S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När det gäller tekniska och ekonomiska system så är det bra om vi kan hålla oss med mer än en lösning

Vi uppmanas, när t.ex. banker drabbas av inloggningsbekymmer, att vi har etablerade kontakter med mer än en bank för att kunna betala.

Samma sak gällande kommunikation. Det är, i dagens samhälle där kommunikation är allt viktigare, lämpligt att inte lägga all kommunikation ”i samma korg” utan t.ex. ha minst två alternativ från sin bostad.

I samhället är dessutom elförsörjning och kommunikation ömsesidigt beroende av varandra, vilket ytterligare ökar behovet av redundans.

Som samhällsutvecklingen ser ut idag med bl.a. krig i närområdet så kommer rimligen dessa bekymmer och behov att öka framöver.
Själv kör jag fiber med 5G som fallback. Dock fallerade det hela den gången som fibern väl gick ned, vilket var vid strömavbrott. Var inte länge innan 5G mobilmasten blev överbelastad och obrukbar (förmodligen drabbades väl den också av strömavbrottet pga all extra trafik och inte tillräckligt med batterilagring).

Så frågan är om det inte helt enkelt hade varit bättre om jag hade lagt pengarna på en powerstation som hade kunnat hålla fibern vid liv. Fibern går ju oftast till en telestation som sin tur (utan att veta) förmodligen har dieselgeneratorer som står pall vid strömavbrott, eller så kanske den helt enkelt ligger utanför området som saknar ström.

Hela situationen gav mig dock insikten i att både radio och TV är helt värdelöst för mig. Ja, TV:n behöver ju ström och radion finner jag helt ointressant, vilket jag förvisso tycker om linjär-TV också.

Så fiber med powerstation är nog rätt väg alternativt Starlink. 5G kan säkert fylla sin funktion i framtiden när de har fått till bättre batterilagring:
https://press.telia.se/pressrelease...m-en-av-flera-haallbara-energikaellor-3358562

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Själv kör jag fiber med 5G som fallback. Dock fallerade det hela den gången som fibern väl gick ned, vilket var vid strömavbrott. Var inte länge innan 5G mobilmasten blev överbelastad och obrukbar (förmodligen drabbades väl den också av strömavbrottet pga all extra trafik och inte tillräckligt med batterilagring).

Så frågan är om det inte helt enkelt hade varit bättre om jag hade lagt pengarna på en powerstation som hade kunnat hålla fibern vid liv. Fibern går ju oftast till en telestation som sin tur (utan att veta) förmodligen har dieselgeneratorer som står pall vid strömavbrott, eller så kanske den helt enkelt ligger utanför området som saknar ström.

Hela situationen gav mig dock insikten i att både radio och TV är helt värdelöst för mig. Ja, TV:n behöver ju ström och radion finner jag helt ointressant, vilket jag förvisso tycker om linjär-TV också.

Så fiber med powerstation är nog rätt väg alternativt Starlink. 5G kan säkert fylla sin funktion i framtiden när de har fått till bättre batterilagring:
[länk]
Hej
Jag har enfas reservkraft som förutom kyl, frys, etc även förutom belysning även kan ladda mobiler och ficklampor samt driva husets del av fiberkommunikationen en vecka

Se tråden;”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-140#post-6171250

Redigerat:
  • Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
Jag träffade Patrik Fältström vid olika tillfällen på 90-talet och det han beskriver i inslaget, se länk, är självklart.
Har själv fuskat både med design/konstruktion och utbildat om "datakomnät" till företag på 90-talet och den bild som visas i inslaget gällande Internet är en kopia av dessa. Då var Patrik mest Intresserad av Internets utveckling och kraven var inte så högt ställda.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stora-sakerhetsbrister-i-natsystemet-for-stockholmsberoende

K karlmb skrev:
Tråden är ju till för alla villaägare.
Så begränsad målgrupp? 😢

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B
H heppe72 skrev:
Jag vill påstå att den klår fibern i rätt många år kostnadsmässigt iaf. Med 0kr i installationskostnad (de har kört en kampanj där startkitet är gratis) är du igång samma dag du får terminalen. Med fiber kan du få vänta x månader/år innan det är inkopplat.
Hur menar du på lång sikt? Hastighetsmässigt?
att ansluta sin fastighet till fiber är som att att ansluta den till el när det byggdes ut, det är infrastruktur, som vara väldigt länge. längre livslängder än elen tom.

och ja,,,, visa mig den som har 5G och får 900/900 och 1-2 ms ?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Boan skrev:
att ansluta sin fastighet till fiber är som att att ansluta den till el när det byggdes ut, det är infrastruktur, som vara väldigt länge. längre livslängder än elen tom.

och ja,,,, visa mig den som har 5G och får 900/900 och 1-2 ms ?
Har sagt det många gånger.
Hur många behöver EGENTLIGEN 900/900 och 1-2 millisekunder?
Att det är bättre rent mätbart att köra fiber protesterar väl ingen mot
Däremot så kostnaden kontra nytta har jag synpunkter på.
För min del kostar indragen fiber som ligger i gatan bredvid min slang som ligger färdig in till centralen (5 år gammalt hus) 24 000 kr med dyrare månadsavgift än nuvarande bärbart bredband inklusive router.
Varför ska jag ansluta mig till något dyrare när jag som många andra surfar lite resor, bygga hus forum samt tittar på tv utan problem?
Mina avbrott under alla år som jag haft detta även i mina gamla hus är i stort sett noll (jag kommer inte på något tillfälle)

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har sagt det många gånger.
Att det är bättre rent mätbart att köra fiber protesterar väl ingen mot
Däremot så kostnaden kontra nytta har jag synpunkter på.
För min del kostar indragen fiber som ligger i gatan bredvid min slang som ligger färdig in till centralen (5 år gammalt hus) 24 000 kr med dyrare månadsavgift än nuvarande bärbart bredband inklusive router.
Varför ska jag ansluta mig till något dyrare när jag som många andra surfar lite resor, bygga hus forum samt tittar på tv utan problem?
Mina avbrott under alla år som jag haft detta även i mina gamla hus är i stort sett noll (jag kommer inte på något tillfälle)
Hej
Du skriver ”Däremot så kostnaden kontra nytta har jag synpunkter på.”

Jag tror det finns en stor spridning där vad vi t.ex. menar med nytta

Jag växte upp på landsbygden och har hela mitt liv sett det varit naturligt att vara beredd att möta och själv klara av överraskande händelser

När jag t.ex. bor på hotell eller åker färja så upptäcker jag att jag automatiskt och utan besvär skaffar mig medvetenhet om nödutgångar och alternativa trappor

Jag är medveten om att jag inte är perfekt i detta avseende, men upptäcker, att jag utan att det är arbetsamt ofta tänker på alternativa utfall och lösningar

Det har varit väldigt behjälpligt tex under repövningar och i mitt arbetsliv där det besparat mycket tid och arbete

När jag erbjöds fiber till min villa så fanns där fast telefon (som snart, samhället ville avveckla) och mobiltelefon men jag såg inte då eller nu mobilen ensam som sättet att kommunicera.

Jag bor i tätort, men datorn kommunicerar i första hand via fibernätet, och vid behov och på resa via mobilnätet

Vi har ett fritt val hur vi definierar vår nytta av kommunikation och dess redundans

Jag började skriva detta inlägg medan jag satt och väntade på reparation av ”pyspunka” på bilens ena däck som upptäcktes precis efter en resa på mer än 200 mil delvis på landsbygden

Det var en spik i däcket.

Under hela resan fanns både sats för däcklagning och en luftkompressor med i bilen

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du med "EGENTLIGEN"?

Jag använder mobilt bredband när inte fiber är tillgängligt och det går ju, men inte lika bra som 1000/1000 fiber. Jag använder wifi på jobbet, det är sämre än både fiber och bra mobilt bredband (dvs när jag använder samma tjänster och gör samma saker men via VPN på fiber eller ett bra mobilt bredband). Det går också bra.

Men sinnesfrid får jag först när jag sitter hemma och jag slipper alla dessa små fördröjningar som akumuleras från dålig bandbredd och dålig latens.

Så för MIG som noterar detta och stör mig på det, är ju 17000 för fiber för 15 år sedan fullständigt irrelevant. Det är lika självklart som toapapper när jag är hemma och jobbar, vilket är den största delen av tiden. När jag inte är hemma är mobilt bredband ett utmärkt komplement.

Varför ska det alltid finnas en norm som passar alla? Ok för dig är inte ok för mig. Varför är det svårt att förstå att det som funkar ok i Sollentuna inte fungerar bra 4km öster ut? Jag skulle vara oerhört missnöjd med att ha den ena eller den andra varianten - en kombination är vad jag behöver.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad menar du med "EGENTLIGEN"?

Jag använder mobilt bredband när inte fiber är tillgängligt och det går ju, men inte lika bra som 1000/1000 fiber. Jag använder wifi på jobbet, det är sämre än både fiber och bra mobilt bredband (dvs när jag använder samma tjänster och gör samma saker men via VPN på fiber eller ett bra mobilt bredband). Det går också bra.

Men sinnesfrid får jag först när jag sitter hemma och jag slipper alla dessa små fördröjningar som akumuleras från dålig bandbredd och dålig latens.

Så för MIG som noterar detta och stör mig på det, är ju 17000 för fiber för 15 år sedan fullständigt irrelevant. Det är lika självklart som toapapper när jag är hemma och jobbar, vilket är den största delen av tiden. När jag inte är hemma är mobilt bredband ett utmärkt komplement.

Varför ska det alltid finnas en norm som passar alla? Ok för dig är inte ok för mig. Varför är det svårt att förstå att det som funkar ok i Sollentuna inte fungerar bra 4km öster ut? Jag skulle vara oerhört missnöjd med att ha den ena eller den andra varianten - en kombination är vad jag behöver.
Vad jag menar med EGENTLIGEN är ju att jag tror inte alla som installerat fiber skulle behöva det för att bara sitta och titta på tv eller slösurfa i soffan.
Att du och andra som behöver det för jobb eller krävande spel är ju helt ok.
Hur många pensionärer har inte dragit in fiber?
Hur mycket av fiberns kapacitet använder dom?
Skulle dom klara sig på mobilt bredband?
Alla gör ju dom dom vill men bevisligen finns där några som jag som klarar sig alldeles utmärkt på ett bra mobilt bredband.
Som jag skrivit innan, varför ska jag betala 24000 kr och få en högre månadskostnad utan märkbar nytta för just mig?
Har fiber på jobbet och det lilla jag jobbar hemifrån går alldeles utmärkt då jag aldrig skickar eller tar emot så stora filer att det skulle vara ett problem utan det är bara mailen som används.

Varför ska det alltid finnas en norm som passar alla? Ok för dig är inte ok för mig skriver du.

Men det är ju precis detta jag menar.
Bara för att du och andra tycker att det är ett måste att ha fiber innebär ju inte det att det är nödvändigt för mig och några till.
Vi har alla olika behov och om jag klarar mig utan en investering på 24000 kr samt har nästan halva månadskostnaden så är det helt ok för min del:)

• Gilla
Sp1nd3l och 2 till
  • Laddar…
Varför ska det alltid finnas en norm som passar alla? Ok för dig är inte ok för mig skriver du.

Bra, då är vi överens då?

Vad gäller pensionärer skulle jag rekommendera mina föräldrar att ha fiber alla dagar i veckan, även om de bara använder en bråkdel av kapaciteten. Väljer man rätt leverantör är det den stabilaste uppkopplingen man kan ha, vilket undviker många problem med TV som strular, andra datorrelaterade problem med difusa symptom osv. En felkälla mindre när det är problem.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Visst är det lustigt att vissa inte tycks förstå att datahastighet kommer långt ner på "önskelistan". Jag satt tidigare med ett ADSL modem och det uppfyllde alla mina krav, när koppartrådarna skrotades fick jag ett mobilt nät som även det fungerar alldeles utmärkt och har en kapacitet långt utöver vad jag kan tänkas behöva. Tom när jag har huset fullt av barnbarn fungerar det till allas belåtenhet.
Konstigt att jag kan förstå att vissa har behov av ett nät med hög kapacitet, men att vissa inte kan förstå att andra mer än väl klarar sig på ett mobilt nätverk?
En fördel är ju i mitt fall att när jag tar husbilen för en tripp så har jag även både tv och dator med fullgod kapacitet oavsett vart jag stannar.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Bra, då är vi överens då?

Vad gäller pensionärer skulle jag rekommendera mina föräldrar att ha fiber alla dagar i veckan, även om de bara använder en bråkdel av kapaciteten. Väljer man rätt leverantör är det den stabilaste uppkopplingen man kan ha, vilket undviker många problem med TV som strular, andra datorrelaterade problem med difusa symptom osv. En felkälla mindre när det är problem.
En Bugatti Veyron kostar över 25 miljoner med en topphastighet på över 400km/h. Om priset inte är något problem så är det ju givet att fiber är det bästa man kan ha.

Tyvärr är ju fiber dyrt att skaffa, och oftast dyrare per månad än exempelvis 5G. Det är ju där man får göra en avvägning om 5G är tillräckligt bra för ens behov, eller om man måste investera tiotusentals kronor för fiber.

4G med begränsad datamängd vs. fiber obegränsat är ju fiber det givna svaret även om man behöver investera tiotusentals kronor för att få fiber.

Men med obegränsat 5G till ibland en lägre månadskostnad så tycker jag inte svaret är lika givet längre. Kan man hoppa på gruppavtal för fiber så tycker jag det är givet, men sitter man i en situation där både fiber och gruppavtal saknas, då kan även jag som fiberförespråkare anse att man kan testa med 5G först innan man öppnar plånboken.

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
En Bugatti Veyron kostar över 25 miljoner med en topphastighet på över 400km/h. Om priset inte är något problem så är det ju givet att fiber är det bästa man kan ha.
Nja, tycker väl inte att den jämförelsen var så relevant.
Jag gör det enklare för egen del.
Betalde 17 000 kr, slår ut det på 10 år och blir så 140kr/ mån i installation. För mig inte mycket att bråka om, försumbart.😉
Är knappast i Bugatti nivå.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vad jag menar med EGENTLIGEN är ju att jag tror inte alla som installerat fiber skulle behöva det för att bara sitta och titta på tv eller slösurfa i soffan.
Att du och andra som behöver det för jobb eller krävande spel är ju helt ok.
Hur många pensionärer har inte dragit in fiber?
Hur mycket av fiberns kapacitet använder dom?
Skulle dom klara sig på mobilt bredband?
Alla gör ju dom dom vill men bevisligen finns där några som jag som klarar sig alldeles utmärkt på ett bra mobilt bredband.
Som jag skrivit innan, varför ska jag betala 24000 kr och få en högre månadskostnad utan märkbar nytta för just mig?
Har fiber på jobbet och det lilla jag jobbar hemifrån går alldeles utmärkt då jag aldrig skickar eller tar emot så stora filer att det skulle vara ett problem utan det är bara mailen som används.

Bara för att du och andra tycker att det är ett måste att ha fiber innebär ju inte det att det är nödvändigt för mig och några till.
Vi har alla olika behov och om jag klarar mig utan en investering på 24000 kr samt har nästan halva månadskostnaden så är det helt ok för min del:)
Det handlar ju om att inte tacka nej när man har chansen.

S
A AndersS skrev:
Nja, tycker väl inte att den jämförelsen var så relevant.
Jag gör det enklare för egen del.
Betalde 17 000 kr, slår ut det på 10 år och blir så 140kr/ mån i installation. För mig inte mycket att bråka om, försumbart.😉
Är knappast i Bugatti nivå.
Är som sagt inte emot fiber, är själv förespråkare av det. När det bara fanns 4G med begränsad surf så var det inte snack om saken. Kör alltid fiber, men med 5G så tycker jag inte ekvationen är lika enkel längre.

Nu kan man givetvis räkna på kostnaden på 10 år, men installationen betalas ju direkt och inget man brukar kunna få på delbetalning på 10 år. Och förstår varför du räknade på 10 år och inte 5 år, för då hade ju kostnaden per månad blivit det dubbla och det är ju någonstans där man får börja ifrågasätta kostnaden.

Nu har jag inget 5G med obegränsad surf, men letade lite snabbt och ser att Comviq erbjuder 5G obegränsat upp till 1000 Mbit/s hastighet för 299 kr/mån om man binder 24 mån. Då får man 5G router på köpet. 0 kr installationsavgift.

Om vi då jämför med ditt exempel. Installationskostnad 17 000 kr. På 24 mån är det 708 kr/mån. Och det bara i installationskostnad. Sedan tillkommer kostnad för själva abonnemanget. Hos Tele2 kan man få 250 Mbit/s för 299 kr/mån om man binder 24 mån.

Med andra ord:
Comviq 5G 1000 Mbit/s: 299 kr/mån
Tele2 Villafiber 250 Mbit/s: 1007 kr/mån.

Varför ska man välja Fiber för över 1000 kr/mån om man kan få motsvarande (kanske högre hastighet men sämre latens) över 5G för 299 kr/mån?

Det enda rimliga tycker jag är att prova 5G först. Fungerar det bra för ens familj, varför då hoppa på fibertåget?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.