125 490 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Själv skulle jag alla gånger använda fiber om det fanns indraget, jag har för närvarande 250/250 med Telenor som fungerar bra.
Har kunder med både stora och små nät som kör mobilt, fungerar väldigt bra. Största nätet jag driftar och har byggt kör Telia från masten i Skedshult. Poyntingantenn, bryggad Teltonika-router samt en jäkla massa Unifiprodukter. Fiber från verkstad till 4 hus på fastigheten, länk till ett 5:e. Har fungerat skitbra i 4 år, ligger stabilt på 110/20. Till denna midsommarhelg, då störtdök det till strax över 5 ner och 1 upp. Masten var helt enkelt överbelastad.
Så, mobilt fungerar skitbra, tyvärr kan det IBLAND vara sårbart
Har kunder med både stora och små nät som kör mobilt, fungerar väldigt bra. Största nätet jag driftar och har byggt kör Telia från masten i Skedshult. Poyntingantenn, bryggad Teltonika-router samt en jäkla massa Unifiprodukter. Fiber från verkstad till 4 hus på fastigheten, länk till ett 5:e. Har fungerat skitbra i 4 år, ligger stabilt på 110/20. Till denna midsommarhelg, då störtdök det till strax över 5 ner och 1 upp. Masten var helt enkelt överbelastad.
Precis så är det. Erfarenheten från oss i branschen är att det går jättebra fram till dess att det snabbt degraderas till oanvändbart.[SKPG]Zamora skrev:
Själv skulle jag alla gånger använda fiber om det fanns indraget, jag har för närvarande 250/250 med Telenor som fungerar bra.
Dumt att kolla på tv när man ändå är i Riga. Jag hade passat på att sett Hundarna i Riga.K karlmb skrev:Just nu sitter jag i ett rel nybyggt flerbostadshus i Riga.
Det finns fiber i huset och jag tror de flesta har det aktiverat.
Eller så inte pga kostnader.
På 5e våningen använder jag mobilnätet som här går på 5G, när jag använder Telias TV-app.
Det hackar o stannar så ofta att det är struligt att ställa in ljudvolymen.
Helt tydligt är nätet överbelastat här iaf en vanlig vardagskväll.
Fundera inte. Fiber är som kommunalt avlopp = framtidssäkert. Har levt med alla möjliga varianter av luftburet och nackdelen är att det är bra en stund. Över tid måste du hela tiden uppgradera utrustningen i takt med teknik utvecklingen. En svenskt hushåll på Hemnet ska bara ha fiber idag.
Alla byggen jag är på kör enbart 4G/5G, möten via Teams, 10-12 datorer uppkopplade samtidigt, ibland fler beroende på storlek av arbetsplatsen. På rasterna när ya-arbetarna har rast så kopplar även dom upp sig på nätet. Sällan, mycket sällan det är några problem. Fiber är uteslutet då arbetsplatserna är tillfälliga. Men förvånad att det fungerar så pass bra 13h om dagen i alla fall.
År 2000 kostade det 10500 netto att ansluta sig i Sollentuna.K karlmb skrev:
Tio år senare ca 9000 om man bodde på rätt sida av gatan.
Stickan
På vår gata körde Telia Öppen Fiber erbjudanden med några års mellanrum. Där emellan var det alltså 3 ggr dyrare än ditt pris...Stickan56 skrev:
De som byggt sina hus "själva" och forfarande bodde kvar var väl inte så intresserade av fiber.
Tror 3 av 12 hus saknade fiber när vi flyttade.