B Boan skrev:
Det slår ändå inte fibern, speciellt inte om du ser på lång skikt.
Särskilt inte som det var nere 60h häromveckan...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Men det som kostar varje månad på fiber är DHCP-servrar, VLAN-taggning, VPN-hantering mm som krävs för att man har separat administration av fibern och av abonnemanget. Dessutom så finns det flera olika standarder för hur det görs, dessutom stor variantbildning inom de gemensamma lösningarna också. I mobilnätet identifieras och autenticeras användaren per anslutning och då behövs mycket mindre administration. Dvs det blir billigare att hantera dig som abonnent. Sedan finns det annat som är mycket dyrare i mobilnätet, där vinner istället fibern. För moderata datamängder är dock mobilt billigare. Sedan har man ju andra krav än det också...
Precis, det finns en anledning till att väldigt många speciellt mindre kommuner vill sälja sina stadsnät. Även om det redan är färdigutbyggt. Drift, övervakning, underhåll, uppgradering, kabelflytt, nybyggnation etcetera kostar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Boan skrev:
Det slår ändå inte fibern, speciellt inte om du ser på lång skikt.
Jag vill påstå att den klår fibern i rätt många år kostnadsmässigt iaf. Med 0kr i installationskostnad (de har kört en kampanj där startkitet är gratis) är du igång samma dag du får terminalen. Med fiber kan du få vänta x månader/år innan det är inkopplat.
Hur menar du på lång sikt? Hastighetsmässigt?

• Gilla
Tystnad
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Särskilt inte som det var nere 60h häromveckan...
J Jocke Best skrev:
Precis, det finns en anledning till att väldigt många speciellt mindre kommuner vill sälja sina stadsnät. Även om det redan är färdigutbyggt. Drift, övervakning, underhåll, uppgradering, kabelflytt, nybyggnation etcetera kostar.
och få till ett privatägt monopol.

även fiberkramarna skall nog där vara glada att 5g finns som konkurrerande motvikt...

J
rakt09 rakt09 skrev:
och få till ett privatägt monopol.

även fiberkramarna skall nog där vara glada att 5g finns som konkurrerande motvikt...
Få till och få till. Kommunerna vill naturligtvis inte detta men de får inte ihop ekonomin, och efter att ha försett alla invånare med fiber ser de troligen inget egenvärde i att äga och driva det längre.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo vi vet att du tror att det alltid kommer att fungera väl.
Du får göra precis som du vill, men att det är garanterat utan problem eller "billigt" för alla i hela landet att när som helst beställa en fiberansluting är helt enkelt inte korrekt.
Med det så lämnar jag denna tråd.
Fast det har han väl inte påstått?, hans fokus är Sollentuna där han bor inte övriga Sverige.

H heppe72 skrev:
Jag vill påstå att den klår fibern i rätt många år kostnadsmässigt iaf. Med 0kr i installationskostnad (de har kört en kampanj där startkitet är gratis) är du igång samma dag du får terminalen. Med fiber kan du få vänta x månader/år innan det är inkopplat.
Hur menar du på lång sikt? Hastighetsmässigt?
Nä, nödlösning för de som inte kan få fiber eller har mobil täckning, samt inte större funtionskrav. En lösning för viss landsbygd men ingen marknad i tätorter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Någon som har Starlink? Fungerar det bra? Vad får man för hastigheter? Är hastigheterna beroende av var man bor i Sverige?
Jag är skeptiskt till att det skulle vara bättre än 4G/5G men för mig som bor på landsbygden kanske det skulle kunna vara det.
Får idag vanligtvis ut 90-120Mbps ner och 20-35Mbps upp över 4G.
Får man kontinuerligt ut över 200Mbps via Starlink så skulle det absolut kunna vara ett alternativ för mig. Upplänkhastigeheten ser dock ut att inte vara så hög.

S SirKnasen skrev:
Någon som har Starlink? Fungerar det bra? Vad får man för hastigheter? Är hastigheterna beroende av var man bor i Sverige?
Jag är skeptiskt till att det skulle vara bättre än 4G/5G men för mig som bor på landsbygden kanske det skulle kunna vara det.
Får idag vanligtvis ut 90-120Mbps ner och 20-35Mbps upp över 4G.
Får man kontinuerligt ut över 200Mbps via Starlink så skulle det absolut kunna vara ett alternativ för mig. Upplänkhastigeheten ser dock ut att inte vara så hög.
Då ligger du i par med vad Starlink erbjuder i praktiken, till och med lite högre.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Fast det har han väl inte påstått?, hans fokus är Sollentuna där han bor inte övriga Sverige.
Jag skrev alltid, inte överallt.
Iaf menade jag även hos honom.
Det som fungerar idag är inte nödvändigtvis detsamma imorgon.

K karlmb skrev:
Det som fungerar idag är inte nödvändigtvis detsamma imorgon.
Precis. Det är det här vi försöker förklara; dvs att radio som bärare är (åtminstone mera) opålitlig jämfört med fast uppkoppling i allmänhet, och fiber i synnerhet.

Oavsett om denna radiobärare är något "G", WLAN, eller vad det vara må (ja, tom dedicerad mikrovågslänk).

Radio kan fungera underbart, det kan fungera sådär, och det kan fungera inte alls. Och man kan som användare uppleva alla dessa situationer under längre eller kortare tid.

Detta är ett i branschen ganska välkänt faktum och jag fick mig ett gott skratt häromåret när det visade sig att Samsungs ingenjörer också var väl medvetna om detta faktum: Min TV (som stod 2m från accesspunkten med fri sikt) sade helt sonika till mig: "Koppla upp mig med nätverkskabel."

WLAN var så stört av närliggande accesspunkter att TV:n helt enkelt gav upp och sade alltså till mig svart på vitt att "om det här skall fungera så får du ta och rota fram en ethernetkabel." ;)

Det var som tur var i det här fallet trivialt. Och se, det har naturligtvis inte varit ett enda problem sedan dess.

Det är nämligen det som fast uppkoppling garanterar. Inget krångel och ingen variation.

Så till alla er som har 5G som fungerar fläckfritt; grattis! Ni har vunnit radionätslotteriet. Men för varje vinstlott så finns det ett antal nitlotter, och ni deltar i ett nytt lotteri timme ut och timme in.

Det slipper vi som har fiber.

• Älska
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det är det här vi försöker förklara; dvs att radio som bärare är (åtminstone mera) opålitlig jämfört med fast uppkoppling i allmänhet, och fiber i synnerhet.

Oavsett om denna radiobärare är något "G", WLAN, eller vad det vara må (ja, tom dedicerad mikrovågslänk).

Radio kan fungera underbart, det kan fungera sådär, och det kan fungera inte alls. Och man kan som användare uppleva alla dessa situationer under längre eller kortare tid.

Detta är ett i branschen ganska välkänt faktum och jag fick mig ett gott skratt häromåret när det visade sig att Samsungs ingenjörer också var väl medvetna om detta faktum: Min TV (som stod 2m från accesspunkten med fri sikt) sade helt sonika till mig: "Koppla upp mig med nätverkskabel."

WLAN var så stört av närliggande accesspunkter att TV:n helt enkelt gav upp och sade alltså till mig svart på vitt att "om det här skall fungera så får du ta och rota fram en ethernetkabel." ;)

Det var som tur var i det här fallet trivialt. Och se, det har naturligtvis inte varit ett enda problem sedan dess.

Det är nämligen det som fast uppkoppling garanterar. Inget krångel och ingen variation.

Så till alla er som har 5G som fungerar fläckfritt; grattis! Ni har vunnit radionätslotteriet. Men för varje vinstlott så finns det ett antal nitlotter, och ni deltar i ett nytt lotteri timme ut och timme in.

Det slipper vi som har fiber.
Det verkar han ha förstått och är medveten om att förutsättningarna kan ändras imorgon, nästa vecka, fem år 10år.
Och sin fiber som finns där att ansluta sig till när det nu inträffar så i hans fall behöver han nog inte fundera så mycket på hur det fungerar för andra på andra orter.

Redigerat:
A A-Man_08 skrev:
Det verkar han ha förstått och är medveten om att förutsättningarna kan ändras imorgon, nästa vecka, fem år 10år.
Och sin fiber som finns där att ansluta sig till när det nu inträffar så i hans fall behöver han nog inte fundera så mycket på hur det fungerar för andra på andra orter.
Tråden är ju till för alla villaägare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S
Fiber är ju överlägset 5G osv. eftersom det i princip är "5G" fast under perfekta förhållanden. Man ger signalen en perfekt väg att ta sig från A till B vilket sällan är fallet med 5G. Visst, vissa kanske har fri sikt till sin närmsta 5G mast och då minskar ju argumenten för att installera fiber, då man i princip har "trådlös fiber" i ett sådant scenario och slipper gräva ned någon kabel vilket ju är dyrt.

Men fiber är inte lika självklart val som det var för 10 år sedan. Som sagt, har man förutsättningar för "trådlös fiber" med fri sikt så skulle nog i alla fall jag provat med 5G innan jag bestämde mig för att lägga ned tiotusentals kronor för fiberanslutning.

S Sp1nd3l skrev:
Fiber är ju överlägset 5G osv. eftersom det i princip är "5G" fast under perfekta förhållanden. Man ger signalen en perfekt väg att ta sig från A till B vilket sällan är fallet med 5G. Visst, vissa kanske har fri sikt till sin närmsta 5G mast och då minskar ju argumenten för att installera fiber, då man i princip har "trådlös fiber" i ett sådant scenario och slipper gräva ned någon kabel vilket ju är dyrt.

Men fiber är inte lika självklart val som det var för 10 år sedan. Som sagt, har man förutsättningar för "trådlös fiber" med fri sikt så skulle nog i alla fall jag provat med 5G innan jag bestämde mig för att lägga ned tiotusentals kronor för fiberanslutning.
Hej
När det gäller tekniska och ekonomiska system så är det bra om vi kan hålla oss med mer än en lösning

Vi uppmanas, när t.ex. banker drabbas av inloggningsbekymmer, att vi har etablerade kontakter med mer än en bank för att kunna betala.

Samma sak gällande kommunikation. Det är, i dagens samhälle där kommunikation är allt viktigare, lämpligt att inte lägga all kommunikation ”i samma korg” utan t.ex. ha minst två alternativ från sin bostad.

I samhället är dessutom elförsörjning och kommunikation ömsesidigt beroende av varandra, vilket ytterligare ökar behovet av redundans.

Som samhällsutvecklingen ser ut idag med bl.a. krig i närområdet så kommer rimligen dessa bekymmer och behov att öka framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.