J
kisumisu kisumisu skrev:
Är själv i spåren att helt gå till mobilt. Fibern bara höjs och höjs.
Det vore nog bra att fler gjorde detta, min upplevelse är att fibern är generellt överprissatt.
Antingen har man missbedömt vad det kostar att driva fiber och det är korrekt att den ska vara så dyr, eller är det just faktumet att man låser in kunden och egentligen kan höja hur mycket som helst.

Förstår faktiskt inte varför det ska vara så dyrt. Jag har 100/100 och skulle gärna haft mer, men det kostar betydligt mera, för mig skulle det bara nyttjas som korta burstar några minuter om dagen när jag laddar ned en stor fil så troligen kostar det knappt nåt för operatören, ja, kanske en initial uppdatering av nån hårdvara, men jag antar att de ändå har uppdaterat båda ändar så det klarar 1000.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M MiWi skrev:
Fick ge 20000 kr för fiberanslutning för ca 5 år sedan. Nu tar Telia 4000 kr för anslutning av de grannar som inte gick med från början. Man hör alltid att det blir dyrare att gå med senare men det gäller tydligen inte längre
Du har lärt dig en läxa. En säljare som vill sälja kör med en sådan vals för att folk ska slå till. Tyvärr går folk på det.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du blir alltså subventionerad idag vid en efteranslutning. Varför?
Jag vet inte om jag är subventionerad? Bolaget tjänar väl en hel del på att ha fler kunder, så även om kostnaden att dra fiber till mig belastar bolaget så räknar de nog med att tjäna in det över tid. Med tanke på att mina grannars månadspris för fiber höjts betydligt mer än inflationen de senaste åren så utnyttjar de garanterat sin monopolställning till att dra in fina pengar.

K Kardan79 skrev:
Ett "jag är så fartblind att jag inte ser vägen"-argument, anser jag.

När var det och var i landet bor du? Det låter i mina öron helt orimligt.

Har inte hört talas om någon som betalat under 25 000 kr för efteranslutning i modern tid.

En bekant har ett radhus inne i Uppsala. Är typ 3m till gatan utanför tomten.
Kostade 30 000kr att ansluta fastigheten förra året. De fastigheter som initialt anslöt sig betalade 12 000kr, men det var ett tag sedan.

Farsgubben har gått i pension och befinner sig en hel del i sommarstugan i Roslagen och valde att dra in fiber. 12m gammal sjöbotten från byggnad till befintlig anslutningspunkt - 32 000kr.

I området jag bor i strax utanför Uppsala kostade det 15 000kr per hushåll för anslutningen när fiber drogs in i området. Vi fick ett erbjudande om knappt 40 000kr när vi ställde frågor om att nu ansluta fastigheten.

Det är ju exakt NOLL konkurrens, vilket jag förutsätter är förklaringen till priserna.
Telia efteranslutning 6000 kr

L lbgu skrev:
Med tanke på att mina grannars månadspris för fiber höjts betydligt mer än inflationen de senaste åren så utnyttjar de garanterat sin monopolställning till att dra in fina pengar.
Är det nätägarens avgifter som har höjts så mycket eller tjänsteleverantörens (eller båda kanske?)
Hos oss har priset på tjänsterna dragit iväg, men jag vet inte om nätägaren får särskilt stor del av den kakan?

L lbgu skrev:
Jag vet inte om jag är subventionerad? Bolaget tjänar väl en hel del på att ha fler kunder, så även om kostnaden att dra fiber till mig belastar bolaget så räknar de nog med att tjäna in det över tid. Med tanke på att mina grannars månadspris för fiber höjts betydligt mer än inflationen de senaste åren så utnyttjar de garanterat sin monopolställning till att dra in fina pengar.
Det betalades ut stora bidrag när näten byggdes i många fall. Att inte ens ta betalt vad en anslutning kostar att göra i efterhand är en subvention i fht de som redan är med. Men detta gäller förstås mer vi i fiberföreningar, en kommun kan ju lalla lite som de vill med pengar.
Och som du säger, ifall man skruvat upp alla intäktskranar så är ju din anslutning snart betald.
Visar på nyttan med att inte sälja sitt fibernät öht utan äga det tillsammans med grannarna.

A A-Man_08 skrev:
Telia efteranslutning 6000 kr
Det där gäller inte överallt.

K karlmb skrev:
Det där gäller inte överallt.
Nej självklart inte.

useless useless skrev:
Är det nätägarens avgifter som har höjts så mycket eller tjänsteleverantörens (eller båda kanske?)
Hos oss har priset på tjänsterna dragit iväg, men jag vet inte om nätägaren får särskilt stor del av den kakan?
Tjänsterna är ju iaf till del konkurrensutsatta. Nätägaren tar hyra.

I mitt nät kostade anslutning till fibern 18000 när den lades. Efteranslutning kostar 28000kr. Orsaken är att det oftast krävs grävning till fastigheterna (landsbygd).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tjänsterna är ju iaf till del konkurrensutsatta. Nätägaren tar hyra.
Jag betalar ingen särskild avgift till nätägaren utan det är en dold kostnad inbakad i avgiften för tjänsterna. Skulle vara intressant att se hur stor del av kostnadsökningen som beror på att tjänsteleverantörerna måste betala mer för att få leverera i nätet, men den informationen är väl hemlig...

• Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag betalar ingen särskild avgift till nätägaren utan det är en dold kostnad inbakad i avgiften för tjänsterna. Skulle vara intressant att se hur stor del av kostnadsökningen som beror på att tjänsteleverantörerna måste betala mer för att få leverera i nätet, men den informationen är väl hemlig...
Nej, och vi med fiberförening betalar mkt lite i hyra om något.
Det bakas istället in i pengen som kommunikationsoperatörern tar. I många fall Telia.
Det har gjorts jämförelser med kommunnät där inga påslag i princip har gjort och så har man jämfört med vad samma tjänster i "Öppen fiber" hos Telia kostar. Tex Bahnhof 250/250.
Då ser man att påslaget är nära 100%. Telia betalar sedan en peng till nätägaren i hyra eller kickback på försäljningen.
Den som alltid tjänar pengar är kommunikationsoperatören. Han står mkt liten risk vid nätbygget och vid eventuella prishöjningar på tjänsterna kan han bara skicka räkningen vidare.

useless useless skrev:
Nätägarens. Hur de andra tjänsterna utvecklats har jag ingen större koll på, folk har ju olika tjänster så inte lätt att jämföra. Sen har ju nätägaren det lättare att höja då det är en monopolsituation.

K karlmb skrev:
Att inte ens ta betalt vad en anslutning kostar att göra i efterhand är en subvention i fht de som redan är med. Men detta gäller förstås mer vi i fiberföreningar, en kommun kan ju lalla lite som de vill med pengar.
Subvention eller affärsmässigt beslut för att få nya kunder. Om en affär som säljer varor under deras inköpspris i någon REA-kampanj så kallar min inte det subvention.
Att en fiberförening inte erbjuder billigare efteranslutning är väl i det närmaste självklart. De som själva har betalt ett pris vill ju naturligtvis inte att deras grannar ska få köpa samma sak billigare än vad de gjorde.

L lbgu skrev:
Subvention eller affärsmässigt beslut för att få nya kunder. Om en affär som säljer varor under deras inköpspris i någon REA-kampanj så kallar min inte det subvention.
Att en fiberförening inte erbjuder billigare efteranslutning är väl i det närmaste självklart. De som själva har betalt ett pris vill ju naturligtvis inte att deras grannar ska få köpa samma sak billigare än vad de gjorde.
Det blir en lek med ord, men om ett bolag säljer ut anslutningar billigt så får ju de befintliga kunderna vara med och betala det på kommande prisökningar. Det kan man kalla en subvention.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.