112 010 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Internetanslutning är det väl , men inte riktigt bredband. Många tänker sig nog 100Mbit/s åt båda håll, även om 10 Mbit/s i nedladdningshastighet, är bredband enligt Post- och telestyrelsen (PTS) men då som någon slags grundläggande rättighet för att mejla, betala räkningar och surfa.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja. De säger det. Men pss som vissa här envist hävdar att mobilt internet är minst lika bra som fiber. Så hävdar jag att en sådan asymmetri inte är en internetanslutning. Internet är per definition ett peer-to-peer nätverk som inte diskriminerar enskilda anslutna på bekostnad av andra.blackarrow skrev:
Att många idag använder det som ett broadcastnätverk och därför inte har några problem med en sådan obalans i upp- kontra ned-länk det ändrar inte min åsikt att det då inte rör sig om internet. Det är något annat.
Pss som flaskpost inte är postförmedling...
Jag som tittar på nya och kommande tjänster i mobilnätet (som en del av mitt ute inom mobilbranschen) ser att kapaciteten i upplänken börjar vara ett rejält problem. Exempelvis AI-tjänster som baseras på video kommer att kräva kraftig upplänk - detta är redan lyft som ett problem i den initiala 6G-standardiseringen. Vi ser också att det blir fler och fler övervakningskameror som kopplas upp över mobilnäten. Lastbilarna vill skicka realtidsvideo till datacenter för att identifiera problem i trafiken (för att kunna varna andra lastbilar) osv. Det är stor risk att kapaciteten i upplänk snart blir ett problem i mobilnäten.
Vad behöver jag det till? Förklara gärna vad en vanlig familj lider av endast 20 Mbit/s upplänk. Känner mig som Don Quijote, jag tycker att upplevelsen är exakt lika bra som med 100/100 fiber men det verkar inte ett fåtal köpa.lars_stefan_axelsson skrev:
Hade 100/100 i förra huset och 100/10 fiber i torpet (380 kr/mån!). Jag baxar inte stora filer hemifrån och ut. Är projektledare men händer väl att jag flyttar 4GB-filer men det sker endast inom jobbets domän.
Om man kör videomöten med teams i HD, då tar varje mötesdeltagare som du skickar ditt videoflöde ca 2-3 Mbps, det innebär att om det närmar sig tio deltagare som du delar video med så klarar du inte HD. Nu klarar du dig ändå eftersom Teams byter till central server när man har sex deltagare. Men om du nu har två möten parallellt (du och din fru) så kommer kvaliten på videon att sjunk om ni bara har 20 Mbps. Detta är ett exempel som jag kan ge på att 20 Mbps inte räcker till.nikasp skrev:
Vad behöver jag det till? Förklara gärna vad en vanlig familj lider av endast 20 Mbit/s upplänk. Känner mig som Don Quijote, jag tycker att upplevelsen är exakt lika bra som med 100/100 fiber men det verkar inte ett fåtal köpa.
Hade 100/100 i förra huset och 100/10 fiber i torpet (380 kr/mån!). Jag baxar inte stora filer hemifrån och ut. Är projektledare men händer väl att jag flyttar 4GB-filer men det sker endast inom jobbets domän.
Teams är den mötesapp som kräver mest av nätet, andra mötesappar går över till centraliserad server tidigare. Vilken tur att de flesta företag och myndigheter använder Teams så att vi i mobilbranschen får sälja mer utrustning till operatörerna...
När jag och bägge barnen körde videomöten hemifrån samtidigt under Covid-nedstängningen så klarade inte Bahnhof av att leverera tillräckligt bra kvalitet på upplänken på fiber med 100/100, i verkligheten låg upplänken ofta mycket lägre än så (korta stunder, så korta att jag inte hann fånga det med bredbandskollen men jag kunde fånga problemen i form av pakettapp med mina "ping-jobb" som jag kontinuerligt kör för att mäta nätkvalitén), detta räckte för att jag då skulle byta till Telia som klarade av jobbet. Med mobilt bredband hade det inte ens varit nära att videomötena skulle ha fungerat. Nu har Bahnhof sedan länge hunnit ikapp med sin infrastruktur så jag kör Bahnhof igen...
Synk av foton och videosnuttar från mobilen är något som också gärna stör videomöten, då försvinner plötsligt en del av bandbredden till detta. Detta gör Apple/Google precis när det passar dem.
Och har du hemlarm med videoövervakning så har du ytterligare potentiella problem där.
Men uppladdning och strömning av video i upplänk är de stora problemen vi pratar om. Videomöten är bland det jobbigaste att hantera. Men är man inte och touchar på gränserna så kan man tycka att allt är bra, det förstår jag. Jag har dock haft problem många gånger, även på fiber som jag beskrivit ovan. Och som jag redan skrivit många gånger, jag har alldeles för dålig mobiltäckning hemma för att ens kunna försöka mig på ett trådlöst modem som stanardlösning (jag har ett som backup, men det är ju en nödlösning).
Det är rätt ofta som jag har möten med folk som kör på 4G/5G. Detta kan bli rejält irriterande om man har diskussioner då latenserna på det mobila nätet är så pass att man ofta pratar i munnen på varnadra. Detta sker inte om mötena är inom Sverige, men jag som har möten med Kina, USA osv får alltid be folk använda handuppräckning om det är någon som dessutom kör mobilt.
Sen att vi en dag blir av med Teams och allt vad MS heter är ju en annan sak.pacman42 skrev:
Om man kör videomöten med teams i HD, då tar varje mötesdeltagare som du skickar ditt videoflöde ca 2-3 Mbps, det innebär att om det närmar sig tio deltagare som du delar video med så klarar du inte HD. Nu klarar du dig ändå eftersom Teams byter till central server när man har sex deltagare. Men om du nu har två möten parallellt (du och din fru) så kommer kvaliten på videon att sjunk om ni bara har 20 Mbps. Detta är ett exempel som jag kan ge på att 20 Mbps inte räcker till.
Teams är den mötesapp som kräver mest av nätet, andra mötesappar går över till centraliserad server tidigare. Vilken tur att de flesta företag och myndigheter använder Teams så att vi i mobilbranschen får sälja mer utrustning till operatörerna...
När jag och bägge barnen körde videomöten hemifrån samtidigt under Covid-nedstängningen så klarade inte Bahnhof av att leverera tillräckligt bra kvalitet på upplänken på fiber med 100/100, i verkligheten låg upplänken ofta mycket lägre än så (korta stunder, så korta att jag inte hann fånga det med bredbandskollen men jag kunde fånga problemen i form av pakettapp med mina "ping-jobb" som jag kontinuerligt kör för att mäta nätkvalitén), detta räckte för att jag då skulle byta till Telia som klarade av jobbet. Med mobilt bredband hade det inte ens varit nära att videomötena skulle ha fungerat. Nu har Bahnhof sedan länge hunnit ikapp med sin infrastruktur så jag kör Bahnhof igen...
Synk av foton och videosnuttar från mobilen är något som också gärna stör videomöten, då försvinner plötsligt en del av bandbredden till detta. Detta gör Apple/Google precis när det passar dem.
Och har du hemlarm med videoövervakning så har du ytterligare potentiella problem där.
Men uppladdning och strömning av video i upplänk är de stora problemen vi pratar om. Videomöten är bland det jobbigaste att hantera. Men är man inte och touchar på gränserna så kan man tycka att allt är bra, det förstår jag. Jag har dock haft problem många gånger, även på fiber som jag beskrivit ovan. Och som jag redan skrivit många gånger, jag har alldeles för dålig mobiltäckning hemma för att ens kunna försöka mig på ett trådlöst modem som stanardlösning (jag har ett som backup, men det är ju en nödlösning).
Det är rätt ofta som jag har möten med folk som kör på 4G/5G. Detta kan bli rejält irriterande om man har diskussioner då latenserna på det mobila nätet är så pass att man ofta pratar i munnen på varnadra. Detta sker inte om mötena är inom Sverige, men jag som har möten med Kina, USA osv får alltid be folk använda handuppräckning om det är någon som dessutom kör mobilt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Nej. Vi köper visst att du tycker att det fungerar alldeles utmärkt. För dig.nikasp skrev:
På samma sätt som det finns de som tycker att el, vatten inne, varmvatten ur kranen osv är nymodigheter man klarar sig bra utan.
Men det är en i den här tråden som verkar ha mycket svårt att vi andra inte håller med.
Om du är nöjd med flaskpost så kör på det. Men försökte inte övertyga oss andra att det fungerar lika bra som ett riktigt postverk.
Du menare när någon säger något, och någon annan svarar, så istället för när rösten ska höras så uppstår en periona av tystnad om ingen annan pratar och sen när någon annan säger något så kommer den fördröja rösten samtidigt som denna säger sin mening?pacman42 skrev:
Om man kör videomöten med teams i HD, då tar varje mötesdeltagare som du skickar ditt videoflöde ca 2-3 Mbps, det innebär att om det närmar sig tio deltagare som du delar video med så klarar du inte HD. Nu klarar du dig ändå eftersom Teams byter till central server när man har sex deltagare. Men om du nu har två möten parallellt (du och din fru) så kommer kvaliten på videon att sjunk om ni bara har 20 Mbps. Detta är ett exempel som jag kan ge på att 20 Mbps inte räcker till.
Fast det finns ju olika sätt att leverera el, solceller är det gammalmodigt eller hur ska man tänka där.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Vi köper visst att du tycker att det fungerar alldeles utmärkt. För dig.
På samma sätt som det finns de som tycker att el, vatten inne, varmvatten ur kranen osv är nymodigheter man klarar sig bra utan.
Men det är en i den här tråden som verkar ha mycket svårt att vi andra inte håller med.
Om du är nöjd med flaskpost så kör på det. Men försökte inte övertyga oss andra att det fungerar lika bra som ett riktigt postverk.
Ska man jämföra solceller med ett flaskpost, uppringt modem, isdn eller adsl eller som många gör med bredband döm ut det fast för att det inte är det snabbaste och enklaste som finns?
Jag skulle inte kalla en stuga med solcells el och mobilt bredband för omodern.
Snacka om dålig liknelse. Att bara ha 20 Mbit uppströms går inte att jämställa med att ha indraget vatten eller pumpa ur brunnen. Låter extremt nördigt för mig. Men jag har skrivit att för vissa både unga och vuxna gamers är låg latency otroligt viktigt och då har man rimligen koll på det när man väljer ena alternativet. För andra kanske hög upload är extremt viktigt men oklar över till vad, behövs det för spel eller bara när man skyfflar stora filer i jobbet?lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Vi köper visst att du tycker att det fungerar alldeles utmärkt. För dig.
Frågar igen; På vilket sätt är det viktigt för dig att ha t.ex. 100 eller flera hundra MBit/s i upload? Ge några exempel så vi andra förstår.
Jag skriver igen att för en normal familj med t.o.m. två som jobbar inom IT och mycket hemifrån med två barn som spelar mycket och streamar mycket så har det fungerat 100% bra sedan maj. Ni ropar varg eller att vargen troligen kommer snart men hos oss verkar det inte hända.
Redigerat:
Jag tror du har besvarat din egna fråga, om det funkar att leva med 5G för dig och dina behov så är svaret ja sedan kan det fungera utmärkt även för andra medan vissa inte kan / vill använda det alls där blir svaret nej.nikasp skrev:
Vad behöver jag det till? Förklara gärna vad en vanlig familj lider av endast 20 Mbit/s upplänk. Känner mig som Don Quijote, jag tycker att upplevelsen är exakt lika bra som med 100/100 fiber men det verkar inte ett fåtal köpa.
Om det fungerar dåligt i stad 40 mil bort hade jag inte lagt så mycket energi på utan kört vidare så länge det funkar och täcker mina behov vad som händer om nästa eller 2,3,5 år hade jag inte gått och funderat så mycket du kan ju hoppa på fiber när du vill.
Vi har ofta möten med/mot USA, baltländer och Indien men funkar väldigt bra, är väldigt sällan det strulat ända sen pandemin. De flesta föredrar Zoom så Teams används bara till 30% skulle jag tippa på (ofta för att MS har en toggle som gör Teams default-valt).pacman42 skrev: