att uppleva minsta problem med endast 5G.
att just du inte tillhör dem förändrar inget i sak.
Sen kommer vi till biten som @pacman42 skrev om
kommande upplänksproblem då fler o fler använder mer o mer i upplänk utan att man tänker på det..
Mig veterligen är skillnanden i specen för 5G mellan upp o nedlänk 1:2. Dvs upplänken har bara hälften av nedlänkskapciteten.
Sen kommer ju det in på specifik implementation i utrustning på båda sidor.
Frågan är hur mycket det kommer att bli ett problem för de flesta?
Vill inte ens sia om teknisk utveckling framöver. Oavsett vad jag gissar blir det fel skulle jag tro.
Att fiber är bättre javisst ... men för de flesta spelar det ingen roll alls och 5G skulle mer än väl räcka till.
(just nu iaf, hur det blir framöver vill jag itne spekulera i )
Sagt det tidigare och säger det igen:
Svaret på frågan "Går det att leva med endast 5G idag" för STÖRRE delen av hushållen är till 100% javisst.
dvs mer än 50% av hushållen kommer aldrig att uppleva minsta problem med endast 5G.
att just du inte tillhör dem förändrar inget i sak.
Sen kommer vi till biten som @pacman42 skrev om
kommande upplänksproblem då fler o fler använder mer o mer i upplänk utan att man tänker på det..
Mig veterligen är skillnanden i specen för 5G mellan upp o nedlänk 1:2. Dvs upplänken har bara hälften av nedlänkskapciteten.
Sen kommer ju det in på specifik implementation i utrustning på båda sidor.
Frågan är hur mycket det kommer att bli ett problem för de flesta?
Vill inte ens sia om teknisk utveckling framöver. Oavsett vad jag gissar blir det fel skulle jag tro.
Att fiber är bättre javisst ... men för de flesta spelar det ingen roll alls och 5G skulle mer än väl räcka till.
(just nu iaf, hur det blir framöver vill jag itne spekulera i )
Om man kör frystoa eller septitank istället för kommunalt avlopp vad är det jämförbart med för bredband, uppringt modem, isdn, adsl, mobilt?lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, inte egentligen, eftersom jag anser att du sätter upp lite av en halmdocka. Det är klart att man kan snäva in användargruppen såpass att den passar alla möjliga scenarier.
Det tar dock inte med i beräkningen att det inte finns någon "medelfamilj" pss som det inte finns någon medelperson, medelpilot (pdf), eller egentligen någon medel-någonting.
Så jag ifrågasätter egentligen hela ditt "Svensson"-koncept. För varje användare som producerar något så blir upplänken helt plötsligt intressant, och i en värld där dina ungar helt plötsligt bestämmer sig för att tävla i spelprogrammering *) (hände i mitt hus), eller bli youtube-influencers (det slapp vi), eller vill se sina filmer på annan plats, så ändras helt plötsligt situationen å det snaraste.
Om du framhåller att alla som inte använder upplänken till mer än att be om nästa facebooksida inte ingår i gruppen, så har du naturligtvis per definition rätt.
Och nej, jag går inte med på att dålig internetaccess inte alls skulle vara att likställa med avsaknad av varmvatten inne, eller att ha utedass på gården. Jag är nämligen nu så vid åren att jag upplevde det i min barndom (ja inte hemma hos mig då, vi bodde modernt). Det är nämligen inte längre sedan som det var "omodernt" men inte helt ovanligt.
Vi ställde dock redan då andra krav på bekvämlighet, och jag gör samma nu.
*) Nej, inte alla har lyxen att använda servrar, dvs någon annans datorer, när de utvecklar.
Och det är sant bara för att ni inte använder upplänken.
Pss det inte är världens katastrof att behöva använda utedass under sommarhalvåret.
Men när vintern kommer, då är det inte lika roligt. Tro mig. Jag vet.![]()
😄