125 480 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Det är just det exempel du har där som är orsaken till att ditt nät kommer att bli sämre. Vissa typer av trafik kommer att få "företräde" i nätet och det gör ditt abonnemang sämre. Det kan dock bli så att det samtidigt blir billigare, men det lär framtiden få utvisa.nikasp skrev:
Jag tycker med min erfarenhet att det blir fel att ”varna” för att 5G är dåligt, särskilt där jag bor i Stockholm, när det uppenbart funkar utan någon som helst skillnad mot fiber.
Jag har även möjlighet att ansluta mig till fibernätet om det någonsin skulle bli ett problem. Har lite svårt att se det ”komma” i och med att det satsas så mycket på 5G just nu. Noterar även att latens nämns i denna artikel från Telia från februari i år.
[länk]
I Tyskland har man redan spelabonnemang som kostar extra. I USA separata tillägg för att videosamtal skall fungera bättre. I Australien har man abonnemang för företag som har företräde över privatabonnemangen.
Det som kostar med fiber är abonnemanget. Här har du mobilnätens fördel, det är klart mycket mindre administration att hålla igång ett mobilabonnemang än ett fast abonnemang. Du behöver inte hantera separata trådar till alla (den logiska tråden är problemet, inte den fysiska), du behöver inte anpassa dig till varje fibernäts egna egenheter, osv. Allt är under samma ägares kontroll och det enda som behövs är ett modem och ett SIM (hårt eller mjukt). Frågan är om den fasta sidan inte skulle vinna på att gå över till SIM de också. Då skulle de slippa mycket av egenheter a som finns pga "enkelheten" i fasta anslutningar.J JohanLun skrev:Har inte följt denna tråd hela tiden, men kul att tråden varit aktiv ända genom flytt och drift.
Själv kan jag tycka det är lite förvånande att fiber inte är
1) billigare när det väl installerats
2) iallafall har betydligt lägre pris för högre hastigheter
Risken är väl att fler gör som TS, skiter i fiber. Hade man fått väldigt hög hastighet till samma pris (eller lägre) som mobilt bredband, men tvingats till en initialkostnad så hade det känts mycket mer attraktivt.
Dagens affärsmodell verkar vara månadskostnadsbaserad, på allt. Borta är att ta en stor smäll för att sen få något bra och billigt i längden.
Men, kanske är fiber inte bara dyrare att installera utan också kostsamt att underhålla? Gamla tiders telefonsystem kändes som det installerades och sen (förutom luftledning i storm) höll i decennier. Fiber kanske kräver tätt med kopplingspunkter och stationer och ofta reparation och utbyte av utrustning?
Jag har kollat i min router hur mycket data jag förbrukar på min fiber, och förvånande nog (även om det spelas mycket och tittas mycket på film) så drar det inga gigantiska mängder data. Det borde finnas stora möjligheter att göra detta billigare för normalanvändaren.
Anslutning är ju en engångskostnad. Sedan kan det ju rulla på i decennier.pacman42 skrev:
Det som kostar med fiber är abonnemanget. Här har du mobilnätens fördel, det är klart mycket mindre administration att hålla igång ett mobilabonnemang än ett fast abonnemang. Du behöver inte hantera separata trådar till alla (den logiska tråden är problemet, inte den fysiska), du behöver inte anpassa dig till varje fibernäts egna egenheter, osv. Allt är under samma ägares kontroll och det enda som behövs är ett modem och ett SIM (hårt eller mjukt). Frågan är om den fasta sidan inte skulle vinna på att gå över till SIM de också. Då skulle de slippa mycket av egenheter a som finns pga "enkelheten" i fasta anslutningar.
Klart jag har. Men säg att fiberswitchen ger upp av värmelag eller ålder. Då byter man den helt enkelt. Jag tror inte det tar så många minuter. Detta händer kanske 1 gång på 8 år, eller efter ett åsknedslag.pacman42 skrev:
Utrustning i hemmet är ju inte mer komplicerat än ett 5G-modem/router.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 619 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 619 inlägg
Skulle gladeligen gå över till mobilt bredband, men som gamer är problemet latency. Om man som jag kör online tävlingar i simrejsing krävs en latency (svarstid) på typ max 3-4 ms, blir den högre förstör jag tävlingen för alla andra eftersom min bil då börjar "hoppa" över hela banan och slutligen slumpmässigt krascha någon medtävlare. Men innan det händer har man redan blivit utkastad av tävlingsledningen 😆pacman42 skrev:
Har endast testat 4G på sommarstället, där ligger jag på runt 30ms, 5G sägs ha en teknisk bästa svars tid på 1ms, men tyvärr är det många osäkra faktorer som avgör vad man får i praktiken. Att det är STABILT låg latency är helt avgörande när man spelar, så jag får nog vänta några år till innan jag klipper fibern 😉
Det jag menade är att man genom att använda SIM för fast anslutning skulle slippa en massa krångel som finns idag där rätt hus/abonnemang måste hållas koll på. Detta driver kostnader i den fasta anslutningen. Om man standardiserade hur man ansluter fiber via SIM så skulle troligen priserna för fiber kunna sjunka med en hundralapp eller så...Mats-S skrev:
Skulle gladeligen gå över till mobilt bredband, men som gamer är problemet latency. Om man som jag kör online tävlingar i simrejsing krävs en latency (svarstid) på typ max 3-4 ms, blir den högre förstör jag tävlingen för alla andra eftersom min bil då börjar "hoppa" över hela banan och slutligen slumpmässigt krascha någon medtävlare. Men innan det händer har man redan blivit utkastad av tävlingsledningen 😆
Har endast testat 4G på sommarstället, där ligger jag på runt 30ms, 5G sägs ha en teknisk bästa svars tid på 1ms, men tyvärr är det många osäkra faktorer som avgör vad man får i praktiken. Att det är STABILT låg latency är helt avgörande när man spelar, så jag får nog vänta några år till innan jag klipper fibern 😉
Men det som kostar varje månad på fiber är DHCP-servrar, VLAN-taggning, VPN-hantering mm som krävs för att man har separat administration av fibern och av abonnemanget. Dessutom så finns det flera olika standarder för hur det görs, dessutom stor variantbildning inom de gemensamma lösningarna också. I mobilnätet identifieras och autenticeras användaren per anslutning och då behövs mycket mindre administration. Dvs det blir billigare att hantera dig som abonnent. Sedan finns det annat som är mycket dyrare i mobilnätet, där vinner istället fibern. För moderata datamängder är dock mobilt billigare. Sedan har man ju andra krav än det också...K karlmb skrev:
Låter märkligt. Är man inte bara ansluten hela tiden? Så endast en uppkoppling när man blir kund hos en IP-lev?pacman42 skrev:
Men det som kostar varje månad på fiber är DHCP-servrar, VLAN-taggning, VPN-hantering mm som krävs för att man har separat administration av fibern och av abonnemanget. Dessutom så finns det flera olika standarder för hur det görs, dessutom stor variantbildning inom de gemensamma lösningarna också. I mobilnätet identifieras och autenticeras användaren per anslutning och då behövs mycket mindre administration. Dvs det blir billigare att hantera dig som abonnent. Sedan finns det annat som är mycket dyrare i mobilnätet, där vinner istället fibern. För moderata datamängder är dock mobilt billigare. Sedan har man ju andra krav än det också...
Nej, du är inte ansluten "hela tiden". Din IP-adress förnyas ungefär en gång per dygn (typvärde). Det innebär att om din router inte är igång så kan någon annan få denna. IP-adressen tilldelas typiskt av en DHCP-server hos din fiberoperatör som gör relay till DHCP-servern hos din tjänsteleverantör.K karlmb skrev:
Från fiberoperatörens terminering av din anslutning så skall din trafik sedan skickas i en tunnel till din tjänsteleverantör. Mjukvaran som gör detta uppdateras då och då och detta måste göras så att det fungerar i bägge ändar.
Mjukvaran som kopplar ihop de två näten finns det som sagt var många varianter av, vilket gör att tjänsteleverantörerna måste ha en kompatibel lösning med det när som skall anslutas. Detta är en blocker för tjänsteleverantörerna i många nät.
Om man har (10)GPON så har man tidluckor i upplänken som skall allokeras (då man delar upp länk och nedlänk i fibern med andra användare). Denna typ av utrustning uppdateras typiskt runt vart tionde år.
Hade fast anslutning varit lika standardiserad (uppstyrd) som mobilnätet, då hade detta blivit mycket billigare och bättre. Jag har tittat på hur detta kan förbättras, men intresset från nätägarna är dåligt då det är en stor tröskel att kliva över för att få detta att hända.
Vi behöver en ny Stenbeck.pacman42 skrev:
Nej, du är inte ansluten "hela tiden". Din IP-adress förnyas ungefär en gång per dygn (typvärde). Det innebär att om din router inte är igång så kan någon annan få denna. IP-adressen tilldelas typiskt av en DHCP-server hos din fiberoperatör som gör relay till DHCP-servern hos din tjänsteleverantör.
Från fiberoperatörens terminering av din anslutning så skall din trafik sedan skickas i en tunnel till din tjänsteleverantör. Mjukvaran som gör detta uppdateras då och då och detta måste göras så att det fungerar i bägge ändar.
Mjukvaran som kopplar ihop de två näten finns det som sagt var många varianter av, vilket gör att tjänsteleverantörerna måste ha en kompatibel lösning med det när som skall anslutas. Detta är en blocker för tjänsteleverantörerna i många nät.
Om man har (10)GPON så har man tidluckor i upplänken som skall allokeras (då man delar upp länk och nedlänk i fibern med andra användare). Denna typ av utrustning uppdateras typiskt runt vart tionde år.
Hade fast anslutning varit lika standardiserad (uppstyrd) som mobilnätet, då hade detta blivit mycket billigare och bättre. Jag har tittat på hur detta kan förbättras, men intresset från nätägarna är dåligt då det är en stor tröskel att kliva över för att få detta att hända.
Idag är väl 60-70% av hushållen uppkopplade via fiber, övriga mobilt, inget alls och ett fåtal satellit.
Så det är idag ingen större fråga, mest lite diskussion om kostnader och prestanda som dyker upp lite då och då.
Så det är idag ingen större fråga, mest lite diskussion om kostnader och prestanda som dyker upp lite då och då.
B
Boan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 606 inlägg
Boan
Medlem
- Västra Götaland
- 2 606 inlägg