mrsnhp mrsnhp skrev:
Det är ingen skam i att köra 5G. Det kan till och med vara den nya normen. En nyinflyttad granne har till och med valt att köra 5G istället för fibern som redan var indragen i huset, och de klarar sig finfint.
Vi får hoppas att detta beteende märks hos nätägarna så att de börjar konkurrera i pris med 4G/5G. Om man via gruppavtal kan få <100kr/mån för 2500Mbit så måste det ju vara någon som får bra betalt i mellanledet. Själva internetoperatörerna får inte mer än 30-50kr/mån i marginal per kund.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har dålig mottagning vid sommarstugan, inga som helst problem med wireguard och rdp
Problemet för TCP är inte dålig mottagning/hastighet, det är varierande hastighet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet för TCP är inte dålig mottagning/hastighet, det är varierande hastighet.
Det blir ju det pga resend osv. Jag har riktigt dålig 5G på landet och går helt okej jobba.

Skulle inte ens prova att spela

Edit: btw så är wireguard primärt ett UDP vpn just för att fungera över dålig uppkoppling

Redigerat:
Stickan56
A A-Man_08 skrev:
Men om vi tar tråden det gäller fiber finns ju redan att tillgå bara avsluta det mobila och ansluta sig.
Han förlorar ju ingenting på att pröva.
Ja om det inte är vinter med tjäle i marken då kommer inte SEOM förrän till våren.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja om det inte är vinter med tjäle i marken då kommer inte SEOM förrän till våren.

Stickan
Vad är problemet?

Stickan56
A A-Man_08 skrev:
Vad är problemet?
Att mobilt inte fungerar och man får vänta ett antal månader på att få fibern installerad.

Stickan

.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
S Sp1nd3l skrev:
Vad är din syn på att fiberpriserna i regel ökar? Mobilabonemangen blir billigare:
[länk]

Bahnhof säger att det beror på girighet:
[länk]
Kollar du på min posthistorik så ser du att jag har pratat om det en hel del. PTS har misslyckats med sitt regleringsuppdrag i flera omgångar och företagen ägnar sig åt vinstmaximering medan åren går.

Sen ska man inte tro att alla bredbandsnät tjänar feta pengar, det finns gott om stadsnät där ute som sitter med stora fasta kostnader och har det riktigt knapert och där den ökande konkurrensen från mobilt bredband (som har stordriftsfördelar och kan prisa sig in) är ett jätteproblem.

Men det finns också primärt stora nät som beter sig svinaktigt och drar nytta av sin monopolställning så mycket det bara går.

I slutändan är fiber ett naturligt monopol och något som måste regleras för att fungera vettigt, där har staten svikit det svenska folket och vi betalar överpris rakt ner i riskkapitalets fickor.

• Gilla
  • Arg
antett och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Stickan56 Stickan56 skrev:

Stickan
Det funkar så bra så skulle bli rejält förvånad om Quality of Service skulle störtdyka. Planerar inte för fiber mer men den varianten finns tillgänglig.

nikasp
Skärmdump av Bredbandskollen på AppleTV visar 402,40 Mbit/s nedladdning, 0,00 Mbit/s uppladdning och 18 ms svarstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar fortfarande utan några glitchar, sambon jobbar hemifrån nästan fem dagar per vecka och jag 3 av 5 dagar. Mätning lördag kväll på vår AppleTV.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
[bild]

Funkar fortfarande utan några glitchar, sambon jobbar hemifrån nästan fem dagar per vecka och jag 3 av 5 dagar. Mätning lördag kväll på vår AppleTV.
Lite tuffare här...
...jag fick slå på WiFi för att ens kunna posta inlägget...
Skärmdump av internethastighetstest: nedladdning 1,28 Mbit/s, uppladdning 0,03 Mbit/s, svarstid 47,07 ms, med 5G-signal.
Skapa konto

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Så dåligt med mobilen?
Jag fick 175Mbit/s ner med 5G i mobilen nu ikväll, annars 210-290Mbit/s
Datasim i 4G Cat6 modem ger 30Mbit/, annars uppåt runt 90Mbit/s
Samma operatör,
Mätt med bredbandskollen.

Både idol och Tom Cruise samma kväll?

Prioriterar operatören 5G?
4G och 5G kör ju samma frekvensband här. 🤔

T Tystnad skrev:
Mobilnäten i Sverige kan leverera sjuka hastigheter :)

[länk]
Förra hösten på Liseberg så testade en kompis med sin telefon och fick 1,5 Gbps med mobiltelefonen. Kapaciteten var nog inte dimensionerad efter hur många som är där precis när de öppnar en lördag morgon i september.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Så dåligt med mobilen?
Jag fick 175Mbit/s ner med 5G i mobilen nu ikväll, annars 210-290Mbit/s
Datasim i 4G Cat6 modem ger 30Mbit/, annars uppåt runt 90Mbit/s
Samma operatör,
Mätt med bredbandskollen.

Både idol och Tom Cruise samma kväll?

Prioriterar operatören 5G?
4G och 5G kör ju samma frekvensband här. 🤔
Än en gång, 4G eller 5G spelar ingen roll om de ligger på samma frekvensband, de delas dynamiskt. Dessutom så kommer du alltid att använda 4G eftersom 5G (så som det används i Sverige idag) är en tilläggstjänst på 4G. Så om det där du bor är 4G och 5G på samma frekvensband så kommer möjligen 5G att ha en aning högre hastighet och en aning lägre latens, men det är den enda skillnaden. Men eftersom 5G är beroende av 4G så kommer inte 5G att aktiveras alls.

Telia har det klart bästa mobilnätet i Sverige. De bygger täckningen på 4G med låga frekvensband och de bygger kapaciteten på höga frekvensband. Det kommer inte heller då spela någon större roll om du använder 4G eller 5G när de ligger på samma band. Det som gör Telia bäst är istället täckningen de har på låga band, den ger som sagt täckning men inte så höga topphastigheter då de låga banden är smala och signalstyrkan i stora områden på dessa inte räcker till höga hastigheter.

Och rörande den låga kapaciteten för mig, nu satt jag i vardagsrummet vilket ytterligare försämrar mottagningen. Men de som bor i sommarstugor och använder mobilt bredband till allt, inklusive TV har till största delen INTE flyttat in till stan ännu...

Jag har dessutom konstaterat att jag är ansluten till den närmsta masten som jag ser från fönstret hemma, men det kan vara så att antennloben (täckningen) inte går så lågt ner som mitt hus då jag bor vid foten av det berg den står på och att jag då i praktiken är på cellkenten fast i höjdled (inte rörande yttäckningen). Närmast en mast brukar man inte få så hög hastighet då signalerna skickas i sidled, inte nedåt.

Men nu på söndagmorgonen så ser det ju mycket bättre ut, ingen tittar på TV eller använder nätet till annat:
Skärmbild av en hastighetsmätare för mobilt bredband, visar nedladdning 28,21 Mbit/s, uppladdning 1,05 Mbit/s och svarstid 29,95 ms på 5G.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Hannuse och 4 till
  • Laddar…
Jag gick ut på framsidan av huset så att jag har fri sikt till masten, fortfarande ingen fantastisk hastighet, men det ciss tydligt på hur man "diskrimineras" i mobilnätet om man har dålig signalkvalitet...

Skärmdump av ett hastighetstest för mobilnät, visar 5G nedladdning 43,48 Mbit/s, uppladdning 5,20 Mbit/s och svarstid 26,86 ms. Finns också mätningar.
Skapa konto

Mycket bättre mottagning/sändning utomhus.

Jag skrev diskrimineras tidigare, detta då det skulle gå att ge mig mycket högre hastighet om man vill, men det är bandbredden i luften som är rättvis, inte bitraten på IP-lagret. Det går åt mycket mer utrymme i luften att skicka data till mig om min signalstyrka är lägre.

Notera också vad mycket bättre upplänkshastighet jag fick, detta antyder också att den stora flaskhalsen är effekten för sändning från mobilen. Dvs signalkvalitén från min telefon räcker inte till när jag är inomhus. Det påverkar dessutom nedladdningen också.

Jag känner dessutom igen detta fenomenet från mina föräldrars sommarstuga. Där var det bra kapacitet höst till vår, men det fungerade inte på sommaren. Höst till vår så var man i princip ensam för och man fick då nästan alla resurser. Då fungerade det trots dålig signalkvalitet.

• Gilla
Hannuse och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.