nikasp
nikasp nikasp skrev:
Fiber är/bör vara bättre men jag märker noll och ingen skillnad. Barnen är nu 8 och 10 år så det surfas, spelas och streamas mycket mer än i gamla villan och har inte märkt några problem. Jag trodde att månadskostnad till OSP skulle sjunka sakta men än istället ökar det märkligt nog ganska mycket. Ska troligen sätta fiber på paus i torpet då det billigaste möjliga blev 389 kr/mån. Nu betalar vi 199 kr/mån för 5G i två år och dubblas troligen 2027.
”till ISP”

Det är ingen skam i att köra 5G. Det kan till och med vara den nya normen. En nyinflyttad granne har till och med valt att köra 5G istället för fibern som redan var indragen i huset, och de klarar sig finfint.

Vi andra blev av med fibern i en dryg vecka efter stormen tidigare i somras. Telia har snålat och dragit fibern i luftledning på vår gata, och det tog en vecka för dem att hitta någon som kunde ta ner trädet som hade blivit hängande på en annan ledning. Vi hade framgångsrik automatisk failover på 4G, men det hade inte de andra.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det var faktiskt tvärtom. Det var under invasionsfasen som Ukraina stängde av mobilnätet. Men de slog snabbt på det igen eftersom man insåg att de ryska soldaterna använde sina mobiltelefoner friskt och att man fick större nytta av att kunna avlyssna/avläsa samt positionera de ryska trupperna än vad de hade nytta av att kunna kommunicera.

Idag så är alla personliga radiosändare av vilket slag det vara må strängt förbjudet i noll-linjen och bakom denna. Det är alldeles för stor risk att använda dem.
Den nya tidens krigföring från öster bygger på att så länge som möjligt invadera utan att det syns. Och att försvåra för lokalbefolkningen att reagera. Dagens teknik ger ju stora möjligheter till det, så länge det finns pålitlig uppkoppling av ngt slag.
Det du pratar om är när det egna försvaret är på plats och blir ett mål i sig för fienden.

Dagens 4g test i orten rätt nöjd.
Skärmdump av ett 4G-hastighetstest med resultat: nedladdning 437,18 Mbit/s, uppladdning 52,70 Mbit/s, svarstid 19,85 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K karlmb skrev:
Den nya tidens krigföring från öster bygger på att så länge som möjligt invadera utan att det syns. Och att försvåra för lokalbefolkningen att reagera.
Det blir för OT att diskutera det här vidare, så jag avstår.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det blir för OT att diskutera det här vidare, så jag avstår.
Jo. OT.

A A-Man_08 skrev:
Dagens 4g test i orten rätt nöjd.
[bild]
Inte lika bra här. Dåligt väder och många sommarstugor...

Hastighetsmätning på telefonen med 5G-anslutning: nedladdning 2,98 Mbit/s, uppladdning 1,36 Mbit/s, svarstid 29,94 ms. Mät igen-knapp.
Skapa konto

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte lika bra här. Dåligt väder och många sommarstugor...

[bild]
Vad får du på 4g?

A A-Man_08 skrev:
Vad får du på 4g?
Högre latens men i övrigt liknande. Det är ju samma frekvens, men annan kodning bara. Frekvensbandet delas mellan 4G och 5G.

Mätresultat för mobilt bredband 4G: nedladdning 2,78 Mbit/s, uppladdning 0,52 Mbit/s, svarstid 37,49 ms, mätningar från 2025.
Skapa konto

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Högre latens men i övrigt liknande. Det är ju samma frekvens, men annan kodning bara. Frekvensbandet delas mellan 4G och 5G.

[bild]
Du verkar alltid ha dåligt i ditt område.
Men det kanske är ditt fritidhus å man ägnar tiden till annat än sådant som kräver internet?

Redigerat:
A A-Man_08 skrev:
Duv verkar alltid ha dåligt i ditt område.
Men det kanske är ditt fritidhus å man ägnar tiden till annat än sådant som kräver internet?
Villa, men jag har ju fiber som fungerar bra. Detta är ytterligare ett exempel på hur man optimerar nätets kapacitet efter normal förhållanden och inte efter de högst belastade tiderna.

I föräldrarnas sommarstuga (som de nyss sålt) ligger man på samma siffror på sommaren och de får runt 150Mbps där på vår och höst...

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Jag har förresten inte alltid dåligt i husets bara när många andra använder nätet samtidigt av en anledning eller en annan. Som att det är många sommargäster, eller att det är strömavbrott. Jag har ju tre badplatser inpå knuten också..

nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Största problemet blir latency vid spel. Minst 20ms latency när ni når basnätet. Där har fibern < 1ms. Sedan lägg på tiden det tar för att nå spelservern.

Jobba fungerar helt okej, jag VPNar hem från sommarstugan till mitt LAN hemma och kör Remote Desktop fungerar över förväntan

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Största problemet blir latency vid spel. Minst 20ms latency när ni når basnätet. Där har fibern < 1ms. Sedan lägg på tiden det tar för att nå spelservern.

Jobba fungerar helt okej, jag VPNar hem från sommarstugan till mitt LAN hemma och kör Remote Desktop fungerar över förväntan
VPN fungerar bara bra om uppkopplingen är stabil. Jag kör SSH hem från telefonen och det fungerar bra när täckningen är bra, men mindre bra när täckningen är sämre. När man kör TCP och egenskaperna ändrar sig snabbt så blir det inte bra.

pacman42 pacman42 skrev:
VPN fungerar bara bra om uppkopplingen är stabil. Jag kör SSH hem från telefonen och det fungerar bra när täckningen är bra, men mindre bra när täckningen är sämre. När man kör TCP och egenskaperna ändrar sig snabbt så blir det inte bra.
Jag har dålig mottagning vid sommarstugan, inga som helst problem med wireguard och rdp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.