W Wiktorpedia skrev:
Kör genom Telenor på mitt bolag med ett extra simkort till routern. Samma abb som till mobilen. Tror jag betalar ca 500 kr per månad. Obegränsad surf.
OK, så med ett mer vanligt abb hade du kanske betalat 250 kr. Kostnad då är 250 kr/ mån för bredbandet.
Det är inte billigare än med fiber här hos oss iaf. Med Telia Lagom TV och 1Gb/1Gb betalar vi 249kr/mån. inkl avgift till föreningen.

nikasp nikasp skrev:
Tack för alla svar! Varit väldigt upptagen med jobb och hockeyträning men kollade med SEOM före kl 16. Färdigt med anslutningspunkt i gatan så kostar 24900 men tror jag måste gräva lååångt själv som jag gjorde 2015 eller 16. Lång skaftväg upp.

Tack igen!
Det skulle jag ta utan minsta lilla tvekan.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Därför att det inte är fråga om någon simpel prenumeration. Det är en investering i infrastruktur, och jag är trött på folk som tycker de är smarta och ska glida in senare när allt jobb är gjort och risken är noll.
För mig är det bara ett av många sätt att få bredband. Sen har jag tackat nej till alla 'billiga' erbjudanden då jag har ett väl fungerande mobilt bredband som har lägre månadskostnad än vad fibern skulle kosta så du behöver inte irritera dig på att jag skulle snyltat och skaffat en billigare fiber än mina grannar.
Så jag känner inte att detta är någon infrastruktur som jag behöver.

En stor fördel med mobilt bredband är just att det är mobilt, fiber är som mitt gamla ADSL, det kräver en ledning vilket är en nackdel om man t.ex. även vill ha bredband när man är i sommarstuga/husvagn/m.m.

ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Det skulle jag ta utan minsta lilla tvekan.
Ja mä! För övrigt hade jag, för citera några inbitna felfinnare på forumet, "helt fel" när jag gissade på en kostnad på 25-30 tusen. Helt utanför den aktuella debiteringen.

Fiber är fiber så är det bara.
Star link 5g trådlöst osv nej 👎 tack för mig
Finns många förståsigpåare överallt
Har 300/300 lina
WiFi6 Asus router
Har en Samsung 98", uppe, nere i källaren har ungarna varsin samsung 42" i sina rum o i gästrummet /tv rummet nere i källaren har vi en Samsung 65"
Ungarna spelar varje dag, larm kopplat till fibern
Mobiler hit o dit.
Jag snittar 320-330 både upp ner på ovanvåningen
Ute i carporten o ute trädgården snittar jag ca 280 Mbit
Nere i källaren snittar jag ca 240 Mbit med betongväggar.
Under de 4 åren vi haft fiber har vi haft driftstörning en gång. Den varade i ca 30 min
De säger väl allt 😂 😂 😂
Använder min lokala internet leverantör, och inte någon av de stora som i mina ögon är födda i en kraftig uppförsbacke med monopol o storhetsvansinne! 😜

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jag har precis köpt hus söder om stan som saknar fiberanslutning. Min plan är Starlink. Förvånad att ingen ens väckt tanken i tråden innan.
5G är betydligt bättre än Starlink om man bor där det är hyfsad täckning.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
M maria01 skrev:
varför 5g när du kan ha starlink
5G är betydigt bättre om man har hyfsad täckning. Jag har båda.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
5G är betydigt bättre om man har hyfsad täckning. Jag har båda.
grannens ungar spelar fortnite på starlink

M maria01 skrev:
Självklart GÅR det att spela på både starlink och 5G

Problemet är när man hamnar i duell med någon med fiberuppkoppling och man samtidigt har kassa svarstider

(För oinsatta: din skärm visar att motståndaren är någon helt annanstans än han egentligen är vilket leder till att du skjuter som en tok utan att få ner denne)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Baba_yaga Sebastian76 skrev:
Fiber är fiber så är det bara.
Star link 5g trådlöst osv nej 👎 tack för mig
Finns många förståsigpåare överallt
Har 300/300 lina
WiFi6 Asus router
Har en Samsung 98", uppe, nere i källaren har ungarna varsin samsung 42" i sina rum o i gästrummet /tv rummet nere i källaren har vi en Samsung 65"
Ungarna spelar varje dag, larm kopplat till fibern
Mobiler hit o dit.
Jag snittar 320-330 både upp ner på ovanvåningen
Ute i carporten o ute trädgården snittar jag ca 280 Mbit
Nere i källaren snittar jag ca 240 Mbit med betongväggar.
Under de 4 åren vi haft fiber har vi haft driftstörning en gång. Den varade i ca 30 min
De säger väl allt 😂 😂 😂
Använder min lokala internet leverantör, och inte någon av de stora som i mina ögon är födda i en kraftig uppförsbacke med monopol o storhetsvansinne! 😜
Toppen! Har exakt samma erfarenhet av mitt mobila. Inga driftstopp och ingen lagg. Skönt när det funkar!

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Jag kan inte säga så mycket, men jag "kapade" fibern här hemma i julas. Bahnhof tar 579 kr ordinarie pris för 100/100 och Telias pris hade varit 50 kr mer för 1/5 av hastigheten, från 349 kr Telenor 500/500 till Telia 100/100... Så nej tack.

Köpte en Soyalink cat.7 4g-router på tradera för 100 kr på förhand.

Ställde routern i fönstret och körde en månad på Comviq kontant 399 kr /mån och fick bra hastighet, förutom en helg då jag valde att starta om routern. Tror att den hoppade över på "fel band". Men var fortfarande 40 Mbps nedströms då.

Igår bytte jag till Tele2 mobilt bredband obegränsat och obundet som jag köpte i mellandagarna, 245 kr/mån.
Ligger mellan 100-145 Mbps nedströms och 15-45 Mbps uppströms och ca 19-35 ms i ping. Då kör jag som sagt "bara" 4g.

Nu har jag ju uppenbarligen fantastisk täckning med dom höga frekvenserna, men mitt råd hade varit att åka dit och kolla med mobiltelefonen och se vad du faktiskt får för hastighet.

J
M maria01 skrev:
Jag spelade sänka skepp på 300/75 när jag var barn...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
Jag kan inte säga så mycket, men jag "kapade" fibern här hemma i julas. Bahnhof tar 579 kr ordinarie pris för 100/100 och Telias pris hade varit 50 kr mer för 1/5 av hastigheten, från 349 kr Telenor 500/500 till Telia 100/100... Så nej tack.

Köpte en Soyalink cat.7 4g-router på tradera för 100 kr på förhand.

Ställde routern i fönstret och körde en månad på Comviq kontant 399 kr /mån och fick bra hastighet, förutom en helg då jag valde att starta om routern. Tror att den hoppade över på "fel band". Men var fortfarande 40 Mbps nedströms då.

Igår bytte jag till Tele2 mobilt bredband obegränsat och obundet som jag köpte i mellandagarna, 245 kr/mån.
Ligger mellan 100-145 Mbps nedströms och 15-45 Mbps uppströms och ca 19-35 ms i ping. Då kör jag som sagt "bara" 4g.

Nu har jag ju uppenbarligen fantastisk täckning med dom höga frekvenserna, men mitt råd hade varit att åka dit och kolla med mobiltelefonen och se vad du faktiskt får för hastighet.
Bahnhof 100/100 , 579 kr/mån. För enbart uppkoppling?

• Gilla
Stonecliff och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Tack för alla svar! Varit väldigt upptagen med jobb och hockeyträning men kollade med SEOM före kl 16. Färdigt med anslutningspunkt i gatan så kostar 24900 men tror jag måste gräva lååångt själv som jag gjorde 2015 eller 16. Lång skaftväg upp.

Tack igen!
Det är ju ganska lättgrävt för fiber. Hyr en kedjegrävare så löser du hela dragningen på en dag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.