125 490 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Här tvärtom 30k vart 25k och i slutändan 6k i anslutningsavgift.blackarrow skrev:
Det är anekdotiskt men 8-10 timmars test varje vardag plus fyra personer i familjen som nyttjar nätet på fritiden tycker jag är ganska bra data. Jämfört med olyckskorparna som tycker att ”det går aldrig” fast de inte ens bor i länet.pacman42 skrev:
Jo, så är det ju, men samtidigt så tror jag tråden hade dött för länge sedan om endast boende i Sollentuna hade kommenterat i tråden. Nu har du ju ändå fått förhoppningsvis värdefull input och fått dela med dig av dina upplevelser till desto fler personer än vad du hade fått om dina grannar hade gjort detsamma. Själv tror jag precis som många andra att den ena tekniken förstås inte utesluter den andra utan de samexisterar och det är bara att välja vad som passar bäst för ögonblicket. De flesta verkar uppskatta en fast uppkoppling, där man vet vad man får, men numera är mobilnätet väldigt bra utbyggt, till och med i Sollentuna. Jag vet att man gjort tester i mobilnätet där man på prov stängt ner halva nätet, och det har ändå presterat på topp.nikasp skrev:
Jag bor i ett område där det endast är villabebyggelse och >90% uppkopplade med fiber. Finns inga säsongsgrejer förutom skolavslutning en timme per år. Den dagen märkte jag ingenting heller.[SKPG]Zamora skrev:
Själv skulle jag alla gånger använda fiber om det fanns indraget, jag har för närvarande 250/250 med Telenor som fungerar bra.
Har kunder med både stora och små nät som kör mobilt, fungerar väldigt bra. Största nätet jag driftar och har byggt kör Telia från masten i Skedshult. Poyntingantenn, bryggad Teltonika-router samt en jäkla massa Unifiprodukter. Fiber från verkstad till 4 hus på fastigheten, länk till ett 5:e. Har fungerat skitbra i 4 år, ligger stabilt på 110/20. Till denna midsommarhelg, då störtdök det till strax över 5 ner och 1 upp. Masten var helt enkelt överbelastad.
Så, mobilt fungerar skitbra, tyvärr kan det IBLAND vara sårbart
Intressant tråd och sjukt många inlägg. Min slutsats hittills är att det funkar kanon för en familj med två pers som jobbar hemifrån (finansiell IT). Dock ingen som skickar gigantiska filer upp och ner regelbundet även och jag drar iväg lite 5 GB filer då och då.J Jocke Best skrev:Jo, så är det ju, men samtidigt så tror jag tråden hade dött för länge sedan om endast boende i Sollentuna hade kommenterat i tråden. Nu har du ju ändå fått förhoppningsvis värdefull input och fått dela med dig av dina upplevelser till desto fler personer än vad du hade fått om dina grannar hade gjort detsamma. Själv tror jag precis som många andra att den ena tekniken förstås inte utesluter den andra utan de samexisterar och det är bara att välja vad som passar bäst för ögonblicket. De flesta verkar uppskatta en fast uppkoppling, där man vet vad man får, men numera är mobilnätet väldigt bra utbyggt, till och med i Sollentuna. Jag vet att man gjort tester i mobilnätet där man på prov stängt ner halva nätet, och det har ändå presterat på topp.
Har lovat att jag skriver om det skulle upplevas svajigt. Som skrivet jämför jag med 100/100 via fiber som vi hade på gamla adressen i ca 9 år, och samma typ av hemjobb då som nu.
I torpet kan det hotet vara konkret pga långa avstånd och landsbygd men de ”fuldrog” fibern typ 200 meter med vad jag tror kallas micro trencher. Smalt spår bara och inte så mycket skydd för fiberkabeln.K karlmb skrev:
I Sollentuna läggs det ner 50 mm gröna fiberrör vilket känns mycket mer seriöst. Fick själv hämta ut när jag grävde längs vår skaftväg.
Nä det låter ju inte så tungrott. Själv sitter jag och scrollar i kartprogram med kanske 30 lager, samtidigt som jag bläddrar mellan många länkade excelfiler med tusentals rader och kolumner med zz-namn. Gör man det samtidigt som man delar skärmen i Teams, med ljud via datorn så behöver man speciellt korta pingtider. Min pc kan ändå sega tillfälligt, men har inte undersökt precis vad det beror på.nikasp skrev:
Intressant tråd och sjukt många inlägg. Min slutsats hittills är att det funkar kanon för en familj med två pers som jobbar hemifrån (finansiell IT). Dock ingen som skickar gigantiska filer upp och ner regelbundet även och jag drar iväg lite 5 GB filer då och då.
Har lovat att jag skriver om det skulle upplevas svajigt. Som skrivet jämför jag med 100/100 via fiber som vi hade på gamla adressen i ca 9 år, och samma typ av hemjobb då som nu.
Inte indraget i huset men finns kopplingspunkt vid brevlådan så ganska snabb grej om jag skulle ångra mig vad gäller 5G. Kostar 24000 kr att ansluta sig plus grävning vilket jag inte är så sugen på en gång till. Mycket jobb och vi har en fin lång skaftväg med gräs på.K karlmb skrev:
Precis. 24000 idag.nikasp skrev:
Förläggning i mark görs med fiberslang/duct och sedan blåser man i fiber är det vanliga sättet. Extra kanalisation brukar bara vara vanligt vid nybyggnation där man förbereder för fiber, dvs den gröna kanalisationen du nämner. Eller när fastighetsägaren själv vill gräva eller ska göra det, då får de kanalisation där fiberägaren sedan drar fiberslang/duct och blåser fiber.nikasp skrev:
I torpet kan det hotet vara konkret pga långa avstånd och landsbygd men de ”fuldrog” fibern typ 200 meter med vad jag tror kallas micro trencher. Smalt spår bara och inte så mycket skydd för fiberkabeln.
I Sollentuna läggs det ner 50 mm gröna fiberrör vilket känns mycket mer seriöst. Fick själv hämta ut när jag grävde längs vår skaftväg.
Det är fortfarande anekdotiskt för alla andra, även för folk i samma kommun. Det finns fortfarande ingenting som säger att det fungerar bra för någon som bor nära E4, eller som bor på gränsen mellan två celler. Man kan aldrig veta förrän man testat på just den platsen, med den utrustning man tänker använda, samt att man har sådan "tur" att en cellomplanering inte sker i närområdet. Sedan har vi sådana saker som strömavbrott, redundans i movilnätet och annat också.nikasp skrev:
Det är jättebra att du är nöjd! Jag skulle inte vara det då jag har speciella behov. Många andra skulle inte vara det med de behov de har. Det går dessutom inte att flytta din nöjdhet till andra personer i andra områden även om de har liknande behov som dig, detta då varje område är unikt. Vidare så går det inte flytta din nöjdhet till andra operatörer heller så de alla gör olika marknadsbedömningar för varje plats/område.
Många gör andra bedömningar än vad du gör och det är förresten bra för dig.
Men det är som sagt jättebra att du är nöjd, även om det är svårt att överföra det på allmänheten i övrigt.
Sedan så skulle ju jag gärna se att alla använde mobilnätet, det vore bra för min lön...
...men vi har väldigt många utmaningar rörande täckning, redundans, kapacitet, mobilitet mm innan vi kan komma dit.