Gjorde bara ett räkneexempel om man ser det över tid. Har fiber sedan drygt tio år, även mobilt bredband och två mobilabonnemang utan begränsning.😀

Redigerat:
nikasp
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det är det här vi försöker förklara; dvs att radio som bärare är (åtminstone mera) opålitlig jämfört med fast uppkoppling i allmänhet, och fiber i synnerhet.

Oavsett om denna radiobärare är något "G", WLAN, eller vad det vara må (ja, tom dedicerad mikrovågslänk).

Radio kan fungera underbart, det kan fungera sådär, och det kan fungera inte alls. Och man kan som användare uppleva alla dessa situationer under längre eller kortare tid.

Detta är ett i branschen ganska välkänt faktum och jag fick mig ett gott skratt häromåret när det visade sig att Samsungs ingenjörer också var väl medvetna om detta faktum: Min TV (som stod 2m från accesspunkten med fri sikt) sade helt sonika till mig: "Koppla upp mig med nätverkskabel."

WLAN var så stört av närliggande accesspunkter att TV:n helt enkelt gav upp och sade alltså till mig svart på vitt att "om det här skall fungera så får du ta och rota fram en ethernetkabel." ;)

Det var som tur var i det här fallet trivialt. Och se, det har naturligtvis inte varit ett enda problem sedan dess.

Det är nämligen det som fast uppkoppling garanterar. Inget krångel och ingen variation.

Så till alla er som har 5G som fungerar fläckfritt; grattis! Ni har vunnit radionätslotteriet. Men för varje vinstlott så finns det ett antal nitlotter, och ni deltar i ett nytt lotteri timme ut och timme in.

Det slipper vi som har fiber.
Jag har en Samsung-TV från 2019 och har kört trådlöst uppkopplad sedan vi flyttade in. Även Apple TV som jag själv använder mest. I förra boendet körde jag fiber och trådat men har inte sett en enda glitch sedan vi flyttade in. Melodifestivalen och Eurovision inräknat, bör väl vara värst/störst risk för strul då.

Jag är helt med på att trådat ska vara bäst men nu ropar flera varg på sånt som inte verkar hända hos mig. Så kan ju vara bra för andra att veta att man nog kan testa 5G först och inte behöver hetsa och dra in fiber det första man gör. Jag har ju nu erfarenhet från att ha dragit in och använt fiber hemma och i torpet och nu även 5G i villa med fyra personer som surfar och streamar över medel mycket.

Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
nikasp
A Argastesnickaren skrev:
Har sagt det många gånger.
Hur många behöver EGENTLIGEN 900/900 och 1-2 millisekunder?
Att det är bättre rent mätbart att köra fiber protesterar väl ingen mot
Däremot så kostnaden kontra nytta har jag synpunkter på.
För min del kostar indragen fiber som ligger i gatan bredvid min slang som ligger färdig in till centralen (5 år gammalt hus) 24 000 kr med dyrare månadsavgift än nuvarande bärbart bredband inklusive router.
Varför ska jag ansluta mig till något dyrare när jag som många andra surfar lite resor, bygga hus forum samt tittar på tv utan problem?
Mina avbrott under alla år som jag haft detta även i mina gamla hus är i stort sett noll (jag kommer inte på något tillfälle)
Jag håller med dig till 100% och har samma möjlighet till Plan B om det helt oväntat skulle börja fungera dåligt. Jag har fiber i torpet 100/10 för a whopping 389 kr/mån (!) och hemma flera hundra Mbit/s upp till drygt 500 ggr jag mått. Körde fiber 100/100 i förra villan vilket räckte till allt.

Kommer troligen att pausa fiber i torpet och köra 5G istället och hamnar då på 199 kr/mån.

J
nikasp nikasp skrev:
Jag håller med dig till 100% och har samma möjlighet till Plan B om det helt oväntat skulle börja fungera dåligt. Jag har fiber i torpet 100/10 för a whopping 389 kr/mån (!) och hemma flera hundra Mbit/s upp till drygt 500 ggr jag mått. Körde fiber 100/100 i förra villan vilket räckte till allt.

Kommer troligen att pausa fiber i torpet och köra 5G istället och hamnar då på 199 kr/mån.
Frågan är vad som händer med fiber priset om många pausar fiber och kör 5g.

Om man bor på landet kan det vara så att man bara får en chans att få fiber. Eller som för mina föräldrar för ett par år sen, om inte tillräckligt många valde att tacka ja till fiber blev det inget alls och vissa hade urusel täckning på mobilt. De installerade av sympati men drog aldrig igång så länge de ägde utan körde bara mobilt.

nikasp
J JohanLun skrev:

Om man bor på landet kan det vara så att man bara får en chans att få fiber. Eller som för mina föräldrar för ett par år sen, om inte tillräckligt många valde att tacka ja till fiber blev det inget alls och vissa hade urusel täckning på mobilt. De installerade av sympati men drog aldrig igång så länge de ägde utan körde bara mobilt.
Bara månadsavgiften har gått upp jättemycket men när vi anslöt ca 2016-2017 var jag av uppfattningen att man måste ha fiber. Där ver det nog också på riktigt så att det hade kostat mycket att komma i efterhand. Men här i stan så finns det förberett i gatan nere vid brevlådan så bara att ringa om man vi ansluta.

J JohanLun skrev:

Lär nog inte händ så mycket mer än att månadsavgiften ökar lite, sollentuna är inte ödebyggd direkt.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Mjukvaran som kopplar ihop de två näten finns det som sagt var många varianter av, vilket gör att tjänsteleverantörerna måste ha en kompatibel lösning med det när som skall anslutas. Detta är en blocker för tjänsteleverantörerna i många nät.
Det var en konstig beskrivning av marknaden.

I Sverige har vi en standardiserad lösning för hantering av tjänster i öppna nät som heter ON-API. Den använder nästan alla stadsnät och nästan alla tjänsteleverantörer förutom de extremt små. Med ON-API automatiserar man beställning, förändring, felsökning och avslut av tjänster mellan kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör. Det som kvarstår i samarbetet är att sätta upp transporten av den faktiska trafiken, det gör man en gång när man börjar samarbeta och det är väldigt sällan man sen behöver röra vid den, och de kommersiella villkoren.

Källa: Jag jobbar på företaget som levererar programvaran som hanterar det här för ungefär en tredjedel av den svenska marknaden.

nikasp nikasp skrev:
Jag är helt med på att trådat ska vara bäst men nu ropar flera varg på sånt som inte verkar hända hos mig.
Nej. Det har väl ingen sagt. Vi säger bara att det händer hos andra.

Det funkar tydligen bra för dig. För mig fungerade det inte alls.

Om vi nu skall hänga upp oss på anekdoter.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
I ett skarpt läge är det rätt troligt att fi skjuter sönder mobilmaster det första de gör.
De kan ändå inte räkna med att kunna använda dem själv utan det skulle vara vi som blev anfallna som skulle ha nytta av dem även rent militärt.
Ett nedgrävt fibernät är mkt svårare att sabotera i längden.
I Ukraina vill både sidorna kunna använda internet och mobiltelefoner så det verkar inte som att någon av dem vill förstöra masterna.

B Bengt Numelin skrev:
I Ukraina vill både sidorna kunna använda internet och mobiltelefoner så det verkar inte som att någon av dem vill förstöra masterna.
Det beror förstås på i vilken fas man är. Under början av en invasion kanske man föredrar att hindra folka att meddela sig, När det är fullt krig är läget ett annat.

Satte in fiber i somras pga anslutningsavgifter var på kampanj (10k). Nu betalar vi 600/mån till Telia för fiber (och helt onödig tv-box). För det vi använder surfa/tv kunde jag lika gärna skaffat 5g med betydligt lägre månadskostnad. Bor i Göteborg.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det har väl ingen sagt. Vi säger bara att det händer hos andra.

Det funkar tydligen bra för dig. För mig fungerade det inte alls.

Om vi nu skall hänga upp oss på anekdoter.
Vad var det som inte fungerade hos dig samt när och var var det? Min anekdot är från vår och sommar 2025. Jag vill ändå starkt avråda från att kasta sig på fiber utan att testa 5G först. Med min erfarenhet nu 2025 känns det onödigt att gräva fiber i Sollentuna. Gjorde det 2016 i hus alldeles nära.

Jag har varit och snurrat med bil där de flesta inte kör alldeles nyss. 5G fungerade över förväntan även där men ute i skogarna och fjällen i nordvästra Jämtland och absolut västra Västerbotten blev det både 4G och Edge ibland. Sällan helt saknad täckning men körde som mest 9 mil grusväg en dag vid och över norska gränsen, där var det som sämst (Telia abb till trots).

Redigerat:
nikasp
Discoman Discoman skrev:
Satte in fiber i somras pga anslutningsavgifter var på kampanj (10k). Nu betalar vi 600/mån till Telia för fiber (och helt onödig tv-box). För det vi använder surfa/tv kunde jag lika gärna skaffat 5g med betydligt lägre månadskostnad. Bor i Göteborg.
Fiber är/bör vara bättre men jag märker noll och ingen skillnad. Barnen är nu 8 och 10 år så det surfas, spelas och streamas mycket mer än i gamla villan och har inte märkt några problem. Jag trodde att månadskostnad till OSP skulle sjunka sakta men än istället ökar det märkligt nog ganska mycket. Ska troligen sätta fiber på paus i torpet då det billigaste möjliga blev 389 kr/mån. Nu betalar vi 199 kr/mån för 5G i två år och dubblas troligen 2027.

S
F fnord skrev:
Det var en konstig beskrivning av marknaden.

I Sverige har vi en standardiserad lösning för hantering av tjänster i öppna nät som heter ON-API. Den använder nästan alla stadsnät och nästan alla tjänsteleverantörer förutom de extremt små. Med ON-API automatiserar man beställning, förändring, felsökning och avslut av tjänster mellan kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör. Det som kvarstår i samarbetet är att sätta upp transporten av den faktiska trafiken, det gör man en gång när man börjar samarbeta och det är väldigt sällan man sen behöver röra vid den, och de kommersiella villkoren.

Källa: Jag jobbar på företaget som levererar programvaran som hanterar det här för ungefär en tredjedel av den svenska marknaden.
Vad är din syn på att fiberpriserna i regel ökar? Mobilabonemangen blir billigare:
https://www.sweclockers.com/nyhet/39753-bredbandspriserna-okar-snabbare-an-inflationen

Bahnhof säger att det beror på girighet:
https://www.sweclockers.com/nyhet/41003-darfor-stiger-bredbandspriserna

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det beror förstås på i vilken fas man är. Under början av en invasion kanske man föredrar att hindra folka att meddela sig, När det är fullt krig är läget ett annat.
Nej, det var faktiskt tvärtom. Det var under invasionsfasen som Ukraina stängde av mobilnätet. Men de slog snabbt på det igen eftersom man insåg att de ryska soldaterna använde sina mobiltelefoner friskt och att man fick större nytta av att kunna avlyssna/avläsa samt positionera de ryska trupperna än vad de hade nytta av att kunna kommunicera.

Idag så är alla personliga radiosändare av vilket slag det vara må strängt förbjudet i noll-linjen och bakom denna. Det är alldeles för stor risk att använda dem.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.