K
A A-Man_08 skrev:
En villa i sollentuna går på runt minst 10 miljoner så det är en ganska låg summa i sammanhanget.
Ett "jag är så fartblind att jag inte ser vägen"-argument, anser jag.
L lbgu skrev:
Jag har blivit erbjuden ner till ca. 10k för efteranslutning. Då måste de ändå gräva ett antal hundra meter bara för att komma till min tomtgräns. Fast när de först installerade i området kostade det ca. 18k och de försökte skrämmas med att det skulle kosta mycket mer senare. Ren lögn givetvis.

Annars har jag 4G och det funkar utmärkt. Beror givetvis på var man har masten.
När var det och var i landet bor du? Det låter i mina öron helt orimligt.

Har inte hört talas om någon som betalat under 25 000 kr för efteranslutning i modern tid.

En bekant har ett radhus inne i Uppsala. Är typ 3m till gatan utanför tomten.
Kostade 30 000kr att ansluta fastigheten förra året. De fastigheter som initialt anslöt sig betalade 12 000kr, men det var ett tag sedan.

Farsgubben har gått i pension och befinner sig en hel del i sommarstugan i Roslagen och valde att dra in fiber. 12m gammal sjöbotten från byggnad till befintlig anslutningspunkt - 32 000kr.

I området jag bor i strax utanför Uppsala kostade det 15 000kr per hushåll för anslutningen när fiber drogs in i området. Vi fick ett erbjudande om knappt 40 000kr när vi ställde frågor om att nu ansluta fastigheten.

Det är ju exakt NOLL konkurrens, vilket jag förutsätter är förklaringen till priserna.

S
K Kardan79 skrev:
Ett "jag är så fartblind att jag inte ser vägen"-argument, anser jag.

När var det och var i landet bor du? Det låter i mina öron helt orimligt.

Har inte hört talas om någon som betalat under 25 000 kr för efteranslutning i modern tid.

En bekant har ett radhus inne i Uppsala. Är typ 3m till gatan utanför tomten.
Kostade 30 000kr att ansluta fastigheten förra året. De fastigheter som initialt anslöt sig betalade 12 000kr, men det var ett tag sedan.

Farsgubben har gått i pension och befinner sig en hel del i sommarstugan i Roslagen och valde att dra in fiber. 12m gammal sjöbotten från byggnad till befintlig anslutningspunkt - 32 000kr.

I området jag bor i strax utanför Uppsala kostade det 15 000kr per hushåll för anslutningen när fiber drogs in i området. Vi fick ett erbjudande om knappt 40 000kr när vi ställde frågor om att nu ansluta fastigheten.

Det är ju exakt NOLL konkurrens, vilket jag förutsätter är förklaringen till priserna.
40 papp är tråkiga pengar givetvis, men det finns ju inget alternativ, så det skulle lika gärna kunna kosta 100 papp o man måste ändå hosta upp dom förr eller senare.

kisumisu
nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
1. Kolla först vad det är för operatörer som finns på området.
2. Behöver inte kosta en förmögenhet men kan göra det.
3. Kolla vilka avtal som erbjuds se nr1 även här! Du kanske har 100/100 Mbit som kostar 500kr+ per månad eller kan få 10/10 Gbit för 199kr/mån.

Jag förstår att ni är beroende av fungerande internet. Men blir en lösning ned dubbla 5g abbonemang kanske bättre lösning? Två eller tre abb. En på Telia, en på Telenor och Tre.
Blir inte heller många onödiga månadskostnader om ni delar ni har väl redan nu nåt mobilabonnemang i mobilen.

Är själv i spåren att helt gå till mobilt. Fibern bara höjs och höjs. Men jag är dock inte beroende av internet när det gäller jobb.

Men det är svårt generellt säga om du klarar dig eller inte då 5G är olika bra och så öven fibern, fiber är inte heller idiotsäkert som vissa påstår.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vi kör 5g bara. Sa upp fibern.
Vi har ca 400 mbit ner och 70 Mbit upp.
Allt beror på hur många i in omgivning som belastar.
Har en Zyxel mobil router FWA 510 och dessutom utbyggt md ett mesh nätvärk Wii 7.
Fungerar för TV och streamar möten.
Men hur det dssutom fungerar med spelande barn svårt att säga.
Kör Telia 5g obegränsat
Varför sa ni upp? Fick ni lägre månadskostnad?

A Alexn72 skrev:
En litet tillägg till 20 ner och 10 upp hos mig med 4/5g.
Jag köpte fiber för runt 20k.
Billigt snabbt internet tänkte jag...

Men det lutar mer och mer åt att jag får betala 400kr för 10 10 Mbit. Eller 450kr för 100/100.

Så jag tröttande och tog mobilt för 249kr i månaden med obegränsat data.

Ironin är att när jag hade fiber så kom jag aldrig upp i 10 varken ner eller upp....
Så när senaste höjningen kom så svarade jag med uppsägning.
Det där måste ju bero på problem med din router eller mediomvandlare.

K karlmb skrev:
Varför sa ni upp? Fick ni lägre månadskostnad?
Vi hade både fiber och ett tilläggskort för bredband obegränsat då det ingick som förmån med Tele2 abonnemanget till telefonen.
Vi körde dubbelt flera månader men insåg att fibern blev överflödig.

L lbgu skrev:
Jag har blivit erbjuden ner till ca. 10k för efteranslutning. Då måste de ändå gräva ett antal hundra meter bara för att komma till min tomtgräns. Fast när de först installerade i området kostade det ca. 18k och de försökte skrämmas med att det skulle kosta mycket mer senare. Ren lögn givetvis.

Annars har jag 4G och det funkar utmärkt. Beror givetvis på var man har masten.
Du blir alltså subventionerad idag vid en efteranslutning. Varför?

S saltet skrev:
Vi hade både fiber och ett tilläggskort för bredband obegränsat då det ingick som förmån med Tele2 abonnemanget till telefonen.
Vi körde dubbelt flera månader men insåg att fibern blev överflödig.
Så vad ligger era mobilräkningar i familjen på idag resp innan?

J
M MiWi skrev:
Fick ge 20000 kr för fiberanslutning för ca 5 år sedan. Nu tar Telia 4000 kr för anslutning av de grannar som inte gick med från början. Man hör alltid att det blir dyrare att gå med senare men det gäller tydligen inte längre
Sanning med modifikation. Det du talar om är troligen s.k Upsell, där man försöker efteransluta de villor man förberett med fiber till. Vanligen bygger man fibernät med 10% överkapacitet i FOSarna, just för detta ändamål. Samma för alla nät. När dessa fiber är slut så blir det dyrare, eftersom mer ducter etc måste schaktas och dras fram, fiber blåsas in. Väldigt mycket dyrare. Det beror alltså på när och hur man kan ansluta sig senare. Man kan ha tur, eller otur i detta.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Så vad ligger era mobilräkningar i familjen på idag resp innan?
Vi tog bort fiber för 599 kronor i månaden.

nikasp nikasp skrev:
Det blir nog att testa 5G först med risk för att man blir snål och aldrig drar in. Obs att vi inte budat än men har skickat in om lånelöfte och ska värdera vår egen villa både onsdag och torsdag. Vårt hur har nytt badrum, ny tvättstuga, solpaneler med batteri, krallig luftluftare, ommålat petnoga av mig själv för två år sen osv. Så köper vi får vi börja om 😀
Vi får 500-600upp & 20-30ner och en svarstid på cirka 30ms med Telias 5g.
Fiber är ju givetvis att föredra men 5g funkar betydligt bättre än tidigare 4g.
Bor centralt i en håla i Västra Götaland 🙂

B Bendish skrev:
Vi får 500-600upp & 20-30ner och en svarstid på cirka 30ms med Telias 5g.
Fiber är ju givetvis att föredra men 5g funkar betydligt bättre än tidigare 4g.
Bor centralt i en håla i Västra Götaland 🙂
Har man inte behov att skicka tunga filer går 5G bra att se på TV och aktivt jobba hemma.
Men ska man skicka filer på fler hundra mbyte då behövs fiber.

K karlmb skrev:
Det där måste ju bero på problem med din router eller mediomvandlare.
Text om mobilt bredband med rubriken "Hur snabbt är mobilt bredband?" och information om hastigheter från 10-300 Mbit/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
nikasp nikasp skrev:
Det blir nog att testa 5G först med risk för att man blir snål och aldrig drar in.
Jag bor också i Sollentuna och vi drog in fiber ganska direkt när vi flyttade in för 10 år sen. Körde ADSL ett litet tag men jag antar det är utdött nu. Kör 100/100 vi a Bahnhof och det funkar kanonbra. SEOM är bra att ha att göra med. Men jag förstår funderingen, 5g kostar mindre än fiber och man får mer data, men för dataspelsspelande barn troligen sämre latens. Tycker tyvärr systemet med fiber är dåligt, iom att man får en fiberägare som man blir lite livegen under - men jag tror ändå att SEOM eller om man har tex Telia är betydligt bättre än många andra fiberägare. De är inte billiga men verkar inte heller vilja skörta upp en totalt. Hade det varit nån annn fiberägare skulle jag nog om det kostar 40.000 inte installerat utan kört 5g, men SEOM tycker jag känns seriösa och jag tror inte de kommer fulhöja priserna över tid.

Vet inte om de kör driver där de sänker priset, jag skulle nog testat med 5g och sen så fort det blir bra pris köpt fiber.
nikasp nikasp skrev:
Obs att vi inte budat än men har skickat in om lånelöfte och ska värdera vår egen villa både onsdag och torsdag. Vårt hur har nytt badrum, ny tvättstuga, solpaneler med batteri, krallig luftluftare, ommålat petnoga av mig själv för två år sen osv. Så köper vi får vi börja om 😀
Spännande och utmanande. Blir det ett äldre eller nyare hus? Då jag gillar äldre hus brukar jag spana på annonser, även om jag inte har några planer på att flytta...

S saltet skrev:
Vi tog bort fiber för 599 kronor i månaden.
Det var dyrt. Då ingick ingen TV eller andra tjänster?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.