nikasp nikasp skrev:
Inte indraget i huset men finns kopplingspunkt vid brevlådan så ganska snabb grej om jag skulle ångra mig vad gäller 5G. Kostar 24000 kr att ansluta sig plus grävning vilket jag inte är så sugen på en gång till. Mycket jobb och vi har en fin lång skaftväg med gräs på.
Allt är redan framdraget och klart, gissar på att anslutningsavgiften inte kommer vara mer än 24k om 1-2år
Jag hade inte funderat så mycket på den kostnaden.

A A-Man_08 skrev:
@nikasp
Får du samma hastighet på 4g som på 5g nätet?
Här i Riga slutade streamingen hacka när jag gick över fr 5G t 4G.

K karlmb skrev:
Här i Riga slutade streamingen hacka när jag gick över fr 5G t 4G.
Vi testade några grannar igår med en öl i solen (förort) 5G på Halebop på en modern One plus gav lite sämre hastighet än 4G på min gamla S10E med Comviq, nu orkade personen inte testa på 4G det var lite synd.

nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Jag vet inget om 5G, men vi betalade just 18,000 för indragning av fiber med Open Infra. Och det inkluderade internet i 3 år. Det här är utanför Stockholm, Österåker.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jämfört med olyckskorparna som tycker att ”det går aldrig” fast de inte ens bor i länet.
På vilket sätt menar du att skribentens bostadsort är relevant? Tänker du möjligen som Anna Kinberg Batra att ”stockholmare är smartare än lantisar”?

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt menar du att skribentens bostadsort är relevant? Tänker du möjligen som Anna Kinberg Batra att ”stockholmare är smartare än lantisar”?
De verkar vara säkra på att det inte funkar bra medan jag har faktisk erfarenhet på plats av att all trafik går via 5G-routern. Och går ännu utan att jag märker någon som helst skillnad mot fiber 100/100 (9 år) i samma område.

nikasp nikasp skrev:
De verkar vara säkra på att det inte funkar bra medan jag har faktisk erfarenhet på plats av att all trafik går via 5G-routern. Och går ännu utan att jag märker någon som helst skillnad mot fiber 100/100 (9 år) i samma område.
Ingen påstår att du ljuger.
Vi pratar om framtiden.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är iofs sant.

• Haha
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
K karlmb skrev:
Ingen påstår att du ljuger.
Vi pratar om framtiden.
Jag tycker med min erfarenhet att det blir fel att ”varna” för att 5G är dåligt, särskilt där jag bor i Stockholm, när det uppenbart funkar utan någon som helst skillnad mot fiber.

Jag har även möjlighet att ansluta mig till fibernätet om det någonsin skulle bli ett problem. Har lite svårt att se det ”komma” i och med att det satsas så mycket på 5G just nu. Noterar även att latens nämns i denna artikel från Telia från februari i år.

https://press.telia.se/news/telias-5g-naet-moejliggoer-droenarfilmning-paa-vasaloppet-2025-494219

nikasp nikasp skrev:
Jag har även möjlighet att ansluta mig till fibernätet om det någonsin skulle bli ett problem. Har lite svårt att se det ”komma” i och med att det satsas så mycket på 5G just nu. Noterar även att latens nämns i denna artikel från Telia från februari i år.
Jo vi vet att du tror att det alltid kommer att fungera väl.
Du får göra precis som du vill, men att det är garanterat utan problem eller "billigt" för alla i hela landet att när som helst beställa en fiberansluting är helt enkelt inte korrekt.
Med det så lämnar jag denna tråd.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
1000+ inlägg senare lär du nikasp inte övertyga skeptikerna. deras inte utan grund invändningar mot 5g-surfning en masse kvarstår, likaså de konfiskatoriska anslutningsavgifterna till fiber. det har här i tråden antytts att det är osolidariskt på något vis, att nyttja det begränsade frekvensutrymmet i etern till hemmasurf. och själv hade jag gärna anslutit mig till den fiber som ändå finns i gatan vore inte avgiften i skurk-klass.

så det är ändå bra att 5g-surf finns för dig och mig. så länge det funkar så bra som det uppenbarligen gör, känns det högst lämpligt att fortsätta på vår inslagna väg.

själv sitter jag nöjd 900 mbps 5g utomhus vid vår villa i en mellanstor stad, och runt 250 via wifi inne i huset. det duger fint till tv och allt annat. hittills stabilt och bra.

anslutningskostnaden inklusive router för några år sedan var noll. inte 29 jäkla tusen sekiner.

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
J
Har inte följt denna tråd hela tiden, men kul att tråden varit aktiv ända genom flytt och drift.

Själv kan jag tycka det är lite förvånande att fiber inte är

1) billigare när det väl installerats
2) iallafall har betydligt lägre pris för högre hastigheter

Risken är väl att fler gör som TS, skiter i fiber. Hade man fått väldigt hög hastighet till samma pris (eller lägre) som mobilt bredband, men tvingats till en initialkostnad så hade det känts mycket mer attraktivt.

Dagens affärsmodell verkar vara månadskostnadsbaserad, på allt. Borta är att ta en stor smäll för att sen få något bra och billigt i längden.

Men, kanske är fiber inte bara dyrare att installera utan också kostsamt att underhålla? Gamla tiders telefonsystem kändes som det installerades och sen (förutom luftledning i storm) höll i decennier. Fiber kanske kräver tätt med kopplingspunkter och stationer och ofta reparation och utbyte av utrustning?

Jag har kollat i min router hur mycket data jag förbrukar på min fiber, och förvånande nog (även om det spelas mycket och tittas mycket på film) så drar det inga gigantiska mängder data. Det borde finnas stora möjligheter att göra detta billigare för normalanvändaren.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har inte följt denna tråd hela tiden, men kul att tråden varit aktiv ända genom flytt och drift.

Själv kan jag tycka det är lite förvånande att fiber inte är

1) billigare när det väl installerats
2) iallafall har betydligt lägre pris för högre hastigheter

Risken är väl att fler gör som TS, skiter i fiber. Hade man fått väldigt hög hastighet till samma pris (eller lägre) som mobilt bredband, men tvingats till en initialkostnad så hade det känts mycket mer attraktivt.

Dagens affärsmodell verkar vara månadskostnadsbaserad, på allt. Borta är att ta en stor smäll för att sen få något bra och billigt i längden.

Men, kanske är fiber inte bara dyrare att installera utan också kostsamt att underhålla? Gamla tiders telefonsystem kändes som det installerades och sen (förutom luftledning i storm) höll i decennier. Fiber kanske kräver tätt med kopplingspunkter och stationer och ofta reparation och utbyte av utrustning?

Jag har kollat i min router hur mycket data jag förbrukar på min fiber, och förvånande nog (även om det spelas mycket och tittas mycket på film) så drar det inga gigantiska mängder data. Det borde finnas stora möjligheter att göra detta billigare för normalanvändaren.
Det borde väl vara tvärtom, lägre pris för lägre hastigheter?

J
A A-Man_08 skrev:
Det borde väl vara tvärtom, lägre pris för lägre hastigheter?
Med fiber, läge pris på högre hastighet än motsvarande trådlöst. Fiber 10/10 är ju obegripligt- de som köper det kommer förmodligen mycket billigare undan med mobilt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Med fiber, läge pris på högre hastighet än motsvarande trådlöst. Fiber 10/10 är ju obegripligt- de som köper det kommer förmodligen mycket billigare undan med mobilt.
Jo men skillnaden är att du alltid har 10/10 eller 100/100, du köper en access.
Men finns det någon mening att sälja 10/10 idag för privatpersoner?
Kan tänka mig att det kanske säljs fortfarande till företag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.