112 007 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Månadskostnaden för 5G kan ju stiga en del när bolagen vill ha hem investeringskostnaden
Detta har ju drabbat fiber anslutningar..
Detta har ju drabbat fiber anslutningar..
Jag har blivit erbjuden ner till ca. 10k för efteranslutning. Då måste de ändå gräva ett antal hundra meter bara för att komma till min tomtgräns. Fast när de först installerade i området kostade det ca. 18k och de försökte skrämmas med att det skulle kosta mycket mer senare. Ren lögn givetvis.K Kardan79 skrev:
Annars har jag 4G och det funkar utmärkt. Beror givetvis på var man har masten.
Skillnaden är att fiberbolaget har monopol på fiber i sitt område. Så de höjer givetvis så mycket det kan. För mobiloperatörerna finns det ju alltid konkurrerande bolag så det är svårt att bara höja om man vill behålla kunderna.G GA Anderson skrev:
Nu bor jag förvisso på landsbygd. Men här kostade de ca 20.000kr att ansluta när de var i farten. Nu ca 2år senare kostar de fortfarande ca 20.000kr för de som vill göra det i efterhand. Snål som jag är så har jag låtit bli, och kör trådlöst istället. Det fungerar iallafall alltid att att se på film, och har aldrig märkt av att det tar tid att ladda ner saker. Jag vet inte vad det kostar, men betalar ca 650kr/månad för internet och en mobiltelefon.
En villa i sollentuna går på runt minst 10 miljoner så det är en ganska låg summa i sammanhanget.K Kardan79 skrev:
Fick ge 20000 kr för fiberanslutning för ca 5 år sedan. Nu tar Telia 4000 kr för anslutning av de grannar som inte gick med från början. Man hör alltid att det blir dyrare att gå med senare men det gäller tydligen inte längreA anis16 skrev:
varför 5g när du kan ha starlinknikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Börja med 5G och testa hur det funkar för er på specifik adress. Det kommer hända massor framöver nu när operatörerna under 2024 har gjort det som PTS krävt för att de ska få behålla sina licenser. Nu börjar det på allvar att rullas ut nya siter som förbättrar täckningen (första steget gällde i stort sett bara ersättning till 2g/3g/4g, nu ska det byggas lika många siter till med 5g) och nya tjänster utvecklas, ex qos/ garanterade bandbredder osv. Är det gaming som gäller så kommer starlink aldrig komma i närheten av prestanda vad gäller svarstider.
Jag kör bara 5g. Har 200 upp och 80 ner. Funkar bra. Tycker dock det är störningar någon gång i månaden… I alla fall de sista månaderna här..nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Fiber är ju såklart bäst men det kostar att installera och tyvärr så börjar ju månadskostnaden dra iväg dock så kan man ju byta leverantör varje avtalsperiod och hamna på ca 300 kr
Starlink kostar några tusenlappar för antennen och abonnemanget kostar några hundralappar också. Bor man ute på vischan med dåligt täckning så är detta en bra lösning..
5G fungerar bra om man bor i stan och ett abonnemang med obegränsad mobildata + extra sim kostar idag ~500 kr/månaden och då ska man inte glömma att du har ett abonnemang till din telefon + internet hemma för 500 kr.
Ur ekonomisk synvinkeln är 5G en vinnare för villa ägare.
Starlink kostar några tusenlappar för antennen och abonnemanget kostar några hundralappar också. Bor man ute på vischan med dåligt täckning så är detta en bra lösning..
5G fungerar bra om man bor i stan och ett abonnemang med obegränsad mobildata + extra sim kostar idag ~500 kr/månaden och då ska man inte glömma att du har ett abonnemang till din telefon + internet hemma för 500 kr.
Ur ekonomisk synvinkeln är 5G en vinnare för villa ägare.